Patronatele s-au retras de la negocierile cu executivul pe marginea Codului Fiscal. Guvernul vrea să introducă impozitul forfetar şi pentru veniturile din 2008. Finanţele susţin însă că au respectat toate procedurile şi formalităţile privind dialogul social.
Reprezentaţii patronatelor s-au retras ieri de la discuţiile cu Ministerul Finanţelor privind proiectul normelor de aplicare a Codului Fiscal, pe motiv că guvernul nu a respectat condiţiile convenite anterior, legate în principal de deductibilitatea cheltuielilor cu TVA la achiziţia de maşini. „Patronatele au ieşit în masă de la discuţiile cu Ministerul Finanţelor. Noi am stabilit că există o raţiune pentru introducerea impozitului forfetar şi am acceptat grila de impozitare, cu condiţia să fie aprobată la pachet cu anumite deductibilităţi privind cheltuielile de reparaţii la maşini, cu combustibilul, cu TVA la achiziţia de vehicule. Acum, ministerul ne spune că nu se poate", a declarat Florea Pârvu, vicepreşedinte al Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), după discuţiile eşuate de la Finanţe. Şi reprezentanţii Alianţei Confederaţiilor Patronale din România (ACPR) şi ai Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR) au părăsit sala, acuzând Ministerul Finanţelor de minciună.
„Am considerat că nu are rost să mai stăm la discuţii despre o ordonanţă care e făcută numai după placul Ministerului Finanţelor. Adică tot ce am discutat până acum, la ce am reuşit să cădem de acord, a căzut. Guvernul, aşa cum demonstrează de patru luni încoace, a uitat şi de patronate. Noi, mediul de afaceri, nu mai contăm pentru el, iar dialogul social s-a transformat într-o dictatură a guvernului, mai exact a Ministerului Finanţelor", a declarat Cristian Pârvan, secretarul general al AOAR.
Patronatele mai sunt foarte indignate de faptul că guvernul vrea să aplice birul şi pentru veniturile din anul 2008. „Ca să vedeţi până unde au mers: ne-au spus că au decis ca impozitul forfetar să fie aplicat şi pentru veniturile înregistrate în 2008. Aşa ceva nu se poate! O să ajungă să ne aplice taxa şi pentru veniturile din 2000. Parcă am fi în ţara lui Papură Vodă. La noi, orice e posibil", a afirmat Florea Pârvu.
Instituţiile publice au prioritate
„Altă nemulţumire o reprezintă faptul că instituţiile publice pot deconta lunar combustibil pentru automobil în limita a 370 de litri, plus cheltuielile de funcţionare a maşinii, în vreme ce firmele nu mai pot face acest lucru, în condiţiile în care 80% din combustibilul consumat reprezintă accize şi impozite, percepute tot de stat. Adică miniştrii, soţiile lor, copiii lor se pot plimba în voie, dar firmele nu pot să-şi deconteze combustibilul", a declarat Cristian Pârvan, secretarul general al AOAR. În plus, acesta a mai menţionat că „reprezentanţii Ministerului Finanţelor ne-au spus că ar trebui să ne mulţumim că au acceptat să se deconteze combustibilul pentru firmele de taximetrie sau de curierat". „Ne-au spus acest lucru pe un ton foarte răspicat, de parcă nu era normal să se deconteze pentru aceste companii, pentru că în asta le stă serviciul, să transporte persoane sau colete. Ce trebuia să facă angajaţii acestor firme, să împingă maşinile?", a explicat Pârvan. Mai mult decât atât, secretarul general al oamenilor de afaceri a mai spus că tot ceea ce urmează de acum încolo este o enigmă pentru toţi. „A rămas ca în pod, nu ne-a dat nimeni nici o explicaţie. Adică la instituţiile publice se acordă deductibilitatea, iar la firme nu, chiar dacă noi nu am fost de acord. Doamna Graţiela Iordache ne-a spus că nu a reuşit să convingă guvernul de ceea ce noi am convenit, de parcă asta ne interesa pe noi. Era de datoria ei să facă acest lucru. De acum cred că ar trebui să ne aşteptăm la orice din partea guvernului", a subliniat Pârvan.
Dialogul social – pe cale de dispariţie
Reprezentanţii patronatelor au mai atras atenţia asupra faptului că nu au fost informaţi cu privire la discuţiile purtate de guvern cu Fondul Monetar Internaţional (FMI), iar dialogul social a devenit pur formal, în condiţiile în care guvernul oricum nu ţine cont de cererile patronatelor şi ale sindicatelor. „Adoptarea la pachet a impozitului forfetar cu deductibilităţile a fost o minciună şi o cacealma din partea Ministerului de Finanţe. În plus, ei au susţinut că au discutat cu noi prevederile acordului cu Fondul Monetar Internaţional, când nouă nu ne-a spus nimeni nimic despre acest lucru. Când credeam că, în sfârşit, actualul guvern va pune preţ pe dialogul social, se pare că ne-am înşelat. Acum guvernul vine şi spune că reprezentanţii lui au decis asta – dacă suntem de acord, bine, dacă nu, iarăşi bine", a afirmat vicepreşedintele CNIPMMR, Florea Pârvu.
Impozitul forfetar a fost introdus la rectificarea bugetului pe 2009, aprobată de guvern acum aproape două săptămâni, şi ar urma să fie aplicat de la 1 mai. Totuşi, firmele care îşi încep acum activitatea şi cele ce şi-o suspendă temporar nu sunt obligate să plătească acest impozit.
Guvernul a mai decis că firmele vor putea deduce TVA, până la 31 decembrie 2010, doar pentru maşinile folosite la anumite activităţi, precum taximetria şi şcolile de şoferi ,sau utilizate în scop comercial în vederea revânzării, dar nu şi pentru autoturismele destinate exclusiv transportului rutier de persoane. Aceeaşi prevedere va fi aplicată şi pentru cheltuielile privind combustibilul, iar cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii, exclusiv cele privind combustibilul, aferente autoturismelor folosite de persoanele cu funcţii de conducere şi de administrare a unei firme, vor fi deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecărei persoane cu astfel de atribuţii.
Finanţele se disculpă
Ministerul Finanţelor Publice a îndeplinit toate procedurile şi formalităţile în ceea ce priveşte dialogul social cu patronatele, iar discuţiile vor continua cu cei interesaţi, neputând fi blocate „din lipsă de cvorum", a declarat ieri secretarul de stat în instituţie, Graţiela Iordache. Oficialii Ministerului Finanţelor spun că întâlnirea a vizat proiectul privind Normele Metodologice de aplicare a ordonanţei de urgenţă pentru modificarea Codului Fiscal, nu ordonanţa în sine. „Şedinţa nu a avut decât un singur scop, res-pectiv discutarea normelor din ordonanţa de urgenţă. Din păcate, cei din sală nu au vrut să discute normele, ci ordonanţa", a spus Iordache. Ea a menţionat că multe dintre propunerile convenite cu patronatele au fost introduse în ordonanţa de urgenţă, precum impozitul minim sau noua grilă de impozitare.
Secretarul de stat a spus că „toată această agitaţie" a pornit de la neînţelegerea impozitului minim. „Suntem deschişi să explicăm tot", a adăugat Iordache. Normele de aplicare vor fi supuse aprobării în şedinţa de guvern de azi.
Grila de impozitare forfetară
cifra de afacerii impozit anual
0 – 12.000 de euro 500 euro
12.000 – 50.000 de euro 1.000 de euro
50.000 – 150.000 de euro 1.500 de euro
150.000 – 1 milion de euro 2.000 de euro
1 milion – 5 milioane de euro 2.500 de euro
5 milioane – 30 de milioane de euro 5.000 de euro
peste 30 de milioane de euro 10.000 de euro