• Conducerea uzinei craiovene a fost invitata astazi la Bucuresti sa asiste la semnarea contractului dintre SNCFR si GENERAL MOTORS, pentru repararea a 57 de locomotive • Afacerea valoreaza 100 de milioane de dolari si se intinde pe doi ani
Conducerea uzinei ELECTROPUTERE Craiova este invitata astazi in Capitala sa asiste la semnarea contractului dintre Societatea Nationala a Cailor Ferate Romane (SNCFR) si concernul american GENERAL MOTORS, pentru repararea a 57 de locomotive, contract care se ridica la 100 de milioane de dolari. Perfectarea acestei afaceri este asteptata de mai mult timp, in speranta ca starea economica a fabricii de locomotive se va imbunatati, in conditiile in care contractele in acest sector lasa mult de dorit. De altfel, modernizarea si repararea locomotivelor a fost unul dintre motivele care i-a convins pe americani sa demareze negocierile pentru preluarea pachetului majoritar de actiuni de la ELECTROPUTERE. Dupa ce intreprinderea craioveana a fost scoasa de trei ori la privatizare, americanii au renuntat in ultimul moment, dupa cinci runde de negocieri, tocmai pentru ca repararea locomotivelor nu parea sa aiba sorti de izbinda. In toamna anului trecut, APAPS, care detine 62,4 la suta din actiuni, a hotarit sa intrerupa negocierile si sa reia procesul de privatizare.
Conducerea este optimista si nu prea
Cu toate ca este considerata un pas important in lupta pentru supravietuire, conducerea fabricii spune ca banii nu vor fi prinsi in bugetul pentru acest an, desi contractul se va intinde pe doi ani.
„Este vorba de multi bani, dar nu cred ca se va resimti in bugetul pentru acest an. Oricum, ELECTROPUTERE va incasa 20% din valoarea contractului, dar este important si atita“, a declarat ieri, Cornel Nica, directorul economic al intreprinderii. Deocamdata, nu se stie daca GENERAL MOTORS va depune o noua oferta pentru privatizare. La ultima vizita in Craiova, Ovidiu Musetescu, ministrul privatizarii, a instalat un administrator special din partea APAPS, care se va ocupa de uzina pina la privatizare. Lansarea unei oferte publice pentru vinzarea pachetului majoritar de actiuni se va face dupa identificarea unui numar de potentiali investitori.
Contractul va dubla valoarea anuala a veniturilor fabricii de locomotive
Practic, banii pe care ar trebui sa-i incaseze fabrica de locomotive din aceasta afacere intr-un an inseamna dublul inregistrat sau prognozat la aceasta data. Planul de realizari pe 2003 al intregii uzine se ridica la 1.800 de miliarde de lei, din care 1.150 de miliarde sint contracte ferme angajate pina la aceasta data. Cu datorii foarte mari la stat, mai precis la plata impozitului pe venit si a TVA aferente ultimilor ani, si lipsa acuta de noi comenzi, ELECTROPUTERE nu poate sa asigure insa resursele financiare necesare procurarii materialelor pentru productie. Greul este dus de Fabrica de Transformatoare (TRAFO), care trebuie sa realizeze contracte de 880 de miliarde de lei, 90% din productie fiind destinata exportului in Grecia, catre compania Public Power Corporation (PPC). TRAFO are si mai putini salariati fata de celelalte fabrici (700), care au contracte mult mai mici ca valoare de realizat: Motoare Rotative- 42 de miliarde de lei, Aparataj- 80 de miliarde de lei si Locomotive-140 de miliarde de lei. In topul pierderilor, TRAFO inregistreaza cel mai mare deficit, cu 43 de miliarde pierderi, dupa care urmeaza Fabrica de Locomotive – 35 de miliarde, Aparataj – 28 de miliarde si Motoare Rotative – cu 20 de miliarde pierderi.