Transportatorii autorizaţi care efectuează curse regulate în Dolj îşi stabilesc staţiile după bunul lor plac şi la mica înţelegere cu călătorii. Şi asta, sub privirea oblăduitoare a Autorităţii Judeţene de Transport (AJT) din cadrul consiliului judeţean şi a Autorităţii Rutiere Române.
Cele 122 de trasee ale transportatorilor de persoane din judeţ sunt stabilite după un regulament de către AJT Dolj. În cuprinsul acestuia sunt expres prevăzute capetele de traseu, punctele legale din Craiova de unde pornesc autobuzele sau minibuzele pe diferite rute: Autogara Sud, Autogara Nord şi parcarea situată la întretăierea străzii Simion Bărnuţiu cu Alexandru Macedonski. Pe parcursul traseului, maşinile care transportă persoane nu au voie să staţioneze, pentru lăsarea sau luarea de pasageri, în alte zone ale oraşului. Fapt care cu certitudine nu se întâmplă, dar care este şi foarte greu de probat, în viziunea celor de la AJT şi ARR.
În realitate, mai toate aceste autobuze cu rute exterioare îşi stabilesc prin mica înţelegere cu pasagerii, de altfel, clienţi permanenţi, cel puţin cinci staţii, în diverse locuri ale oraşului. De exemplu, pe Calea Unirii, în apropierea blocului 1A, zeci de pasageri sunt lăsaţi sau luaţi zilnic de operatorii care desfăşoară activităţi de transport persoane pe ruta Craiova – Calafat şi Craiova – Dăbuleni. „Din anul 2003, în faţa blocului în care locuiesc, opresc zilnic, sistematic, toate autobuzele de traseu exterior pentru a-şi lua călătorii pe care îi lasă dimineaţa vizavi. Nu există staţie legală în acest loc. Nici organele abilitate nu reacţionează“, a spus Elena Teodorescu, locatară în blocul 1A.
Ochiul de veghe… nu prea vede
Reprezentanţii Consiliului Judeţean Dolj dau vina pe transportatorii care nu au licenţă, aşa-zişii piraţi, ce nu se supun nici unei autorităţi sau reguli. „Transportatorii pe rute exterioare municipiului Craiova nu mai staţionează pe raza oraşului. Dacă staţionează în interiorul oraşului, acest lucru se întâmplă accidental. Cei care opresc în diverse locuri sunt mai degrabă piraţii, transportatorii care nu au licenţă. Punctele legale de îmbarcare şi debarcare călători se cunosc: sunt cele două autogări şi zona din faţa service-ului Poiana. Este posibil să oprească la mica înţelegere cu pasagerii. Dar riscă să-şi piardă licenţa, dacă sunt depistaţi de Poliţia Comunitară sau de organele cu atribuţii de control în trafic“, a menţionat Cristi Iovan, vicepreşedintele CJ Dolj.
Şeful Serviciului Siguranţa circulaţiei transport public, parcări din Primăria Craiova, Mihăiţă Fetoiu, afirmă că persoanele abilitate din cadrul Serviciului nu au depistat nici un transportator care să se abată de la traseul şi staţiile stabilite prin regulamentul impus de Consiliul Judeţean Dolj. În zonă îşi fac rondul zilnic şi poliţiştii de la Poliţia Comunitară, aşa susţin reprezentanţii primăriei. Dar, din partea acestora, transportatorii îşi pot vedea liniştiţi de drum, mai ales de staţiile „ad-hoc“.
Cei de la Comisia de Sistematizare din cadrul Primăriei Craiova susţin că pe Calea Unirii, în zona blocului 1A, există chiar un semn de circulaţie „Oprirea interzisă“. „La solicitarea unor cetăţeni, s-a amplasat în zonă un indicator cu semnificaţia «Oprirea interzisă», de mai bine de o lună. Mai mult, legea interzice staţionarea acestor autobuze la o distanţă mai mică de 25 de metri de intersecţie, aşa cum este descrisă situaţia“, a precizat Carmen Licu, purtătoarea de cuvânt a Primăriei Craiova. Am căutat şi noi semnul de circulaţie şi, dacă în viziunea celor de la Sistematizare semnul „Drum cu prioritate“ înseamnă şi „Oprirea interzisă“, îi credem pe cuvânt.
Cât despre reprezentanţii ARR, aceştia nu neagă că şoferii de pe autobuzele sau minibuzele care merg spre exterior nu ar opri în cel puţin şase, şapte locuri din Craiova ca să ridice călătorii. Numai că lasă pe seama AJT sarcina de disciplinare a transportatorilor exteriori din judeţ.
De reţinut pentru AJT şi ARR
Aducem la cunoştinţa AJT şi ARR o listă cu unele dintre autobuzele care opresc în zona blocului 1A de pe Calea Unirii şi pe care cei cu atribuţii de control din cadrul respectivelor instituţii ar fi trebuit să le depisteze, dacă ar fi dat dovadă de mai multă vigilenţă.
Notele ne-au fost furnizate chiar de locatarii deranjaţi de călătorii care, în aşteptarea mijloacelor de transport, le tulbură liniştea. Mai mult, deteriorează spaţiul verde din faţa blocurilor din zonă şi lasă în urma lor multă mizerie. Pe 7 iunie 2009, a oprit la ora 11.40, în apropierea blocului 1A, un microbuz cu numărul de înmatriculare B-70-UIP de la firma Royal Tour; pe 9 iunie, alt mijloc de transport cu numărul DJ-09-COC; B-12-UIC, de la firma Lumina Turism; pe 17 iunie a staţionat un autobuz aparţinând firmei Edras Trans, cu numărul de înmatriculare B-80-LLD; pe 25 iunie sunt menţionate două mijloace de transport călători: DJ-07-LXN, de la firma Gagiu, şi B-65-WIC aparţinând Geo Tour Băileşti; pe 29 iunie, la câţiva metri de intersecţia din zona Casei Armatei au oprit să-şi ia pasagerii autobuze aparţinând firmelor Royal Tour (B-72-UIC) şi Lumina Turism (DJ-70-LEX). În acelaşi loc au fost văzute staţionând autobuze şi minibuze ale firmelor Neagtovo şi Pavle.