Aventurile taurului Marcel
Marcel este mindria si parte din averea familiei Oancea din satul Zanoaga, comuna Leu. Ditamai taurasul, de citeva sute de kilograme, puternic si naravas, Marcel este un animal de rasa „’oistain…cu h!“ (cum il lauda Vasile Oancea). Patrupedul e bun la toate; atita cusur are: e taur si nu bou!
Pentru ca nu s-a indurat sa-l castreze pe Marcel, familia Oancea a incasat deja citeva amenzi de la inspectorii din cadrul politiei zootehnice, si asta deoarece animalul le-a cazut cu tronc vacilor din sat, cu care si-a cam facut de cap, fara acordul autoritatilor. E drept ca proprietarii bovinelor
n-au avut nimic impotriva, ba chiar ei au venit la „incuscrire“: „auz’ ma, vecine, ia hai sa inchidem vaca mea si tauru’ tau in grajd, si noi sa bem cite-o tuica!“. Mai prin grajd, mai pe la marginea satului, feriti de ochii autoritatilor in domeniu, taurul Marcel s-a facut vinovat de „monta ilegala“, iar ai lu’ Oancea s-au trezit amendati. A urmat o larga mobilizare a maselor populare care i-au luat apararea bietului Marcel, amenintat cu sacrificarea sau (mai rau!) cu castrarea. 70 de oameni s-au inscris pe „Tabelul Nominal cu detinatori de bovine din loc. Zanoaga, Dolj, care solicita Montare NATURALA, la Zanoaga“ (!), tabel care, „in numele democratiei din Romania“ si insotit de reclamatii la adresa montatoarei din sat, a fost expediat pe la diverse foruri superioare. In paralel cu actiunea de discreditare a Mirelei Mitroi, (prestatoarea serviciului de monta artificiala din Zanoaga), proprietarul a demarat si o complicata actiune de acreditare a lui Marcel si de obtinere a autorizatiei… in domeniu!
„Noi vrem cu bicu’!“
Pe motiv ca „prestatia montatoarei lasa de dorit“ si ca „vacile nu leaga artificial, iar unele sint stricate“, taranii din Zanoaga vor sa renunte la serviciile acesteia. Mai ales ca insamintarea artificiala costa mai mult decit „serviciul“ lui Marcel (doua sute de mii, fata de o suta, o suta cincizeci de mii de lei sau contravaloarea in produse sau servicii) si nici nu se dovedeste foarte sigura.
Pina in urma cu doi ani, oamenii nu erau asa de porniti impotriva montarii artificiale a vitelor, in parte si deoarece acest serviciu era asigurat de un barbat, sotul Mirelei Mitroi. Ca sa cistige mai mult insa, fostul montator de vaci s-a reprofilat pe… montat apometre si s-a mutat cu serviciul in alt judet. Activitatea insamintarii vacilor a fost preluata de sotie. O fi fost neincrederea taranilor („deh, ea e femeie, nu se pricepe!“), o fi fost neindeminarea ei sau pur si simplu vreun ghinion prelungit, cert e ca oamenii au inceput sa cirteasca si, in loc sa-i bata-n poarta, sa faca vizite „de protocol“ pe la consatenii posesori de tauri.
„Si-a batut joc de tot satul asta, la monta artificiala s-au stricat multe vaci din sat, plus ca nu e normal, nu e natural! Asa, la taur esti sigur ca ia vitel, da’ la ea, te duci cu vaca si de trei, patru ori… se distruge animalul, poate sa ramina si stearpa si ce ai facut atunci?! Plus ca viteii astia sint mari rau, domnule, sa ologeste vaca din cauza lor!“, s-au plins unii dintre cei 70 de proprietari de vaci, adeptii metodei naturale de conceptie a viteilor.
„Noi n-avem nimic cu montatoarea artificiala, da’ sa nu ne mai cu atitea amenzi si sa lase omu’ sa-si duca vaca unde vrea el. Ca unii vor cu bicu’, altii vor cu monta artificiala, da’ sa lase omul sa hotarasca el!“, au precizat oamenii care se strinsesera sa ii ia partea taurului Marcel.
De ce taur si nu bou?
Mirela Mitroi, montatoarea din Zanoaga, spune ca impotrivirea oamenilor este rezultatul nestiintei si dezinformarii, ca ea nu are nimic personal cu nimeni, nici cu familia Oancea, nici cu taurul Marcel si ca legea interzice monta naturala cu tauri neautorizati. In opinia ei, semnatarii tabelului sint toti neamuri de-ale lui Oancea, esantion nereprezentativ pentru cele peste 400 de suflete din sat, si ca amenzile se datoreaza incapatinarii cu care omul tine de taurul lui. Cind proprietarul va face dovada ca l-a vindut, l-a castrat sau ca taurul „are voie“ cu atestat oficial, atunci va scapa si de amenda! Pina atunci, oamenii ar face bine sa aduca vacile la ea si sa nu mai caste gura la cei care spun ca viteii „da soi“ omoara vacile. „Cum dom’ne sa scoata viteii cu caii sau cu tractorul?! Astea sint povesti, domnule! Nu e adevarat! La vaci e ca la femei: daca maninca prea mult creste si vitelul in ele; e normal sa iasa greu!“.
Pina acum, amenzile i-au speriat pe posesorii de tauri neautorizati de pe raza comunei, dar proprietarul lui Marcel este hotarit sa nu-si sacrifice taurul, ca asa spune… concurenta! Iar sprijinul consatenilor nu face decit sa il incredinteze ca e pe drumul cel bun.
Ameliorarea rasei versus conceptia naturala
Imbunatatirea raselor bovine a intrat de mult in atentia autoritatilor, care au elaborat o serie de masuri legislative pentru a „impaminteni“ si la noi rase de soi, foarte productive. Inca de pe vremea „ceapeului“, taurii cam decazusera din drepturi si zootehnicienii se dedasera la practica montei artificiale. Si daca in crescatoriile mari, cind taurul a fost inlocuit cu „eprubeta“, vacile n-au avut incotro, in gospodaria proprie, taranul nu s-a lasat detronat din dreptul sau de proprietar. Mai ales ca unii oameni mai cred ca rasa de soi nu prea „merge“ la omul sarac.
„Pai, vaca de soi e pretentioasa, domnule…Da-i furaje, da-i ierburi alese, pai ce, paste ea pa sant ca Joiana mea?! Sau mai trage la caruta?“, explicau taranii avantajele vacii oltenesti fata cu soiul nobil.
Si, desi se spune ca „unde-i lege, nu-i tocmeala“, de cind s-au obisnuit cu gustul democratiei, oamenii ar prefera sa aiba de ales, mai ales cind e vorba de …vaca lor!
Vorba lui nea Iulica Velcu, om patit: „Vacile mele sint sterpe da trei ani, da’ cind le-am montat artificial! Ca io asta nu inteleg: cica esti liber, da’ tot inchis esti! Ce sa baga guvernu’ peste vacile mele?! Daca-s ale mele, le duc unde vreau io, la taur sau la montator! Si daca o tot tiu una cu monta artificiala, de ce nu-si duc domnii de la guvern nevestele acolo, poate ies copiii mai frumosi si mai dastepti!?“