11.7 C
Craiova
vineri, 10 ianuarie, 2025
Știri de ultima orăActualitate„Educaţie financiară“ pentru familii defavorizate

„Educaţie financiară“ pentru familii defavorizate

O organizaţie destinată protecţiei consumatorilor, plătită din bani publici, a susţinut ieri, la Craiova, o dezbatere pentru educaţia financiară a consumatorului. Ei vor să-i înveţe pe oamenii de rând şi cu studii medii cum să-şi cheltuiască mai bine banii.
Asociaţia pentru Protecţia Consumatorului (APC România), organizaţie nonguvernamentală, dar de utilitate publică, adică plătită din bani publici, a organizat ieri, la Craiova, o dezbatere dedicată educaţiei financiare a consumatorului, în ideea că familiile defavorizate pot fi „îndrumate“ să-şi calculeze cu chibzuinţă bugetul familiei. „Consumatorii români au nevoie de educaţie financiară şi trebuie să înţeleagă că lucrurile simple, cum ar fi structurarea unui buget echilibrat, îi pot ajuta să evite situaţiile de supraîndatorare“, a spus Răzvan Resmeriţă, directorul Centrului European al Consumatorilor România.

Despre bugetul familiei

Resmeriţă a avansat ideea că ghidul lansat, „Să vorbim despre bani“, se adresează unui grup-ţintă format din „familiile defavorizate, cu studii medii“, adică oamenii care au suferit din cauza crizei, care şi-au pierdut locul de muncă şi care au venituri mici vor fi consiliaţi cum să-şi facă bugetul şi ce soluţii au la îndemână pentru a trece peste recesiune. Pare o utopie, mai ales că persoanele care au intrat în şomaj sau l-au finalizat şi nu au ce buget să-şi mai drămuiască. Reprezentantul Centrului European al Consumatorilor a arătat că pe site-ul www.bugetulfamiliei.ro se găsesc informaţii utile pentru consumatori, din punct de vedere al educaţiei financiare. De exemplu, pe site este prezentată OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, act normativ care a eliminat comisionul de rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă. Ordonanţa îngrădeşte dreptul instituţiilor de credit de a mai introduce tot felul de comisioane aberante la contractele de împrumut. De asemenea, consumatorul află de pe site-ul respectiv informaţii utile, cum ar fi „soluţii de ieşit din recesiune“. Acolo, specialiştii în protecţia consumatorului te îndeamnă să eviţi ofertele financiare prea tentante: „Ai grijă – dacă o ofertă pare bună pentru a fi adevărată, de obicei aceasta ascunde ceva!“. Din păcate, exact populaţia care are nevoie de educaţie financiară nu are acces la internet pentru a se documenta despre capcanele contractelor de credit fie ale băncilor, fie ale instituţiilor financiare nebancare (IFN).
Participanţii la dezbatere au mai spus că, pentru a creşte încrederea consumatorilor în propriile forţe, ar fi nevoie de existenţa unor programe de creditare responsabile şi că această responsabilitate aparţine companiilor financiare. În ultima lună, legislaţia este în favoarea consumatorului, pentru că instituţiile de credit au puteri limitate când vine vorba despre înşelarea clienţilor – persoane fizice.

Câte organisme „protejează“ consumatorii

1. ANPC – Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, instituţie care are în subordine comisariate judeţene;
2. APC România – Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor – este o ONG, plătită din bani publici.
3. ECC România – Centrul European al Consumatorilor – este cofinanţat de Comisia Europeană şi de Guvernul României prin Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor. ECC România este sprijinit logistic de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

1 COMENTARIU