Printre instituţiile care vor fi date în judecată se numără Volksbank, BCR, Bancpost şi Raiffeisen Bank. Avocaţii lor spun că sunt 50% şanse de câştig. Mii de clienţi nemulţumiţi s-au constituit în grupuri pe internet.
Nemulţumiţi să tot fie ignoraţi atunci când reclamă încălcarea drepturilor lor de către bănci, mii de clienţi s-au constituit în grupuri, punând la cale mai multe procese colective în care să tragă la răspundere Volksbank, BCR, Bancpost şi Raiffeisen Bank, a informat ieri Mediafax.
Printre problemele cu care se confruntă aceştia se numără neregularităţile din contracte, mai ales introducerea comisionului de risc şi aplicarea incorectă a unor formule de calcul în urma cărora sumele de plată sunt mai mari decât ar trebui şi au menţionat că unele sentinţe date împotriva băncii nu au legătură cu Ordonanţa 50, fiind pronunţate înainte de apariţia acestor reglementări. Iniţiatorii unor astfel de grupuri au fost clienţii Volksbank, care au început să discute pe Yahoo încă din luna iunie pentru a găsi soluţia optimă în revendicarea drepturilor lor. Marţi seară, peste 100 dintre aceştia s-au întâlnit în Capitală cu avocaţii lor şi reprezentanţii Volksbank pentru a încerca să-şi rezolve problemele. În urma acestei întâlniri, numărul membrilor grupării împotriva Volksbank a urcat la 800 de persoane, dintre care 300 numai din Timişoara. Grupul clienţilor care reclamă neregulile întâlnite în contractele BCR se ridică, de asemenea, la aproape 400 de persoane, în timp ce formaţiunea autointitulată „împotriva abuzurilor Raiffeisen“ a fost înfiinţată abia ieri.
Peste 900 de persoane vor să dea în judecată Volksbank
Reprezentantul unora dintre clienţi, avocatul Gheorghe Piperea, a declarat pentru Mediafax că ieri existau deja 900 de persoane care vor să dea în judecată Volksbank, comparativ cu aproximativ 600, înregistrate marţi.
„Înainte să începem procesul propriu-zis vrem să încercăm o conciliere cu Volksbank, iar şansele de reuşită sunt de 50 – 50%. S-ar putea ca banca să revină la sentimente mai bune. În sens contrar, vom înainta plângerea la instanţă în circa 10 zile“, a menţionat Piperea, citat de Mediafax.
De cealaltă parte, reprezentantul Volksbank, Cristian Radu, a declarat pentru Mediafax că instituţia încearcă să înţeleagă problemele cu care se confruntă fiecare client, în funcţie de tipul de credit pe care îl are, dar a menţionat că grupul de pe Yahoo nu are o organizare formală.
„Băncile s-au comportat ca nişte cămătari cu acte“
Apărătorul clienţilor consideră că era de aşteptat ca aceştia să se constituie în grupuri şi să discute ce este de făcut pentru a stopa aceste abuzuri, în contextul în care „băncile s-au comportat ca nişte cămătari cu acte, introducând în contracte tot felul de clauze bizare“. El a explicat că mai mulţi clienţi ai Volksbank au câştigat deja procese împotriva instituţiei bancare, unii dintre ei venind la întâlnirea organizată marţi pentru a-i încuraja pe ceilalţi participanţi. „Am primit un sfat de la un angajat al dumneavoastră să vă dau în judecată. Am făcut-o şi am câştigat. Îi mulţumesc!“, a transmis, citat de Mediafax, unul dintre clienţii reprezentanţilor Volksbank. Afirmând că a discutat şi cu clienţii BCR, Piperea a precizat că a programat deja o întâlnire cu ei în această seară, în cadrul căreia se vor pune la punct detaliile legate de problemele punctuale cu care se confruntă în relaţia cu banca.
Ionuţ Stanimir, şef comunicare externă la BCR, a explicat că au existat clienţi care s-au interesat deja de conţinutul actelor adiţionale care trebuie semnate în baza Ordonanţei de Urgenţă 50, iar banca pune la punct detaliile în acest moment. „Între timp, le-am oferit clienţilor răspunsuri la întrebările lor, în special la cele legate de costul finanţării“, a menţionat Stanimir.