Numai anul acesta Codul Fiscal s-a modificat de peste trei ori, dând mari bătăi de cap contabililor, întreprinzătorilor, dar şi contribuabililor, care s-au resemnat şi mulţi s-au obişnuit cu ordonanţele de urgenţă date de guvernanţi peste noapte.
Expertul fiscal Justiţian Cucu, consultant de specialitate al Rentop & Straton, a rezumat modificările legislaţiei fiscale din acest an şi prevede un posibil traseu a ceea ce va urma, potrivit site-ului fiscalitatea.ro. Elementele raţionamentului acestuia au la bază ceea ce au prevăzut în buget şi guvernanţii: creşterea veniturilor din amenzi; diminuarea veniturilor din impozitul pe profit; tot la capitolul creşteri intră şi majorarea încasărilor din TVA. Plecând de la proiecţiile bugetare 2011, se aşteaptă să fie un an liniştit, fără mari modificări în legislaţia fiscală. Cu toate acestea, schimbările în direcţia mult mediatizatei extinderi a bazei impozabile s-au demonstrat adoptate în mare grabă, fără o minimă dezbatere publică. Conţinutul Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 58/2010 rămâne proaspăt în acest sens, alături de permanenta încălcare a regulilor de modificare a Codului Fiscal.
De la 1 ianuarie încetează efectele OUG nr. 34/2009
Prin proiectul legii bugetului de stat pe anul 2011 creşteri importante sunt prognozate în sfera veniturilor din amenzi pe fondul diminuării celor din impozitul pe profit, alături de importante venituri suplimentare din TVA şi doar o uşoară creştere în cazul impozitului pe venit. Aşadar, nu sunt semne de creştere a principalelor impozite. Efecte mai importante decât prevederile ce vor intra în vigoare sunt cele care îşi vor înceta aplicabilitatea. Aceasta dacă în ultimele zile ale anului, aşa cum de multe ori se obişnuieşte, nu vor fi luate măsuri pentru extinderea aplicării şi în 2011.
Aşadar, trebuie subliniat că la 31 decembrie 2010 încetează efectele temporare aduse Codului Fiscal de neagra Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului nr. 34/2009, care a introdus impozitul minim şi a restricţionat deductibilitatea cheltuielilor privind combustibilul alături de interdicţia deducerii taxei pe valoarea adăugată aferentă acestuia, dar şi taxei aferente achiziţionării de vehicule. Îşi vor înceta astfel aplicabilitatea prevederile cuprinse la art. 21, alin. (4), lit. t), cele ale art. 48, alin. (7), lit. l1) şi 1.451 din Codul Fiscal.
Scutirile de impozit pe veniturile nerezidenţilor se extind
Începând cu 1 ianuarie 2011, scutirile de impozit pe veniturile obţinute din România de nerezidenţi se extind, adăugându-se la dividende deja scutite şi veniturile din dobânzi sau redevenţe. Potrivit art. 117, lit. j) din Codul Fiscal, veniturile din dobânzi sau redevenţe, aşa cum sunt definite la art. 12419, obţinute din România de persoane juridice sau de un sediu permanent al unei întreprinderi, rezidente în statele membre ale Uniunii Europene sau ale Asociaţiei Europene a Liberului Schimb, sunt scutite de impozit, dacă beneficiarul efectiv al dobânzilor sau redevenţelor deţine minimum 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare la persoana juridică română, pe o perioadă neîntreruptă de cel puţin doi ani, care se încheie la data plăţii dobânzii sau redevenţelor. Se remarcă faptul că în scopul aplicării scutirii sunt avute în vedere definiţiile speciale ale dobânzilor şi redevenţelor, în condiţiile în care Codul Fiscal mai conţine definiţii ale acestor venituri în cadrul general al art. 12, a mai precizat consultantul de specialitate al Rentop & Straton.
Contribuabilul îşi va plăti impozitul pe venitul net anual
Expertul fiscal a mai spus că modificări importante şi de fond vor produce efecte din anul 2011 prin introducerea sistemului de autodeterminare şi plată a impozitului pe venitul net anual de către contribuabilul persoană fizică. Se va renunţa astfel la impunerea de către administraţia fiscală, la calculul impozitului de către administraţie pe baza declaraţiei de venit depusă de contribuabil. Această modalitate de calcul şi plată a impozitului anual se va aplica pentru veniturile realizate începând cu 1 ianuarie 2010, care vor face obiectul declarării până la data de 25 mai 2011. Potrivit art. 83 din Codul Fiscal, astfel cum este aplicat pentru veniturile realizate începând cu 1 ianuarie 2010, au obligaţia de a depune până la data de 25 mai 2011 o declaraţie privind veniturile realizate în anul 2010, la organul fiscal, pentru fiecare an fiscal persoanele fizice care realizează individual sau într-o formă de asociere: venituri din activităţi independente, venituri din cedarea folosinţei bunurilor, venituri din activităţi agricole determinate în sistem real.
„Impactul acestei prevederi strecurate prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 109/2009 nu a fost suficient analizat întrucât aplicarea a părut îndepărtată, la momentul adoptării. Consecinţele vor fi importante deoarece majoritatea persoanelor obligate să îşi determine impozitul vor fi nevoite să plătească serviciile consultanţilor pentru a putea să determine corect obligaţiile fiscale. De precizat că procedura privind plăţile anticipate rămâne neschimbată atât în ceea ce priveşte stabilirea acestora de către administraţia fiscală, cât şi în ceea ce priveşte termenele de plată“, a subliniat Justiţian Cucu.
Se modifică şi termenele de depunere a declaraţiilor
Tot în sfera impozitului pe venit în 2011 va interveni şi modificarea termenului de depunere a declaraţiei de impunere pentru veniturile realizate de persoanele fizice, iar aceasta se subscrie măsurii de uniformizare a datelor de plată a impozitului pe venit, până la data de 25 ale lunii. Declaraţia de impunere pentru veniturile realizate în anul 2010 se va depune până la data de 25 mai 2011, faţă de anii anteriori, când data depunerii a fost 15 mai. În contextul schimbării mecanismului de stabilire a impozitului se produce şi modificarea titulaturii de declaraţie privind venitul realizat, proprie unei impuneri administrative.
Modificarea introdusă începând cu anul 2010 vizează atât declararea, cât şi plata impozitului aferent veniturilor din 2010, care se va efectua în 2011, data de 25 mai constituindu-se atât ca termen de declarare, cât şi ca termen de plată a impozitului pe venit.
Modificări de amploare sunt avute în vedere pentru anul 2011 în sfera procedurii fiscale, deşi este cunoscută capacitatea administraţiei fiscale de a reuşi să diminueze gradul de certitudine al acestora. Unificarea obligaţiilor declarative, preluarea administrării tuturor contribuţiilor sociale şi generalizarea sistemului electronic de declarare sunt obiective importante cu un impact major asupra tuturor contribuabililor.
Mădălina DRĂGHICI