3.9 C
Craiova
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCum fac asigurătorii jocurile pe piaţa... pieselor auto

Cum fac asigurătorii jocurile pe piaţa… pieselor auto

Piaţa pieselor auto din România, estimată la un miliard de euro în 2011, este controlată de unele companii de asigurări. Service-urilor li se impune să comande piese de la un singur furnizor agreat, piesele fiind de fapt „cumpărate“ de asigurători prin încălcarea dispoziţiilor legale.

Unele companii de asigurări încearcă, în mod ilegal, să deţină monopolul pe piaţa pieselor auto, achiziţionând ca intermediari piesele, deşi nu au voie să aibă alt domeniu de activitate cu excepţia asigurărilor.
Având în vedere existenţa acestor „practici ilegale“, care datează încă de dinainte de 2009, Asociaţia Distribuitorilor de Piese Auto din România (ADPAR) a sesizat Consiliul Concurenţei, printr-o scrisoare deschisă trimisă săptămâna trecută, cerând „declanşarea investigaţiilor şi verificărilor, stoparea şi sancţionarea acestor practici, astfel încât să se asigure un climat concurenţial normal pe piaţa pieselor de schimb auto, în caz contrar am putea asista la preluarea în întregime a comerţului cu piese auto de către companiile de asigurări, iar activitatea distribuitorilor şi unităţilor reparatoare se va rezuma la servicii de manipulare a pieselor de schimb“.
„Ca reprezentanţi ai distribuitorilor de piese, vă cerem să interveniţi în stoparea rapidă a acestor activităţi şi să-i sancţionaţi sever pe cei vinovaţi de comiterea ilegalităţilor descrise în acest document. Aceste practici afectează direct piaţa pieselor de schimb din România, reducând drastic activitatea economică a companiilor distribuitoare şi a service-urilor auto“, se arată în documentul semnat de Haralambie Stanciu, preşedintele ADPAR.
În sprijinul acuzaţiilor aduse unora dintre asigurători, ADPAR aminteşte că, în ultimii ani, aceştia au profitat de poziţia deţinută pe piaţă ca titulari ai fondurilor necesare pentru despăgubirile acordate asiguraţilor, valorificând „în  mod ilegal, în interesul lor, obligaţia pe care o au în ceea ce priveşte plata despăgubirilor către asiguraţi“.
Piaţa pieselor auto din România este estimată la un miliard de euro în 2011.
„Scrisoarea la care faceţi referire a ajuns la noi săptămâna trecută. În acest moment se află în analiza experţilor noştri. Noi avem deja în lucru o anchetă sectorială în acest sens“, au declarat reprezentanţi ai Consiliului Concurenţei. Contactat telefonic, Constantin Năstase, PR Manager al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare (UNSAR), a declarat că a aflat din media despre această scrisoare, dar, neştiind despre ce companii este vorba şi dacă acestea sunt membre ale UNSAR, nu poate avea o reacţie. „Noi ne putem autosesiza dacă ADPAR nominalizează companiile respective şi dacă acestea sunt membre UNSAR. Dacă suntem informaţi oficial, putem avea discuţii în interiorul Uniunii şi putem lua măsuri. Dar noi nu am primit oficial nici o sesizare“, a declarat Năstase.

Stabilesc reguli şi practici de plată în interesul lor

Distribuitorii de piese auto au explicat în documentul remis Consiliului Concurenţei că, deşi prevederile Legii nr. 136/1995 şi normele de aplicare stabilesc „imperativ“ că despăgubirile se plătesc de către asigurător persoanelor fizice sau juridice păgubite ori unităţilor reparatoare, „companiile de asigurări au nesocotit dispoziţiile legale, stabilind alte reguli şi practici de plată a despăgubirilor către asiguraţi, contrar prevederilor legale, care au afectat piaţa naţională a pieselor auto prin  împiedicarea, restrângerea sau denaturarea concurenţei“.  
Concret, după cum susţin distribuitorii, aceste practici au demarat cu selecţia unităţilor reparatoare şi distribuitorilor de piese auto care au acceptat colaborarea cu asigurătorii după regulile şi condiţiile impuse de aceştia din urmă, împiedicând astfel accesul pe piaţă al concurenţilor de profil. În ceea ce priveşte situaţia unităţilor reparatoare independente, chiar şi agreate, acestea sunt împiedicate de asigurători să mai cumpere în scop de revânzare piese de schimb pentru repararea avariilor produse prin accidente la autovehiculele asigurate, activitatea acestor unităţi fiind limitată la serviciile de reparaţii şi manipulare piese de schimb.

Achiziţia pieselor, efectuată, controlată şi…

Continuând explicaţiile date Consiliului privind practicile legale ale asiguratorilor, distribuitorii au remarcat că achiziţia pieselor de schimb este efectuată de către asigurători (ca intermediari), „sens în care emit, fără drept, comenzi în numele asiguraţilor numai către anumiţi distribuitori agreaţi“, tot aceştia controlând piaţa „prin intermediul unor platforme informatice specializate cu baze de date“, achitând contravaloarea pieselor de schimb direct distribuitorului agreat. În acest fel, susţin distribuitorii, sunt eludate prevederile art. 55 din Legea nr. 136/1995 şi art. 64 alin. (1) din Normele privind asigurarea obligatorie, care stabilesc ca plăţile să se efectueze către asigurat ori unitatea reparatoare, tocmai pentru a se preveni un comportament inadecvat al asigurătorilor sau o depăşire a obiectului de activitate al acestora, care este strict limitat de lege.

…stabilită de asigurători

„Mai mult, în această procedură comercială de achiziţie a pieselor de schimb pentru repararea daunelor, stabilită de asigurători, aceştia au impus chiar distribuitorilor agreaţi plata unor taxe/comisioane/bonusuri pe volumul achiziţiilor achitate de asigurători, reduceri masive de preţ, plata unor servicii (pentru întreţinerea platformelor informatice) etc., ajungându-se să se pretindă comisioane chiar şi pentru termenul de plată al pieselor de schimb livrate de distribuitori, cu toate că despăgubirea, conform art. 36 alin. (1) din Norme, se plăteşte în maximum 10 zile de la data depunerii ultimului document necesar pentru cuantificarea daunei, toate acestea demonstrând caracterul profund comercial al operaţiunilor/activităţilor de cumpărare/ intermediere de mărfuri cu obţinerea de venituri, realizate de asigurători, încălcând astfel în mod flagrant dispoziţiile legale (art. 12 alin. (4) din Legea nr. 32/2000), care interzic societăţilor de asigurări desfăşurarea altor activităţi decât cea de asigurare“, notează ADPAR, evidenţiind faptul că aceste „practici ilegale şi anticoncurenţiale“ ale companiilor de asigurări s-au diversificat şi amplificat „pe fondul lipsei de reacţie şi control din partea autorităţilor competente“.
Potrivit distribuitorilor, toate aceste nereguli vor avea drept consecinţă eliminarea unităţilor reparatoare independente de pe piaţa pieselor auto, împiedicarea accesului pe piaţă al tuturor distribuitorilor de piese auto, controlul preţurilor şi al orei de manoperă a pieselor de schimb prin modul de lucru al platformelor informatice, condiţionarea încheierii contractelor de plată unor comisioane/bonusuri sau prestaţii care nu au legătură cu obiectul acestora, cu efecte negative directe asupra drepturilor şi intereselor legitime ale asiguraţilor şi împiedicarea păgubitului de a-şi alege unitatea reparatoare dorită.

În 2009, CSA susţinea că acţiunile companiilor sunt în concordanţă cu normele prudenţiale

La data de 14 mai 2009, Asociaţia Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI) a sesizat Garda Financiară, Consiliul Concurenţei şi Comisia de Supraveghere a Asigurărilor cu privire la neregulile săvârşite de Allianz Ţiriac Asigurări şi Omniasig, care au impus service-urilor „contracte abuzive, anticoncurenţiale şi neconforme legilor în vigoare“.
Potrivit reprezentanţilor Asociaţiei, service-urilor li se impune să comande piese de la un singur furnizor agreat de Omniasig, piesele fiind de fapt cumpărate de Omniasig prin încălcarea dispoziţiilor legale care interzic asigură torilor să desfăşoare orice altă activitate în afară de cea de asigurare. „Ca şi în cazul Allianz Ţiriac, clientul nu va beneficia de garanţie pentru piese“, declara directorul ASSAI, Constantin Muntean, precizând că a cerut autorităţilor competente „să stopeze încercarea de instaurare a unor practici contrare legii, şi – dacă va fi cazul – sancţionarea celor care au încălcat legea“.
În cazul Omniasig, conform ofertei postate pe site-ul ASSAI pe 6 mai, se cerea service-urilor să comande piese de schimb la Materom SRL cu care Omniasig a încheiat un acord de aprovizionare exclusivă, în caz contrar nemaibeneficiind de avantajele sistemului de decontare.
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor a precizat că acţiunile celor două companii de asigurări „sunt în concordanţă cu normele prudenţiale specifice practicilor în asigurări impuse de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor“, iar „susţinerile privind «achiziţionarea pieselor auto de la furnizori agreaţi la preţuri mult mai mari decât cele practicate pe piaţa de resort» nu sunt relevante atât timp cât nu sunt afectate solvabilitatea societăţii şi interesele asiguraţilor“. „În situaţia în care în contractele de prestări servicii, la care faceţi referire în sesizările sus-menţionate, încheiate de către dumneavoastră cu diferite societăţi de asigurare nu sunt în favoarea dumneavoastră sau conţin clauze care sunt de natură să afecteze interesele părţilor, aveţi la dispoziţie instituţii juridice prin care să soluţionaţi divergenţele dintre părţile raporturilor juridice“, îşi încheie nota CSA.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII