Dacă nu plăteşti taxa pe muzică ambientală, eşti anunţat că poţi face de la o lună la doi ani de închisoare. Taxa se aplică în cazuri care frizează ridicolul: este băgată la plată chiar şi muzica din staţiile de tramvai, lifturi sau de la petreceri private. Liviu Popovici, vicepreşedinte UGIR, spune că impunerea prevăzută de noua metodologie este, conform unei analize imparţiale, abuzivă şi chiar aberantă.
Copleşiţi de taxe şi impozite, oamenii de afaceri au de înfruntat o altă taxă, de-a dreptul aberantă, respectiv cea pentru muzica ambientală difuzată până şi în ascensoare. Și spunem aberantă pentru că în unele cazuri aceasta s-a triplat faţă de nivelul celei percepute până la emiterea noii decizii privind remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental. Dovada că Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) şi implicit Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România – Asociaţia pentru Drepturi de Autor (UCMR-ADA) au de gând să-şi sporească veniturile cu orice preţ sunt şi prevederile legate de penalizările de întârziere, care, percepute pe zi, sunt de două ori şi jumătate mai mari. Iar dacă operatorul economic nu încheie autorizaţia de licenţă cu UCMRADA, este obligat să plătească de trei ori mai mult decât ar fi datorat de la intrarea în vigoare a Deciziei şi până la data obţinerii autorizaţiei de licenţă. În cazul în care operatorii economici nu respectă cu stricteţe aceste norme, sunt notificaţi că pot face închisoare de la o lună la doi ani sau pot plăti o amendă al cărei cuantum nu se cunoaşte la momentul notificării. O altă adăugire abuzivă faţă de Decizia precedentă se referă la obligaţia operatorilor economici de a remite UCMR-ADA certificatul de clasificare a unităţilor şi… copii după planurile cadastrale sau copii ale documentelor de provenienţă a spaţiului pe care-l deţin.
Nu în ultimul rând, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA) s-a gândit că ar fi bine ca plata remuneraţiei aferente difuzării de muzică să nu se mai facă trimestrial ca până acum, ci… lunar, la data de 15 a lunii pentru care se plăteşte, nu a celei care a trecut. Deci, în avans. Cele mai aberante domenii cărora li se aplică această decizie sunt petrecerile firmelor pentru angajaţi, orice mijloace de transport şi spaţiile de aşteptare aferente acestora, autoturismele care pot fi închiriate, chiar dacă acest lucru nu se întâmplă, pieţele şi târgurile în aer liber şi… chiar şi locurile de joacă pentru copii. Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRC) şi Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR) au contestat decizia la Curtea de Apel Bucureşti, primul termen fiind 31 ianuarie 2012.
UGIR: Reglementările acestei metodologii apără doar interesele colectorilor de taxe
Nemulţumiţi de cuantumul taxelor impuse, care sunt de trei ori mai mari faţă de prevederile anterioare, reprezentanţii Asociaţiei Organizatorilor de Pariuri „Romanian Bookmakers“ au făcut apel faţă de Decizia 266, publicată deja în Monitorul Oficial, reclamând nivelul de taxare aberant, condiţiile impuse şi faptul că nu au fost consultaţi înainte de emiterea deciziei. „Asociaţia Organizatorilor de Pariuri «Romanian Bookmakers» consideră că modalitatea de stabilire a formei finale a Metodologiei privind remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale s-a realizat fără consultarea tuturor celor implicaţi, ceea ce a dat naştere la interpretări forţate. Faptul că, în înţelegerea noastră, ar trebui plătite drepturi de autor pentru simpla deţinere a aparatelor care pot emite muzică, dar nu sunt folosite în acest scop, aşa cum e cazul majorităţii sălilor de pariuri sportive, arată că reglementările acestei metodologii sunt exagerate şi apără doar interesele colectorilor de taxe. În plus, creşterea cuantumului de plătit pentru drepturile de autor într-o perioadă în care toţi agenţii economici suferă de reducere de activitate denotă rea-voinţă şi lipsă de realism economic. Principiul corect al impunerii drepturilor de autor este acela al utilizării produselor muzicale respective şi ar trebui să fie proporţional cu această utilizare. Impunerea prevăzută de noua metodologie este, conform unei analize imparţiale, abuzivă şi chiar aberantă“, a declarat pentru Curierul Naţional Liviu Popovici, preşedintele Asociaţiei „Romanian Bookmakers“şi vicepreşedinte al Uniunii Generale a Industriaşilor din România (UGIR).
Controale abuzive
La puţin timp după intrarea în vigoare a Deciziei 266/2011, publicată în Monitorul Oficial din data de 7 octombrie 2011, reprezentanţii unui laborator medical au povestit că s-au trezit cu inspectorii UCMR-ADA în control. Şi nu oricum, ci „camuflaţi“ în simpli pacienţi. Potrivit acestora, în sala de aşteptare a clinicii se afla un televizor setat pe un post de ştiri, care, în pauza de publicitate, a difuzat, evident, nişte spoturi. Coloana sonoră a acestor spoturi publicitare a fost considerată de inspectori drept muzică ambientală, motiv pentru care administratorul clinicii a fost notificat ca „în termen de trei zile de la primirea“ notificării să achite „remuneraţiile restante datorate cu titlu de drepturi patrimoniale de autor pentru comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental“. „Pentru a intra în legalitate şi a evita aplicarea prevederilor art. 140 alin. 1, litera c) din Legea 8/1996 cu modificările ulterioare, potrivit cărora «Constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la o lună la 2 ani sau cu amendă comunicarea publică a operelor sau produselor purtătoare de drepturi conexe fără autorizarea sau consimţământul titularului drepturilor», vă solicităm să îl contactaţi pe inspectorul judeţean UCMR – ADA (…) pentru a încheia cu UCMR – ADA o autorizaţie neexclusivă a utilizării operelor muzicale în scop ambiental“. Printre datele de contact ale inspectorului se numără şi o adresă de Yahoo, pe care înţelegem că acesta şi-a făcut-o singur, în lipsa uneia oficiale emise de UCMR – ADA… În notificare, administratorul era înştiinţat că este „pus în întârziere în îndeplinirea obligaţiilor de obţinere a autorizaţiei licenţă neexclusivă“ şi că trebuie să plătească remuneraţia datorată, fără a se specifica însă cuantumul acesteia şi nici al penalităţilor de întârziere.
Eduard Dobre: Este o dublă taxare: şi a televiziunilor, şi a celor care folosesc televizorul
Contactat telefonic, Eduard Dobre, directorul executiv al Patronatului Furnizorilor de Servicii Medicale Paraclinice (Palmed), a explicat că folosirea unui televizor pe un post de ştiri nu poate constitui difuzare de muzică ambientală şi că, oricum, televiziunile plătesc taxele către ORDA. „Televiziunile plătesc deja taxe pentru drepturile de autor. Dacă ni se percep şi nouă înseamnă că este o dublă taxare. Oricum, în clinici nu se folosesc opere muzicale în scop ambiental, ci doar posturile TV, pentru care societatea plăteşte abonament la firma de cablu. Vom contesta notificarea la Inspectoratul Judeţean al UCMR – ADA. Mai ales că ni s-a cerut să plătim remuneraţia restantă, al cărei cuantum nu-l cunoaştem“, a declarat Eduard Dobre.