9.2 C
Craiova
vineri, 1 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCEZ pune punct în scandalul taxei radio-tv

CEZ pune punct în scandalul taxei radio-tv

Campania GdS realizată la sesizările cititorilor are acum o finalitate. Restanţele la taxa radio-tv nu mai atrag deconectarea de la reţeaua de energie electrică, după cum informează CEZ pe site-ul propriu. Taxa radio-tv rămâne totuşi obligatorie prin lege.

Punct final în scandalul taxei radio-tv incluse pe factura de energie electrică. În urma campaniei de presă iniţiate de GdS, compania CEZ a publicat pe site-ul propriu (www.cez.ro) noi reglementări privind modalitatea de plată/încasare a acestei taxe. Restanţele la plata taxei radio-tv nu mai atrag deconectarea debitorului de la reţeaua electrică. La rubrica „Întrebări frecvente“, CEZ precizează că „obiectul deconectării unui client de la alimentarea cu energie electrică îl constituie debitul acumulat pentru neplata facturii la energie electrică, penalizări şi taxele pentru serviciile prestate de deconectare/reconectare. Debitele pentru neplata taxelor serviciilor publice de radiodifuziune şi televiziune nu fac obiectul deconectării clientului“. Totodată, compania precizează şi care este ordinea de încasare a facturilor. „În cazul unui client casnic ce face plata utilizând codul de bare de pe factura de energie, plata se va înregistra pe facturi scadente emise de furnizorul de energie electrică în ordinea vechimii, adică tarife pentru prestări servicii deconectare/reconectare, energie, penalităţi tarife pentru prestări servicii deconectare/reconectare, penalităţi energie. După încasarea integrală a debitelor scadente a serviciilor menţionate anterior, se compensează în ordinea vechimii debitele radio-tv“, se mai arată în precizările CEZ.

GdS aşteaptă sesizările cititorilor

Furnizorul de energie şi-a schimbat abordarea faţă de clienţi după ce cumularea facturilor de energie electrică cu taxa radio-tv a dus la deconectări şi a generat un imens scandal. Clienţii care doresc o bază scrisă pentru respectarea plăţilor făcute pot apela şi la soluţia propusă de GdS. Ei pot trimite pe adresa CEZ o solicitare de acord privind imputaţia plăţii, prin care să ceară ca sumele virate în contul de client să fie folosite pentru stingerea datoriilor la energia electrică sau cu prioritate la energia electrică, după caz. Solicitarea are la bază art. 1.506 din Codul civil, care prevede că „plata efectuată de debitorul mai multor datorii faţă de acelaşi creditor, care au acelaşi obiect, se impută acestora conform acordului părţilor“, dar şi Regulamentul de furnizare a energiei electrice la consumatori (HG nr. 1.007/2004, art. 23), care spune că „furnizorul nu poate condiţiona prestarea serviciului de furnizare de achiziţionarea sau de plata de către consumator a altor servicii în afara celor specifice serviciului de furnizare a energiei electrice“. Pe de altă parte, trebuie spus că taxa pentru serviciile publice radio-tv rămâne obligatorie pentru toţi deţinătorii de receptoare radio şi tv, conform HG nr. 977/2003 şi HG nr. 978/2003. Ele se achită „odată cu plata energiei electrice consumate“ (art. 5, alin. 1), fiind încasate prin furnizorii locali de energie electrică.
Clienţii care nu doresc să plătească taxa radio-tv au la dispoziţie trei modalităţi: informează în scris CEZ că refuză să plătească taxa radio-tv; solicită scutirea de la plată în condiţiile prevăzute de lege; completează o declaraţie pe proprie răspundere că nu deţin receptoare radio şi tv.
Reglementarea modului de plată/încasare a taxei radio-tv nu ar fi fost posibilă fără zecile de reclamaţii pe care cititorii le-au trimis pe adresa GdS. Clienţii pot semnala orice alte probleme către GdS la numărul de telefon 0251/413.100; 413.200 sau pe e-mail, la adresa [email protected], precum şi la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Dolj, la telefoanele 0251/510.400; 510.666 sau la adresa de e-mail [email protected].

Reclamaţii şi la Protecţia Consumatorilor

Reprezentanţii CJPC Dolj spun că în perioada campaniei GdS au primit zeci de reclamaţii de la clienţii CEZ în legătură cu facturarea şi încasarea taxei radio-tv şi a deconectărilor generate de restanţele la aceste taxe. „CEZ a fost nevoită să aducă îmbunătăţiri softului şi a trebuit să rezolve şi problema facturilor de conectare/deconectare generate de restanţele la taxa radio-tv. Acestea a trebuit compensate. Oricum, nu era în regulă să fie deconectaţi de la curent clienţii restanţi la plata taxei radio-tv“, a precizat Gheorghe Marinescu, comisarul-şef al CJPC Dolj.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS