-0.5 C
Craiova
marți, 26 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalCraiova - Piteşti, drum expres sau autostradă?

Craiova – Piteşti, drum expres sau autostradă?

Compania de Autostrăzi (CNADNR) vrea să concesioneze construcţia şi operarea pe 30 de ani a unei noi legături rutiere de 121 de kilometri între Piteşti şi Craiova, dar nu s-a hotărât ce vrea exact să facă – drum expres sau autostradă. Reprezentanţii CNADNR au explicat, pentru HotNews.ro, că decizia privind varianta optimă o vor lua în urma etapei de dialog competitiv cu candidaţii preselectaţi şi au prezentat costul estimat pentru fiecare variantă luată în calcul. Compania care va câştiga contractul de concesiune va avea dreptul să perceapă o taxă de folosire pentru noul drum.

Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi din România (CNADNR) a publicat în SEAP, pe 11 martie, anunţul pentru contractul de concesiune ce vizează proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea drumului expres sau autostrăzii Craiova – Piteşti, cu o lungime de 121,18 kilometri, care va traversa judeţele Argeş, Olt şi Dolj.
Anunţul CNADNR vizează construcţia fie a unui drum expres, fie a unei autostrăzi între cele două mari oraşe. Reprezentanţii CNADNR au explicat, pentru HotNews.ro, de ce nu s-au hotărât pe o singură variantă şi au dat detalii despre viitorul proiect.
„Având în vedere caracterul complex al proiectului, varianta optimă (drum expres sau autostradă) va fi aleasă în urma etapei de dialog competitiv cu candidaţii preselectaţi. Criteriul de atribuire a contractului de concesiune de lucrări publice în discuţie este oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic“, au explicat reprezentanţii CNADNR.
Totuşi, aceştia au mai precizat că „prin viitorul contract de concesiune, Autoritatea Contractantă urmăreşte obţinerea celui mai bun raport cost-beneficiu (Best Valuea for Money)“.
Potrivit răspunsului CNADNR, dacă se optează pentru varianta de drum expres, potrivit studiului de prefezabilitate din 2007, se va „avea în vedere trecerea – în perspectivă – la stadard de autostradă“.
Cât va costa drumul expres: 9,7 milioane de euro pe kilometru

CNADNR a precizat, pentru HotNews.ro, care ar urma să fie costurile estimate pentru cele două variante şi că valorile prezentate cuprind „costurile estimate pentru proiectarea, construcţia, operarea şi întreţinerea autostrăzii sau a drumului expres Craiova – Piteşti“.
Astfel, pentru varianta de drum expres, costul estimat va fi de 5,161 miliarde de lei, adică circa 1,18 miliarde de euro (la un curs de 1 euro = 4,37 lei). Aşadar, un kilometru de drum expres ar urma să coste circa 9,7 milioane de euro (proiectare, construcţie, operare şi întreţinere).
În varianta realizării unei autostrăzi între Craiova şi Piteşti, costul estimat de CNADNR este de 7,27 miliarde de lei, adică aproximativ 1,66 miliarde de euro. Aşadar, un kilometru de autostradă ar urma să coste circa 13 milioane de euro (proiectare, construcţie, operare şi întreţinere).
Spre comparaţie, doar construcţia unui kilometru din autostrada Timişoara – Arad, cea mai ieftină autostradă construită în ultimii ani în România, a costat circa 3,5 milioane de euro.
Reamintim că, în anul 2010, Ministerul Transportului a introdus o serie de standarde de cost pentru realizarea de autostrăzi. Standardul de cost pentru infrastructura rutieră defineşte costul estimat pentru realizarea unui kilometru de drum nou în condiţii normale.
Astfel, standardele stabileau ca un kilometru să nu coste mai mult de 3,8 milioane de euro la câmpie, 4,9 milioane de euro la deal şi 6,1 milioane de euro la munte.
Reamintim, totuşi, că valorile prezentate de CNADNR pentru autostrada/drumul expres Craiova – Piteşti nu presupun doar construcţia, ci şi proiectarea, operarea şi întreţinerea pe toată perioada concesiunii (30 de ani).

Ce este un drum expres, ce este o autostradă

CNADNR a explicat, pentru HotNews.ro, ce presupune o autostradă şi ce presupune un drum expres.
„Autostrada este definită ca un drum proiectat şi construit special pentru traficul autovehiculelor, care deserveşte proprietăţi riverane acestuia şi care:
– este prevăzut, cu excepţia unor anumite puncte, sau în mod temporar, cu părţi carosabile de sine stătătoare pe ambele sensuri de circulaţie, separate una de cealaltă de o fâşie de teren care nu este destinată traficului sau, în mod excepţional, prin alte mijloace:
– nu intersectează la nivel nici un drum, fie linie de cale ferată sau de tramvai, fie cale pentru circulaţia pietonilor:
– este semnalizat în mod special ca fiind o autostradă.
Drumul expres este definit ca un drum rezervat pentru circulaţia autovehiculelor, accesibil numai dintr-un nod rutier sau o intersecţie semnalizată, pe care, în mod expres, este interzisă oprirea şi parcarea pe partea (părţile) carosabilă (carosabile) şi care nu intersectează la nivel nici o cale ferată, linie de tramvai sau trecere pentru pietoni“, potrivit CNADNR.

Concesiune pe 30 de ani

Drumul expres/autostrada de la Piteşti la Craiova ar urma să aibă o lungime de 121,8 kilometri, iar durata contractului de concesiune este de 30 de ani, începând de la data atribuirii contractului sau de la emiterea ordinelor de începere a lucrărilor, această perioadă incluzând etapa de construcţie, etape de operare şi întreţinere, însă documentul nu precizează o dată sau un termen când ar putea fi gata lucrările de construcţie.
Potrivit anunţului de concesiune, compania care va câştiga contractul va putea impune taxe de folosire pentru drumul expres/autostradă. „Concesionarul poate încasa venituri din tarife de utilizare a autostrăzii (taxa de autostradă), în cadrul unor plafoane/marje stabilite prin contract“.
Experţii CNADNR au estimat şi valorile de trafic pe care noul drum ar urma să le aibă şi au stabilit că, în condiţiile implementării unei taxe, nivelul de trafic pe noua arteră ar fi de 58,83% din valorile în care nu ar fi impusă o taxă.
Astfel, media zilnică anuală pe drumul expres cu taxă ar urma să crească de la 6.950 de autovehicule, în 2015, la 18.908 de autovehicule, în 2045.
În cazul tarifelor, informaţiile din Documentaţia descriptivă vorbesc de o taxă de 0,024 euro per kilometru (fără TVA) per autoturism ca fiind nivelul de tarifare acceptabil. Astfel, taxa pe 100 km de drum expres ar urma să fie de 2,4 euro (fără TVA) per autoturism.
În cazul drumului expres, vor exista 73 de poduri, pasaje şi viaducte. Vor fi 27 de intersecţii denivelate fără acces şi zece noduri rutiere. Viteza de proiectare va fi de 120 km/h.

Cifrele de trafic pentru o eventuală autostradă de la Piteşti la Craiova

În ceea ce priveşte varianta unei autostrăzi între Piteşti şi Craiova, CNADNR estimează că, în cazul introducerii unei taxe de folosire a autostrăzii, nivelul de trafic pe noul drum ar fi de 67% din valorile în care nu ar fi impusă o taxă.
Media zilnică anuală pe autostrada cu taxă ar urma să crească de la 7.877 de vehicule în 2015, la 21.429 de vehicule în 2045.
În cazul taxelor, documentaţia CNADNR prevede acelaşi preţ: 2,4 euro (fără TVA) per autoturism pentru 100 km.
La fel ca şi în cazul drumului expres, autostrada va avea 73 de poduri, pasaje şi viaducte. Vor fi 27 de intersecţii denivelate fără acces şi zece noduri rutiere, iar viteza de proiectare va fi de 120 km/h.
Hotnews

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS