Atenţie, craioveni! În oraş s-a aciuat, din luna martie, o nouă agenţie de modelling, care îi manipulează pe cei care doresc să ajungă cunoscuţi. În schimbul unei taxe de sute de lei, agenţia promite că va face tot posibilul să ajungeţi vedete în show-biz. Mii de români din alte oraşe au căzut în plasa vânzătorilor de iluzii.
Mergi pe Unirii, eşti frumuşică sau frumuşel şi te opresc câţiva băieţi care încep să-ţi spună cât de celebru vei deveni, că ai trăsături frumoase, şi te invită să urci într-un apartament pentru mai multe detalii. Acolo, totul pare serios. În 20 de minute, două fete au fost aduse sus pentru a semna formularul de înscriere. Zâmbitoare, uşor timide, ascultau cum li se spunea că nu sunt nevoite să pozeze în lenjerie intimă sau în costume de baie. Se mai linişteau.
Asta au păţit-o mulţi craioveni; unii au urcat, alţii nu. O tânără dintre cele care au urcat ne-a contactat zilele trecute pentru a ne povesti ce i s-a întâmplat. „În jur de ora 12.00, am fost oprită pe Calea Unirii de un tip, care zicea că reprezintă o agenţie de modelling şi publicitate şi să mă ducă undeva, sus, la un apartament, să mă prezinte unei colege de-a lui şi să îmi dea mai multe detalii. Pentru că îmi captase atenţia, m-am dus, am completat un formular, mi-a spus toată polologhia care o învăţase pe de rost legat de faptul că aş putea apărea în diverse reclame etc., o să trec direct la subiect! Totul e un fals, nu e nimic adevărat din ce spun ei şi mi-am luat ţeapă! Am plătit o taxă de înscriere de 70 de lei, bani pe care ştiu că nu o să îi recuperez, dar vreau să se afle! Nu vreau ca şi alte fete şi copii să cadă în aceeaşi capcană“, povestea tânăra. Şi acesta este doar începutul. Naivii plătesc 70 de lei taxă de înscriere doar pentru a avea „şansa“ de a mai scoate din buzunar încă 248 de euro pe an, în schimbul cărora primesc un album foto cu 20 de fotografii A4. Şi cam atât. Apoi urmează aşteptarea „materializării posibilităţilor de promovare şi reprezentare a beneficiarului“, după cum scrie în contract. Dacă durează până la bătrâneţe, înseamnă că firma nu a materializat posibilitatea. Dar banii i-a luat.
Acoperiţi de legalitate
Această vânzare de iluzii este, din păcate, legală, şi sunt mulţi care cred în ea. Şansele de a ajunge celebru de pe-o zi pe alta sunt mici, iar asta trebuie să ştie craiovenii care sunt abordaţi astfel pe stradă. „Ne-au oprit pe stradă acum câteva zile, a urcat fata, s-a înscris şi acum am fost la a doua întâlnire. Ne-au mai cerut 250 de euro, dar nu ştiu, ne mai gândim. Mă tem să nu fie păcăleală“, a povestit o mamă însoţită de fiica ei, chiar la uşa agenţiei, uşor sceptică. Plata este de 248 de euro, mai exact, după cum scrie în contractul de reprezentare.
Firma se sprijină pe hârtii, bonuri fiscale, facturi, contracte, formulare şi pe naivitatea oamenilor, care face posibilă legalitatea acestei iluzii. Banii de înscriere nu-i poţi lua înapoi şi asta scrie negru pe alb. Dacă nu eşti atent, „ţi-o iei“. „Pe formularul de înscriere se stipulează că taxa se achită o singură dată şi că este nereturnabilă. Se semnează şi un contract. Vreau să-mi aducă negru pe alb de ce promisiune nu m-am ţinut eu“, spune directorul firmei care se află de trei luni în Craiova, Andrei Savu. Acesta declară că agenţia are deja 60-70 de persoane înscrise, dintre care 15 au avut vizibilitate. Tot Savu susţine că a făcut la primărie şi un acord de împărţire de pliante, lucru care le permite angajaţilor agenţiei să oprească lumea pe stradă pentru a le face propunerea.
Aveţi grijă, s-a întâmplat şi la alţii!
Sediul cel mare al firmei este la Bucureşti şi este una dintre cele patru deţinute de calafeteanul Daniel-Vasile Frumuşelu, în vârstă de numai 24 de ani. Cea mai recentă înregistrare la Registrul Comerţului a actualei firme, SC General Models SRL, a fost făcută pe 29 martie anul acesta, iar sediul din Craiova are o perioadă de închiriere destul de mică: un an. Asta în condiţiile în care persoanele amăgite pot semna contracte şi pe doi ani, după cum este menţionat chiar în hârtii.
Secretul acestor oameni? Schimbă firmele când văd că nu mai merge treaba, iau o pauză, lumea uită, şi revin apoi sub alt nume. Cu altă ocazie, problema contractelor încheiate între agenţii şi oameni a fost scoasă în evidenţă într-un cotidian din Bihor, unde acelaşi Andrei Savu era şef. „E ilegal şi nul de drept, fiind parafat cu ştampila Sun Media International Models, dar purtând antetul firmei de la care a preluat afacerea, Sun Media Management“, a spus Traian Bejan, şeful Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor, care săptămâna trecută a amendat firma cu 25.000 lei“, se arată pe site-ul ebihoreanul.ro. Se pare că aici s-au învăţat minte, căci ştampila şi antetul de pe contract coincid: General Models. Sigla este, însă, a General Management Models, care a ţepuit băimărenii în martie 2012.
Nici o plângere la poliţie
Inspectoratul de Poliţie al Judeţului Dolj spune că, deocamdată, nu există plângeri împotriva acestei agenţii. „Au chitanţe, bonuri, totul este legal. Oamenii nu sunt constrânşi şi semnează de bunăvoie. Oamenii sunt naivi, iar poliţia nu se poate autosesiza şi nu se conturează prea bine fapta de înşelăciune pentru că se semnează un contract“, a explicat agent-principal Amelia Căprărin, purtător de cuvânt al IPJ Dolj.
Legal, totul pare în regulă, însă, etic, treaba nu prea miroase a bine. Zeci de fete şi băieţi sunt opriţi zilnic pe stradă şi convinşi să-şi scoată din buzunar nişte bani care le-ar fi de folos în alte părţi. Dacă autorităţile nu se pot autosesiza, singurii care pot face asta sunt craiovenii.