Doi tineri ziaristi romani, Elena Popescu, de 26 de ani, si Ionut Barbu, de 25 de ani, corespondenti ai Antenei 1, au pierit la datorie in timp ce filmau tragicul accident de la Mihailesti. Ce n-au reusit inca potentatii si mafiotii deranjati de presa a facut azotatul de amoniu ajuns la explozie
in conditii pe care autoritatile sint datoare sa le lamureasca de urgenta. Poate macar acum, pentru Elena si Ionut, toti acei politicieni care obisnuiesc sa persifleze, sa insulte, sa isi exprime public dispretul pentru ziaristi si meseria lor vor cadea pe ginduri macar citeva clipe. In gindul nostru, al colegilor lui Ionut si ai Elenei, chipurile lor vor ramine nesterse ca simboluri ale curajului si nobletei meseriei de ziarist.
Clubul Roman de Presa
16 morti, 11 raniti, zeci de case si autoturisme distruse, un drum national blocat, acesta este bilantul provizoriu al tragicului accident petrecut ieri-dimineata, in jurul orei 5.00, pe soseaua nationala Buzau-Urziceni, in dreptul comunei Mihailesti. Un autocamion apartinind societatii de transport MIHTRANS din Giubega, judetul Dolj, despre care se presupune ca transporta 20 de tone de azotat de amoniu, incarcat de la SNP PETROM, sucursala DOLJCHIM Craiova, s-a rasturnat si a luat foc. Soferul camionului, craioveanul Florin Marcu, a anuntat Postul de politie din comuna Mihailesti si pompierii din Buzau. Pina la sosirea echipelor de interventie, s-a produs o prima explozie a camionului. Cu putin timp inaintea orei 6.00, in timp ce efectivele de pompieri actionau pentru stingerea incendiului, s-a produs o noua si devastatoare explozie. In urma acesteia, si-au pierdut viata, potrivit unui prim bilant, doi ofiteri de pompieri, cinci militari in termen, un agent de politie, precum si cei doi corespondenti locali ai postului de televiziune Antena 1, Elena Popescu, de 26 de ani, si Ionut Barbu, de 25 de ani, morti la datorie in timp ce filmau interventia pompierilor. Ultima cifra oficiala a persoanelor decedate in urma tragicului accident este de 16. Firma MIHTRANS nu detine licenta pentru transportul materialelor periculoase.
Filmul evenimentului
Luni dimineata, la ora 5.49, localitatea buzoiana Mihailesti este zguduita de doua explozii, care lasa un crater adinc de citiva metri. Cele 16 case aflate in apropierea locului deflagratiei ramin fara geamuri si acoperisuri, pulverizate de suflul exploziilor. Potrivit ultimului bilant oficial al dezastrului, 16 persoane si-au pierdut viata, 11 au fost ranite, iar una este data disparuta.
Autocamionul, incarcat cu peste 20 de tone cu azotat de amoniu, apartinea firmei SC MIHTRANS SRL din Giubega, judetul Dolj. Soferul acestuia, craioveanul Florin Marcu, de 34 de ani, anuntase politia si pompierii, in jurul orei 5.00, ca autovehiculul pe care il conducea s-a rasturnat din cauza carosabilului umed, iar la cabina izbucnise un incendiu. In aproximativ o jumatate de ora, doua autospeciale ale Grupului de Pompieri „Neron Lupascu“ din Buzau, cu 12 militari, intervin la fata locului pentru stingerea focului. In apropiere se aflau politistii care participau la fluidizarea circulatiei, mai multi sateni, care ii ajutau pe pompieri, precum si corespondentii locali ai postului de televiziune Antena 1, Elena Popescu, de 26 de ani, si Ionut Barbu, de 25 de ani.
La ora 5.47, o explozie produsa de incarcatura camionului – azotat de amoniu, folosit ca ingrasamint chimic -, zguduie toata localitatea. Doua minute mai tirziu, o a doua deflagratie, mult mai puternica, produce un crater adinc de citiva metri si ridica in aer cantitati imense de pamint, care cad apoi peste cei aflati in apropiere, ingropindu-i de vii. Suflul este atit de puternic, incit pulverizeaza geamurile si acoperisurile caselor aflate in apropiere. Exploziile au fost inregistrate si la Statia Seismica de pe Dealul Istrita, fiind percepute drept cutremure cu intensitatea de 3-3,5 grade pe scara Richter. Potrivit specialistilor, o asemenea explozie ar putea fi echivalenta cu una produsa de cinci sau sase bombe mari. In urma exploziei se asterne, pentru citeva secunde, o liniste mormintala.
La ora 7.00, un prim bilant arata ca doi ziaristi – corespondentii locali ai postului de televiziune Antena 1, Elena Popescu, de 26 de ani, si Ionut Barbu, de 25 de ani -, soferul autocamionului si cinci pompieri militari si-au pierdut viata, fiecare dintre ei facindu-si in mod exemplar datoria. Alti noua raniti sint transportati la spital, primul mort din rindul acestora inregistrindu-se peste o jumatate de ora. In orele care urmeaza, localnicii isi cauta rudele la locul dezastrului. Incet, numaratoarea victimelor incepe sa creasca, oprindu-se, deocamdata, la 16.
Distrugerile sint imense. Suflul exploziilor a afectat grav cel putin 16 case si sase autoturisme aflate in apropiere. Din autocamion nu au mai ramas decit citeva bucati. Puntea acestuia, care cintareste aproximativ o tona, a fost gasita la peste 200 de metri distanta. O bucata de drum s-a transformat intr-un crater adinc de zece metri, iar retelele electrice au fost afectate.
La DOLJCHIM Craiova a fost incarcat tractorul tirului, si nu remorca
Incarcatura tirului naste multe semne de intrebare. Daca a fost azotat de amoniu, ingrasamint chimic destinat societatii agricole BEESARSEN din Piatra Neamt, firma cu sediul intr-un apartament de bloc, se presupune ca nu ar fi avut nici un motiv sa produca o explozie care a lasat in jur un crater mai mare decit cel facut de o bomba. Daca nu a fost ingrasamint chimic vom afla de la organele de ancheta prezente la fata locului. Suspiciunea asupra provenientei marfii din tirul care a produs dezastrul este alimentata de faptul ca la poarta de iesire a marfii de la DOLJCHIM figureaza doar numarul de inmatriculare al tractorului de la tir (este vorba de capul tirului, care are de regula alt numar de inmatriculare decit remorca in care se depoziteaza marfa).
„Pe 22 mai, pe poarta DOLJCHIM a iesit, incarcat cu 20 de tone de azotat de amoniu, autotrenul cu numarul de inmatriculare B-35-HPU. In dimineata in care s-a produs accidentul, politia ne-a solicitat relatii despre un alt autotren, cu numarul de inmatriculare, B-81-EHP, care in evidentele noastre nu figura ca ar fi incarcat ingrasaminte de la noi. Oricum, ingrasamintele noastre nu produc explozie. In conditii speciale, ele pot doar sa arda. Explozia se produce doar in conditii de temperatura cuprinse intre 50 si 80 de grade Celsius si in combinatie cu un lichid inflamabil, cum ar fi motorina sau benzina. Azotatul de amoniu nu este trecut pe lista substantelor periculoase, deoarece continutul de substanta activa este de 33,5 la suta, din care 50 la suta este azot nitric, iar cealalta jumatate este azot amoniacal. Nu stiu ce s-a intimplat cu incarcatura si nici in ce conditii a fost pastrata“, a spus directorul DOLJCHIM, Ion Gherghe.
Ingrasamint chimic pe post de explozibil
In perioada de dinainte de 1990, ingrasamintul chimic, azotatul de amoniu, era foarte ieftin, fapt pentru care, cunoscindu-se proprietatile lui de a exploda in combinatie cu motorina, a fost folosit in mine, la provocarea exploziilor dirijate. Metoda, improvizatie romaneasca, era urmatoarea: intr-o teava metalica se introduceau citeva kilograme de azotat de amoniu, peste care se punea motorina, careia i se dadea foc. Efectul era la fel ca in cazul explozibilului, dar costa mult mai putin si nici nu trebuia sa ai aprobari speciale. Persoane autorizate, care vor sa-si pastreze anonimatul, au declarat ca un singur sac de azotat de amoniu, peste care se toarna motorina si caruia i se da foc, poate pulveriza un bloc intreg. In cazul tirului care s-a rasturnat la Mihailesti existau peste 400 de saci de 50 kg fiecare, care, daca rezervorul de motorina s-a spart in cadere, au fost imbibati cu lichid inflamabil, fiind suficienta o singura scinteie pentru a produce dezastrul.
Incurcaturi intre oameni de afaceri
Reprezentantii Politiei Judetului Dolj au declarat ca atit capul de tractor care a fost inregistrat la DOLJCHIM ca fiind incarcat cu 20 de tone de azotat de amoniu, cit si remorca explodata la Mihailesti apartin aceleiasi firme, MIHTRANS SRL Giubega, al carei administrator este Mihai Guna. Contactat telefonic, administratorul a recunoscut ca soferul decedat in explozie a fost cel care la ora 5.10 l-a anuntat ca a izbucnit un incendiu la cabina tractorului, dupa care a anuntat pompierii. Tot administratorul a declarat ziaristilor care l-au contactat ca soferul era de la alta firma, ce apartine administratorului Ionut Neagoe, catre care, peste citeva zile, trebuia sa treaca in cesiune si autotransportul.
Firma nu detinea licenta pentru transportul materialelor periculoase
Firma MIHTRANS SRL, careia ii apartine camionul care a explodat, nu detine licenta pentru transportul materialelor periculoase, iar soferul autovehicului nu are nici un fel de pregatire in acest sens. Marin Doldur, seful filialei Dolj a ADR, a declarat: „Autotrenul care apartinea firmei MIHTRANS SRL a avut licenta de executie vehicul doar pentru transport marfuri generale. Societatea nu detinea autorizatie pentru transport marfuri periculoase. DOLJCHIM a transmis, la cererea noastra, fisa de siguranta a azotatului de amoniu, in care scrie ca, in anumite conditii, azotatul intra in clasa marfurilor periculoase. In fisa scrie ca azotatul de amoniu, in contact cu motorina, poate fi folosit ca exploziv industrial. Aceasta fisa de siguranta trebuia sa o detina societatea transportatoare si nu o detinea. Soferul tirului trebuia sa aiba un certificat ADR care sa-i permita sa transporte materia periculoasa si nici el nu detinea acest certificat. Mai mult, Florin Marcu, soferul respectivei masini, era angajat la o alta firma decit cea transportatoare, la SC NEY TRANSPORT Craiova, ce apartine lui Ionut Neagoe. Firma NEY a fost si ea autorizata, dar nu pentru astfel de marfuri“. Singura autorizare pe care o detinea societatea transportatoare din Giubega este cea de transport general de marfuri. Regimul transporturilor de produse periculoase – categorie in care este introdus si azotatul de amoniu – este insa reglementat foarte strict, atit prin legi interne, cit si prin acorduri europene la care Romania este parte.
Accidentul este cercetat de o echipa complexa de oameni ai legii, din care fac parte politisti, pompieri militari, pirotehnisti, criminalisti si procurori. Echipa este condusa de procurorul Mircea Sanpetru, adjunct al procurorului general al Romaniei, Ilie Botos.