http://www.youtube.com/watch?v=BgAiZ3U9kBM
\nDe aproximativ doi ani, unele licee din Craiova au posibilitatea de a reînfiinţa clasele de învăţământ profesional, pentru a pregăti tinerii în diverse meserii. Nu foarte mulţi elevi au agreat acest tip de educaţie. În 2014, vom avea şi prima promoţie de absolvenţi, 190 la număr. De asemenea, pentru anul şcolar în curs, la învăţământul profesional s-au înscris 197 de elevi. Cum sunt pregătiţi aceştia ca să intre pe piaţa muncii, câte ore de practică fac pentru a asimila cunoştinţele necesare în domeniu, dar şi ce reacţii sunt din partea mediului economic sunt întrebări la care am încercat să răspundem mergând prin câteva licee craiovene care au astfel de clase.
Una dintre unităţile de învăţământ liceal care a agreat ideea de a relua învăţământul profesional este Colegiul Naţional „Gheorghe Chiţu“ din Craiova, care pregăteşte bucătari. Elevii fac practica, în principal, în laboratorul unităţii de învăţământ, acolo unde i-am găsit şi noi în plină activitate. Sub coordonarea profesoarei Aurelia Stoenescu, aceştia pregăteau salată de boeuf şi o prăjitură. Deşi am ajuns la orele prânzului, în laborator se lucra încă de la ora 8.00.
„Sunt la capitolul de preparare primară a produselor cu grad redus de complexitate. Astăzi am realizat prelucrarea primară a legumelor. După aceea am trecut la etapa de prelucrare termică şi am realizat preparatul salată de boeuf. Pregătim şi un desert, suntem în faza de asamblare şi urmează să punem preparatul la rece pentru solidificarea cremei. Activitatea a început de la ora 8.00 şi se lucrează şase ore pe zi, până la ora 14.00“, a explicat profesoara de instruire practică. Elevii lucrau de zor la preparate, dornici să înveţe cât mai multe lucruri pentru a le folosi în carieră. „În acest laborator mă pregătesc pentru profesia de bucătar. Mă gândesc la o carieră în străinătate, unde voi avea şi un salariu mai mare“, a declarat Georgiana Popescu, una dintre elevele colegiului. Alt coleg al său are planuri mai mari.
„În prima fază voi urmări să mă angajez într-un restaurant local, iar apoi să-mi deschid chiar propria afacere“. La şcoala profesională, activitatea practică ocupă un loc important în orarul elevilor.
„Sunt două clase pentru bucătari la învăţământul profesional, care pune accent pe dezvoltarea aptitudinilor practice. Aceşti elevi au două zile de teorie pe săptămână, iar restul sunt activităţi în laboratoarele Colegiului Naţional «Gheorghe Chiţu», la final de semestru având şi câteva de săptămâni de practică comasată, care uneori se fac şi în parteneriate cu agenţii economici“, a subliniat Dumitru Iftimov, directorul Colegiului Naţional „Gheorghe Chiţu“. Potrivit conducerii şcolii, pentru elevii care se pregătesc să aibă o meserie, şcoala a făcut un parteneriat cu o firmă italiană, pentru a recruta absolvenţi să lucreze în Spania, Italia sau Portugalia, la restaurante, hoteluri sau chiar pe vase de croazieră. Selecţia se va face la şcoală. Cu toate acestea, profesorii spun că nu sunt foarte mulţi doritori să înveţe o meserie.
Brutari şi patiseri la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară
Altă unitate cu învăţământ profesional este Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Craiova. Are doar o singură clasă, înfiinţată din acest an şcolar pe profilul preparator produse făinoase – specializarea brutar-patiser. „Elevii care se înscriu la acest tip de învăţământ sunt puţini, probabil pentru că nu este foarte mult promovat“, a spus Laura Duţescu, managerul şcolii. Pentru pregătirea viitorilor specialişti în domeniul preparatelor făinoase, şcoala nu are parteneriate cu agenţi economici. „Am încercat să trimitem elevii în practică la firme mari, dar ne-am lovit de un zid. Nu ştiu de ce au refuzat să pregătească tinerii“, a mai spus directoarea şcolii. Loc de practică este în laboratorul şcolii, care a beneficiat de dotări pe fonduri PHARE.
„Am primit câteva dotări foarte bune în anii 2004-2005. De atunci avem ce ne trebuie, cuptor, două malaxoare, dospitor, precum şi două utilaje de modelat în care se fac pâinile pentru cantină sau vânzare la cadre didactice. Mai avem şi utilaje pentru patiserie, cofetărie şi pentru bucătărie şi, de asemenea, utilaje în ceea ce priveşte pregătirea practică de laborator: analize senzoriale, microbiologice, biochimice, fizico-chimice“, a precizat Monica Cocora, profesoara de instruire practică a colegiului. Cu această aparatură, elevii au pregătit la practică pâine, dar şi cornuri şi cozonaci. Pentru mulţi e un început de carieră. „Astăzi la practică am învăţat să fac pâine, în două tipuri de gramaj, respectiv 200 de grame şi 400 de grame, dar şi cozonaci şi cornuri. Pot spune că îmi place acest domeniu al panificaţiei în care îmi şi doresc să lucrez, chiar în ţară. Deocamdată, nu pot spune ce tip de activitate voi desfăşura. Tot ce ştiu este că vreau să fac liceul, apoi, dacă voi promova bacalaureatul, voi urma o facultate. Dacă nu voi promova bacalaureatul, voi urma o postliceală“, a precizat eleva Mariana Bidireac.
Pentru absolvenţii de liceu care vor să lucreze în străinătate, unitatea de învăţământ a deschis o oportunitate. Printr-un parteneriat cu Germania, 20 de absolvenţi au fost trimişi pentru a se specializa. Nicoleta Cornac este unul dintre beneficiarii programului, care s-a întors în aceste zile la şcoală pentru a povesti din experienţa acumulată.
„Vor fi trei ani de cursuri, timp în care trebuie să învăţ să comunic în limba germană. În această perioadă, sunt plătită cu 800 de euro, pentru că sunt ucenic, apoi pot încheia contract de muncă şi voi avea un salariu de 2.000 de euro. În Germania se pune accent pe folosirea mai multor tipuri de făină pentru diverse produse bio şi asta înseamnă mai multă muncă. Dar mi-au folosit şi cunoştinţele acumulate la şcoală şi de la patiseriile la care am lucrat în ţară. Îmi doresc însă să rămân în străinătate“, a spus tânăra.
Mecanicii auto –
de anul acesta
Şi la Liceul Tehnologic „George Bibescu“ din Craiova, învăţământul profesional a fost reluat abia din acest an şcolar, fiind realizată o singură clasă de mecanici auto, cu 18 elevi.
„Noi ne-am dorit -de anul trecut, dar nu a fost posibil să o realizăm pentru că nu au fost foarte mulţi doritori chiar dacă au fost stimulaţi cu bursa lunară de 200 de lei. Copiii nu au fost convinşi, pentru că, după ce se văd la liceu, foarte greu mai renunţă la această formă de învăţământ pentru a merge la şcoala profesională. Ar trebui ca selecţia pentru acest învăţământ să se facă după clasa a VIII-a şi nu după finalizarea clasei a IX-a. Nu trebuie neglijat învăţământul profesional, pentru că avem nevoie de meseriaşi. Chiar şi în domeniul mecanicii. Se tot spune că s-a umplut pământul de mecanici. Total eronat. Avem absolvenţi, din anii anteriori şi din alte judeţe, care au reuşit să se realizeze. De exemplu, la Vâlcea avem foşti elevi care şi-au deschis service-uri performante“, a declarat Petre Cauc, directorul Liceului „George Bibescu“.
Elevii de la şcoala profesională, care se pregătesc pentru a deveni mecanici, fac o parte din practică în laboratoarele şcolii, care se găsesc în curtea Colegiului Naţional „Nicolae Titulescu“ din Craiova, dotate cu motoare de diverse autoturisme. „În perioada următoare vom primi şi un Ford pe care îl vom dezmembra cu elevii pentru a studia şi pe acest tip de maşină. În rest, elevii lucrează în şcoală pe motoare de Dacie, Oltcit, dar şi motoare Daewoo“, a explicat maistrul Ion Tutunea. Elevii liceului mai fac practică însă şi la trei agenţi economici. Unii au descoperit că au aptitudini pentru acest domeniu chiar la şcoală. Este cazul adolescentului Vlad Purece, pe care l-am găsit în laboratorul de practică, demontând un motor de Oltcit. „Desfac acest motor pentru a învăţa ce rol are fiecare piesă componentă. Pot spune că nu cunoşteam foarte multe despre mecanică, dar voi învăţa acum. Am descoperit că am aptitudini după primele zile de practică“, a spus elevul.
Transferurile, o problemă spinoasă
În Craiova, învăţământ profesional este şi la Colegiul Tehnic Energetic, care a organizat două clase, cu specializarea electrician aparate şi echipamente electrice şi energetice. Practica elevilor este asigurată la Termoficare Craiova şi la Reloc.
„Din cele două clase, una este de a XI-a, adică ultimul an de studiu, şi ne aşteptăm ca o parte a elevilor care îşi desfăşoară practica la Reloc să fie şi angajaţi“, a spus Ionuţ Bistriceanu, directorul liceului. Ca specializări, la Liceul Teoretic „Dimitrie Filişanu“ din Filiaşi mai sunt două clase de electrician constructor şi o clasă de mecanic auto, iar la Liceul Tehnologic Transporturi Auto sunt trei clase de învăţământ profesional din care două pentru mecanic auto şi una de vopsitor auto. De asemenea, la Şcoala Valea Stanciului şi la Liceul „Horia Vintilă“ din Segarcea se şcolarizează pe specializarea mecanic agricol, iar la Şcoala de Arte şi Meserii Daneţi este specializarea agricultor culturi de câmp. Cadrele didactice de la aceste unităţi de învăţământ spun că întâmpină dificultăţi în realizarea efectivelor de elevi, întrucât selecţiile se fac după finalizarea clasei a IX-a, iar după începerea anului şcolar pentru elevii care cer transferul de la liceu la şcoala pofesională, de multe ori răspunsul de la Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj este negativ pentru că nu se pot acorda bursele de 200 de lei.