13.4 C
Craiova
duminică, 6 octombrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateEduard Hellvig: Consumatorii au nevoie de mai multă protecție la achiziționarea pachetelor de vacanță

Eduard Hellvig: Consumatorii au nevoie de mai multă protecție la achiziționarea pachetelor de vacanță

Turiștii europeni nu sunt îndeajuns protejați de legislația în vigoare atunci când cumpără pachete de vacanță.
Aceasta este  concluzia de la care a pornit Comisia Europeană în 2013 când a propus o nouă Directivă privind pachetele de servicii de vacanță și formulele de călătorie conexe, document adoptat favorabil de Comisia pentru Piața internă și protecția consumatorilor a Parlamentului European.

„Odată cu dezvoltarea comerțului online, s-a remarcat o tendință de creștere a achizițiilor de pachete de vacanță prin internet, ceea ce nu oferea consumatorilor aceeași protecție ca și celor care cumpărau pachete de vacanță clasice, într-o agenție de turism. Era, așadar, necesar să asigurăm un nivel înalt de protecție a consumatorilor în ambele situații și să asigurăm condiții egale de concurență între toți operatorii din sectorul turismului, indiferent de modul de vânzare a acestor pachete”, a declarat  eurodeputatul PNL Eduard Hellvig, raportor din umbră al grupului liberal din PE (ALDE), unul dintre susținătorii proiectului de Directivă.

Directiva amendată de către deputații din Comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor stabilește informațiile pe care consumatorii trebuie să le primească înainte de a semna contractul (de exemplu, în ce privește costurile totale, consumatorul nefiind obligat să suporte eventualele costuri care nu i-au fost comunicate), informațiile care trebuie să fie incluse în contract.
Totodată, Directiva reglementează și schimbările care pot interveni după cumpărarea pachetului de vacanță, dar înaintea călătoriei. Astfel, consumatorii vor putea transfera pachetul altcuiva dacă nu mai pot să călătorească, creșterile sau scăderile de preț ulterioare putând fi repercutate asupra clientului doar dacă depășesc 3%, iar clientul poate anula călătoria fără nicio penalizare sau accepta o ofertă alternativă dacă prețul este crescut de către operator cu mai mult de 8%. De asemenea, conform raportului, turiștii vor putea anula un pachet de vacanță în două moduri: fie gratuit,  în circumstanțe excepționale, fie cu plata unei compensații către operator.

Liberalul Eduard Hellvig atrage atenția și asupra ameliorărilor în ceea ce privește drepturile consumatorilor atunci când serviciile nu corespund contractului. În astfel de situații, consumatorii vor avea dreptul la compensații sau reduceri de preț, iar atunci când operatorul nu poate aduce turiștii înapoi la locul de plecare din cauza unor situații excepționale, acesta va trebui să le asigure cazarea pentru maxim 5 nopți, cu o limită de 125 de euro pe noapte.

Nu în ultimul rând, Directiva garantează protecția consumatorilor și în cazul insolvenței unuia dintre operatorii responsabili pentru pachet. Astfel, consumatorii vor avea dreptul să le fie rambursate toate plățile făcute înainte de călătorie sau să fie repatriați în caz de insolvență în timpul călătoriei.

Raportul adoptat astăzi va fi supus plenului PE în martie, urmând să fie adoptată poziția PE în prima lectură.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS