\n
Bursa Erasmus este o şansă de care trebuie să profite orice tânăr în perioada studenţiei. Acestea sunt cuvintele a două tinere care studiază la Universitatea din Craiova şi care au vrut să ne împărtăşească impresii dintr-o ţară străină din perspectiva studentului Erasmus.
Dorinţa de a cunoaşte culturi şi civilizaţii străine, de a compara sistemul de învăţământ din România cu cele din alte ţări, precum şi capacitatea de a se descurca pe cont propriu îi caracterizează, în general, pe studenţii care au beneficiat de burse Erasmus.
Loredana Popa, studentă la Universitatea din Craiova, la specializarea Română-Franceză de la Facultatea de Litere, a ales să studieze pentru un an în Franţa, la Université de Bourgogne. Nu a avut probleme de acomodare şi se consideră norocoasă că a plecat din ţară cu un grup de studenţi pe care îi cunoştea din facultate.
Pe Loredana au atras-o din prima clipă seriozitatea şi corectitudinea cu care privesc studenţii şi profesorii francezi facultatea. „În Franţa puteai să i te adresezi profesorului fără să te simţi inhibat de statutul lui. Discuţiile erau mult mai degajate şi mai libere decât în ţara noastră“. Acolo programa nu este încărcată ca în universităţile din ţară, iar accentul nu se pune pe memorare, ci pe înţelegerea unor concepte. Sistemul de notare este de la 0 la 20, dar examenele se desfăşoară la fel ca în România, în două sesiuni, la sfârşitul fiecărui semestru. „Ca student Erasmus nu eşti obligat să faci toate cursurile pe care le urmează studenţii francezi. Cele pe care le alegem trebuie să aibă o anumită corespondenţă cu cele pe care trebuia să le urmăm în ţară, iar numărul creditelor trebuie să fie de 30 pe semestru. Sunt unele cursuri special create pentru studenţii Erasmus care au menirea de a-i ajuta să cunoască istoria, civilizaţia şi obiceiurile poporului francez“, ne spune studenta.
Din perspectiva Loredanei, cei 4.500 de euro pe care i-a primit în trei tranşe i-au fost suficienţi. A stat într-un campus studenţesc şi s-a împrietenit cu uşurinţă cu studenţii de acolo. „Numărul căminelor din Dijon este mai mare decât la Craiova. Fiecare student are camera sa, fiecare etaj are două bucătării şi două grupuri sanitare, care sunt comune. Campusul se aseamănă cu un furnicar în timpul anului universitar, iar primăvara şi toamna, spaţiul verde este locul preferat de relaxare al studenţilor“.
Studenţii Erasmus beneficiază de reduceri la abonamentul pentru transportul în comun, la piscină, iar pe baza legitimaţiei de student au acces la terenuri şi săli de sport. „În decursul anului petrecut acolo am încercat să îmbin utilul cu plăcutul şi astfel am ajuns să mă întorc în ţară cu un bagaj semnificativ de cunoştinţe, dar şi cu multe amintiri frumoase“, ne spune tânăra.
Plecată cu Erasmus, a început o altă facultate în Franţa
O altă studentă care a beneficiat de o bursă Erasmus este Rodica Mihăilă. Deşi la început a fost nehotărâtă şi s-a temut că îi va fi greu departe de familie şi de prieteni, a plecat totuşi în Franţa, unde s-a acomodat foarte uşor. După ce a profitat de statutul de student Erasmus timp de un an, Rodica a ales să studieze la Facultatea de limbă, literatură şi cultură spaniolă de la Université Charles de Gaulle – Lille 3, bucurându-se de aceleaşi privilegii ca şi studenţii francezi. În prezent, este studentă la Universitatea din Craiova în anul III şi la Université Lille 3 în anul I. „Am ales să mă înscriu în Franţa la o facultate pentru că este foarte important pentru viitorul meu. Pe perioada în care am fost student Erasmus, am observat sistemul lor de învăţământ bazat pe corectitudine, am cunoscut oameni de culturi diferite, am avut parte de multe oportunităţi pe care în România nu le-aş fi avut, plus că am vizitat foarte multe locuri. De aceea am profitat de bursa oferită de statul francez pentru a mă înscrie la o facultate acolo“, a declarat tânăra.
În ceea ce priveşte sistemul de învăţământ din România şi pe cel din Franţa, Rodica Mihăilă este de părere că există diferenţe şi că cele mai multe îi vizează atât pe studenţi, cât şi pe profesori. „Din ce am observat eu, în Franţa se pune mult mai mult accent pe practică, nu pe teorie. Studenţii sunt serioşi în general, poate mai serioşi decât la noi. Dar ceea ce mi-a atras mie atenţia a fost faptul că ei mai mult ascultă, nu încearcă să comunice cu profesorul pentru a-şi prezenta punctul de vedere în legătură cu un anume subiect, sunt mai rezervaţi decât noi, românii“, povesteşte Rodica. Rigorile statului francez reies şi din seriozitatea cu care privesc studenţii şi profesorii examenele. „În Franţa, nimeni nu trişează la examene, iar munca îţi este apreciată la adevărata valoare. Profesorii sunt mult mai pretenţioşi, iar nota maximă se poate lua foarte rar. În cazul acesta, profesorul este obligat să completeze un raport unde să motiveze de ce studentul respectiv a fost notat cu punctaj maxim. Nu este permis plagiatul şi există un program de verificare cu ajutorul căruia este detectată imediat sursa“, explică studenta.
Rodica nu ştie însă dacă va rămâne definitiv în Franţa. „Am venit doar pentru studii, nu mi-am propus să mă stabilesc acolo. Cum studiez spaniola, mă interesează să plec în anul III, cu un alt proiect de studii, într-o ţară din America Latină. Dar viitorul îţi rezervă multe, aşa că nu exclud şi varianta de a mă stabili în Franţa“.
Experienţa celor două tinere ar trebui să încurajeze cât mai mulţi studenţi să profite de aceste burse special create pentru ei.