3.9 C
Craiova
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCertificatul electronic - uşor de accesat, dar greu de utilizat

Certificatul electronic – uşor de accesat, dar greu de utilizat

Deşi firmele pot obţine de la Registrul Comerţului certificat constatator doar printr-o simplă cerere online, documentul poate fi folosit doar în format electronic. Din păcate, la licitaţii sau în instanţă se cer documente în format de hârtie şi cu semnătură olografă, astfel că aceia care obţin certificate cu semnătură electronică le pot folosi doar online.

De circa o lună, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC) oferă posibilitatea firmelor să obţină certificat constatator online, fără a mai fi nevoie ca persoanele respective să mai stea la cozi pe la ghişee. Certificatul se obţine foarte rapid online, de la sediul firmei sau chiar de la domiciliul persoanei care se ocupă de firmă. Tot ce-i trebuie firmei este să aibă un cont curent sau un card de pe care să facă plata certificatului prin internet. Documentul costă tot 45 de lei, ca şi în cazul în care ar fi obţinut în format de hârtie, de la ghişeu. Firma sau persoana fizică autorizată (PFA) care cere un certificat online trebuie să plătească taxa, apoi să ceară online obţinerea unui certificat. Paşii sunt explicaţi pe site-ul instituţiei, www.onrc.ro, la secţiunea InfoCert. Informaţia este primită aproape simultan. Într-un minut de la transmiterea cererii, ONRC remite certificatul constatator online, semnat electronic de către instituţie. Firma care solicită documentul nu are nevoie de semnătură electronică. Un certificat electronic este diferit de cel obţinut de la ghişeu, în sensul că are o semnătură electronică, ce se vede diferit pe net, iar în partea dreaptă are un cod de bare şi un cod ataşat. Oricine doreşte să verifice autenticitatea documentului poate să introducă pe net, pe onrc.ro, codul de bare de pe certificat, iar softul transmite dacă un astfel de document este original sau fals.
Deşi se obţine foarte rapid un certificat electronic într-un minut de la depunerea cererii, faţă de câteva zile, atunci când firma îl solicită de la sediile judeţene ale Registrului Comerţului, totuşi cozile de la ghişee nu s-au rărit.

Există instituţii unde nu poate fi folosit un certificat electronic

Potrivit unor surse oficiale, „un certificat obţinut în format electronic are valoare doar dacă este folosit tot în format electronic, potrivit unei legi din România. Dacă îl printezi, el nu mai are nici o valoare. Or, firmele care participă la licitaţii trebuie să pună ofertele în plic, deci, implicit, certificatul constatator obţinut în format electronic nu are nici o valoare, dacă e scos la imprimantă şi pus în plic“. Potrivit aceleiaşi surse, nici instanţele de judecată nu acceptă certificate constatatoare de la firme obţinute în mod electronic, ci în dosarul de la instanţă trebuie să fie documente originale, respectiv din cele clasice, cu semnătură normală: „Ar trebui ca şi alte instituţii să se modernizeze, pentru ca documentele să circule mai uşor şi pentru a se reduce birocraţia. Un certificat constatator poate fi obţinut foarte uşor în format electronic, dar nu poate fi utilizat în prea multe locuri. Tot ce trebuie să aibă o instituţie este un computer conectat la internet, pentru a verifica autenticitatea unui înscris semnat electronic“.

Un document semnat electronic are aceeaşi valoare ca şi unul cu semnătură olografă

Pe site-ul ONRC este postat un articol din actul normativ privind semnătura electronică, în care se precizează că un document semnat electronic produce aceleaşi efecte ca şi unul cu semnătură olografă. Potrivit art. 5 din Legea nr. 455 din 18 iulie 2001 privind semnătura electronică, cu modificările și completările ulterioare „înscrisul în formă electronică, căruia i s-a încorporat, ataşat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv şi generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii electronice, este asimilat, în ceea ce priveşte condiţiile şi efectele sale, cu înscrisul sub semnătură privată“.
Totodată, art. 6 din același act normativ mai sus-menționat prevede că „înscrisul în formă electronică, căruia i s-a încorporat, ataşat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică, recunoscut de către cel căruia i se opune, are acelaşi efect ca actul autentic între cei care l-au subscris şi între cei care le reprezintă drepturile“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS