2 C
Craiova
sâmbătă, 14 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalAmbulanțele - pericol public

Ambulanțele – pericol public

Pacienţii din Mehedinţi sunt transportaţi cu ambulanţe care au sute de mii de kilometri la bord, 80% din cele 35 de salvări ale Serviciului de Ambulanţă având 350.000 de kilometri fiecare. Una dintre cele mai vechi ambulanţe a ajuns la 650.000 de kilometri, făcuţi în intervenţii, adică ar fi dat ocolul pământului de cel puţin 13 ori. Multe şi-au depăşit termenul de funcţionare, iar vechimea lor înseamnă cheltuieli ridicate cu întreţinerea.

Cele mai vechi ambulanţe în cadrul Serviciului Judeţean Mehedinţi au şapte ani. Au strâns sute de mii de kilometri la bord, în condiţiile în care, într-o singură lună, salvările fac 150.000 de kilometri. Recordul este stabilit de o ambulanţă de la Vânju Mare, care are la bord 650.000 de kilometri, ceea ce înseamnă că ar fi făcut ocolul Pământului de cel puţin 13 ori. Nu a dat ocolul Pământului, spune conducerea Serviciului Judeţean de Ambulanţă (SJA) Mehedinţi, ci a transportat pacienţi din localităţile apropiate oraşului Vânju Mare la Spitalul Judeţean din Drobeta Turnu Severin. Numărul kilometrilor a crescut mai ales după 2010, când unitatea medicală de la Vânju Mare a fost închisă, iar toţi bolnavii sunt duşi la Severin.
„Vârful de lance al Serviciului de Ambulanţă Mehedinţi este o ambulanţă de urgenţă care depăşeşte 650.000 de kilometri la bord. Aceasta deserveşte substaţia Vânju Mare, iar kilometrii se explică prin faptul că fiecare intervenţie a ei în teren se finalizează, mai ales de la închiderea spitalelor, cu aducerea (pacienților – n.r.) la Spitalul Judeţean“, a declarat directorul tehnic al SJA Mehedinţi, Nicuşor Câtu.

Nicuşor Câtu – director tehnic SJA Mehedinti
Nicuşor Câtu – director tehnic SJA Mehedinti

Aproape 80% dintre ambulanţele din Mehedinţi au peste 350.000 de kilometri la bord, iar șoferii spun că acestea sunt pericol public. Chiar dacă multe ar fi trebuit trase pe dreapta, angajaţii SJA Mehedinţi le repară ori de câte ori apare câte o problemă tehnică, întrucât nu pot fi înlocuite.
„În ceea ce priveşte siguranţa circulaţiei este o problemă. Nu mai corespund din punct de vedere tehnic, cu toate că personalul de la tehnic se ocupă. Sunt învechite şi prezintă pericol public“, a spus Gheorghe Cotârţă, şofer în cadrul SJA Mehedinţi.
Directorul tehnic susţine că pentru ca ambulanţele să poată fi în continuare funcţionale, în ciuda distanţelor foarte mari pe care le-au parcurs deja, este nevoie de multă atenţie din partea şoferilor.
„Nu mă sperie numărul de kilometri din bordul maşinilor. Trebuie să spunem că este şi meritul şoferilor ambulanţieri care lucrează pe ele, pentru că i-am obişnuit cu un principiu: orice zgomot pe care îl percep îl anunţă, pentru că astăzi o piesă distrusă şi neînlocuită mâine-poimâine atrage un întreg lanţ. Probabil ăsta este unul dintre motivele pentru care şi reuşim să le ţinem pe roţi“, a declarat Nicuşor Câtu.

Întreţinerea salvărilor costă sute de mii de lei

Ambulanţe îmbătrânite înseamnă şi cheltuieli suplimentare cu întreţinerea. Directorul economic al SJA Mehedinţi, Luminiţa Vrăbete, spune că, de la începutul anului, unitatea a cheltuit aproape 400.000 de lei pentru repararea autospecialelor.

Luminiţa Vrăbete – director economic SJA Mehedinti
Luminiţa Vrăbete – director economic SJA Mehedinti

„De la începutul anului şi până la 31 august, costul total al pieselor care au fost achiziţionate pentru atelierul propriu este de 310.984 de lei, la care se adaugă costurile reparaţiilor efectuate la atelierele din ţară, de 64.858 de lei. E adevărat că şi vechimea lor este unul dintre factorii care contribuie la creşterea acestor costuri“, a declarat directorul economic.

În 2013, SJA Mehedinţi a primit patru autospeciale noi. Staţia ar avea nevoie de cel puţin cinci salvări noi, care au fost solicitate şi ar putea veni până la sfârşitul acestui an. Însă, la ultima tranşă în care Ministerul Sănătăţii a trimis ambulanţe în ţară, Mehedinţiul nu a primit nici una.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS