Rata mare a şomajului din judeţul Dolj, numărul mare al tinerilor aflaţi în căutarea unui loc de muncă, dar şi procentul foarte mic al celor care reuşesc să promoveze examenul de bacalaureat sunt doar câteva dintre problemele judeţului Dolj la care eurodeputaţii Parlamentului European încearcă să găsească soluţii.
Antonio Tajani, eurodeputat italian şi totodată unul dintre cei 14 vicepreședinţi ai Parlamentului European care până în acest an a fost Comisarul pentru Industrie şi Antreprenoriat şi vicepreşedinte al Comisiei Europene, Sean Kelly – eurodeptat irlandez, care se află la cel de al doilea mandat în Parlamentul European -, Monica Hohlmeier, membră a Parlamentului European din 2009, fost ministru al educaţiei și al afacerilor culturale în Bavaria (Germania) şi Wim van de Camp, eurodeputat olandez, la al doilea mandat, au răspuns întrebărilor jurnaliştilor din Oltenia prezenţi în perioada 6 – 9 octombrie, la Bruxelles, la invitaţia lansată de eurodeputatul Marian-Jean Marinescu. Concluzia generală a specialiştilor străini este aceea că România trebuie să aplice în cât mai scurt timp posibil un sistem dual de învăţământ, că are nevoie de meseriaşi bine pregătiţi. „Avem nevoie de tineri care să înveţe o meserie. Prin implementarea sistemului dual de învățământ, apelând la modelul german și, de ce nu, austriac, gradul de ocupare în muncă va creşte simţitor. În acest moment, Uniunea Europeană analizează cele mai bune măsuri pentru implementarea efectivă a „Garanției pentru tineri”. Mai precis, este vorba de sprijin pentru a veni în ajutorul celor care nu-și găsesc un loc de muncă şi, în acelaşi timp, nu mai sunt prinși într-o formă de învățământ. În 2013, a fost adoptată „Garanția pentru tineri”, cu un buget în valoare de 6 milioane de euro, care să ajute țările din UE să le ofere tinerilor un loc de muncă, acces la educație, programe de formare, reconversie profesională în termen de patru luni de la finalizarea studiilor. Este grav că numărul celor care nu reuşesc să treacă de examenul de bacalaureat este foarte mare, iar aceştia, în loc să înveţe o meserie, îngroaşă rândurile şomerilor“, a precizat Marian-Jean Marinescu.
Monica Hohlmeier: „Nu este suficient să obţii o diplomă, ci să înveţi o meserie“
Şi eurodeputatul Monica Hohlmeier a precizat faptul că România are posibilitatea să solicite finanţare din fonduri europene nerambursabile pentru sprijinirea tinerilor: „În vizita pe care am avut-o în România am văzut că există foarte mulţi tineri care şi-au înfiinţat societăţi mici. În Bavaria avem o tradiţie în această direcţie. Întreprinderile familiale sunt sprijinite de stat, tinerii sunt şcolarizaţi şi ajutaţi încă de la cumpărarea seminţelor sau îngrăşămintelor chimice până la cum să şi vândă produsele. În prezent, foarte mulţi tineri români încearcă să îşi găsească un loc de muncă dincolo de graniţele ţării. UE însă doreşte ca nu doar anumite state să fie dezvoltate, ci toate, ca tinerii să rămână în ţara în care au studiat şi au învăţat o meserie. Este foarte important ca o mare parte dintre bani să fie direcţionaţi către învăţământul vocaţional. Este practic vital ca tinerii să înţeleagă că pot avea şansa să se califice permanent, că nu este suficient să obţii o diplomă, ci să înveţi o meserie“.
Li se oferă posibilitatea ca, la finalul cursurilor, să primească un post sigur
Mai mult decât atât, eurodeputaţii fac apel la reprezentanţii şcolari din teritoriu să ia în serios aceste probleme şi să ia în calcul implementarea modelului german de învăţământ profesional, în sistem dual. „Beneficiile vor fi de ambele părţi. Pe de o parte, tinerii vor învăţa carte, dar au şansa să facă şi practică în meseria pe care o învaţă în cadrul întreprinderilor germane implicate. Tinerii primesc astfel o bursă de la firma la care lucrează şi alta de la stat. În plus, li se oferă posibilitatea ca, la finalul cursurilor, să primească un post sigur în cadrul fabricii respective. Nu este obligatoriu ca tânărul să îşi aleagă oferta, dar e obligat să se ţină de şcoală. La finalul studiilor, tinerii absolvenţi nu sunt legaţi de vreun contract de societatea finanţatoare. Absolvenţilor li se pot propune însă locuri de muncă pe care le pot alege sau nu. Sistemul de învăţământ dual a fost pus la punct în Germania, acolo unde aproximativ 40, chiar 50 de procente dintre liceeni îl urmează. Acest program permite tinerilor antreprenori europeni sa petreacă câteva luni pe an de muncă alături de un antreprenor experimentat dintr-un alt stat UE. Astfel, au şansa să înveţe cum să-și dezvolte şi să-şi îmbunătăţească propria lor afacere“, a precizat Antonio Tajani.