4 C
Craiova
joi, 12 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalGorjDosarul „Transalpina“ a fost clasat

Dosarul „Transalpina“ a fost clasat

Ancheta în dosarul „Transalpina“ s-a încheiat fără ca măcar să înceapă. Dosarul a fost înregistrat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Novaci, ca urmare a unei plângeri depuse de Asociaţia Concesionarilor Corneşu Mare din Rânca. Sesizarea îl viza pe şeful Secţiei Târgu Jiu a Drumurilor Naţionale, Ion Tudor, respectiv pe Narcis Neaga, directorul general al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Plângerea primită de Parchetul de pe lângă Judecătoria Novaci a fost depusă şi împotriva Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, care administrează drumurile naţionale din România, inclusiv DN 67 C Bengeşti-Ciocadia – Sebeş, respectiv Transalpina, cum este cunoscută de toată lumea. Zeci de proprietari de pensiuni şi de cabane din Rânca, reprezentaţi de Constantin Pănescu, preşedintele Asociaţiei Concesionarilor Corneşu Mare, le sesizau anchetatorilor faptul că cei reclamaţi se făceau vinovaţi de comiterea infracţiunii de abuz în serviciu, întrucât Transalpina a fost închisă pe perioada verii anului 2014. Din acest motiv, cabanierii şi deţinătorii de pensiuni au înregistrat pierderi considerabile.

Dosar clasat fără audieri

Dosarul înregistrat la Parchetul de pe lângă Judecătoria Novaci nu a zăbovit prea mult timp pe masa procurorilor. Potrivit reprezentanţilor instituţiei, ancheta nu a mai avut loc, întrucât nu s-ar fi produs fapta. Cantemir Oprea, procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Novaci, a declarat că cei care au depus sesizarea pot face plângere la organul ierarhic superior al procurorului de caz sau se pot adresa instanţei de judecată: „Dosarul a fost soluţionat cu clasare. Nu s-a constatat comiterea faptei şi, prin urmare, nu au mai avut loc actele următoare prevăzute în anchetă. Cei vizaţi pot face plângere la organul ierarhic superior,
respectiv la prim procuror sau pot merge în civil la instanţă. Clasarea s-a comunicat petenţilor şi pot face plângere de la data primirii. Acum soluţia este de clasare, înainte de modificările aduse legii se numea NUP – neînceperea urmăririi penale“, a declarat Cantemir Oprea, procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Novaci.

Ion Tudor se laudă cu NUP-ul

Ion Tudor, şeful Secţiei de Drumuri Naţionale Târgu Jiu, a declarat că se aştepta la o astfel de soluţie şi ancheta nu ar fi putut să aibă alt deznodământ: „Nici nu putea să fie altfel. Am primit NUP şi eu, şi domnul director Neaga, şi compania. Nu am fost chemaţi la auderi. Asta a fost soluţia. În vară, noi nu am mers să închidem şoseaua, ci să o semnalizăm în mod corespunzător. S-a ajuns până la urmă la altceva. Eu nu am închis şoseaua. Este un drum în lucru şi aparţine constructorului. Fiecare a circulat pe propria răspundere. Dacă drumul era în administrarea noastră, puteam să facem anumite marcaje pe carosabil, să montăm indicatoare şi anumite elemente de protecţie. Eu cred că se va reuşi rezilierea contractului şi drumul va reintra în administrarea companiei. Atunci se va putea acţiona altfel. Personal, sunt convins că în 2015 se va circula fără probleme pe Transalpina şi se va reuşi şi finalizarea lucrărilor care au rămas de efectuat“, a declarat Ion Tudor, şeful Secţiei de Drumuri Naţionale Târgu Jiu.

Concesionarii vor face contestaţie cu probe

La rândul său, Constantin Pănescu, preşedintele Asociaţiei Concesionarilor Corneşu Mare din Rânca, a declarat că soluţia Parchetului de pe lângă Judecătoria Novaci va fi contestată. Pănescu a precizat că are câteva zeci de probe în a susţine cauza proprietarilor păgubiţi de închiderea şoselei Transalpina, în anul 2014. „Normal că nu suntem mulţumiţi de modul în care a fost soluţionat acest dosar. Vom face sesizări în continuare peste tot pe unde se va putea. Vom contesta soluţia. Nu se poate aşa ceva, când noi avem probe clare. O să mergem mai departe cu celelalte instituţii şi avem pregătite peste 20 de probe pentru a ne susţine sesizarea. Avem copie după documente oficiale, după alte acte din cazuri similare, când s-a procedat altfel şi nu s-au închis drumuri. Avem înregistrări. Oamenii au avut pierderi şi o pot demonstra cu acte, comparativ cu ceea ce s-a întâmplat în anii trecuţi, în sezonul în care s-a circulat fără probleme pe Transalpina. Nu ne oprim aici!“, a menţionat Constantin Pănescu.

Încă nu au reziliat contractul

De când a fost deschisă, şoseaua a atras zeci de mii de turişti din ţară şi din străinătate şi devenise una dintre emblemele regiunii şi ale ţării. În prezent, drumul este închis din cauza zăpezii. Ion Tudor a dat asigurări că şoseaua va fi deschisă în primăvara următoare, deşi contractul cu firma Romstrade, constructorul Transalpinei, nu este încă reziliat. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România încă încearcă să anuleze contractul în instanţă. În acest sens, a fost comandată o expertiză contabilă, ca urmare a întreruperii lucrărilor. Prejudiciul adus Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România de către Romstrade a fost evaluat la o sută de milioane de euro. Suma reprezintă lucrări care au ajuns într-o stare de degradare extrem de avansată şi lucrări plătite şi neefectuate. La ultima sa vizită la Târgu Jiu, Narcis Neaga, directorul CNADNR, a recunoscut însă faptul că proprietarii de pensiuni din Rânca au înregistrat pierderi, din cauza situaţiei şoselei Transalpina: „Transalpina e o afacere încâlcită. Dacă noi ne apucăm să lucrăm la drum, trebuie să obţinem acordul de mediu. Ştiţi că lucrările s-au efectuat fără acord de mediu. Din primăvară, CNADNR va intra pe acest drum şi va pune în siguranţă drumul. Urmează să calculăm şi pierderile pe care le-au suportat agenţii economici care îşi desfăşoară activitatea în zonă. Această cifră include doar aspectele tehnice ale drumului. Până la sfârşitul anului, avem şi pierderile suferite de agenţii economici. Abia atunci putem vorbi despre o sumă globală. De regulă, în Companie s-a calculat până acum impactul asupra drumului, dar noi vrem să schimbăm această abordare, pentru că impactul nu este doar asupra asfaltului sau asupra pietrei. Statul nu a încasat rovinietă, pentru că pe acolo nu au circulat maşini, iar cabanierii nu au putut să îşi folosească unităţile de cazare, iar asta înseamnă pierderi. Va fi pentru prima dată în Companie când se face un asemenea calcul. Un constructor care tratează o lucrare în mod corespunzător nu plăteşte doar asfaltul, ci trebuie să achite şi deranjul pe care îl produce zonei. Aşteptăm o decizie a instanţei de judecată care să ne permită rezilierea contractului şi urmează preluarea drumului“, a afirmat şeful CNADNR, în toamnă, la Târgu Jiu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS