Consiliul Judetean (CJ) Dolj a discutat miercuri, in sedinta ordinara, citeva ore pe tema preluarii patrimoniului Corpului Gardienilor Publici (CGP), pentru a-l trasmite, la rindul sau, catre consiliile locale care isi infiinteaza politie comunitara. Dezbaterile nu s-au concretizat insa intr-o hotarire, deoarece autoritatile spun ca nu sint puse pe deplin la curent cu bunurile gasite in inventar. Potrivit proiectului de hotarire luat in discutie, cele mai multe bunuri de inventar din patrimoniul CGP au fost propuse spre a fi preluate de Consiliul Local (CL) Craiova, ar urma sa fie distribuiti si cei mai multi politisti comunitari din rindul gardienilor (664). Printre bunuri, enumeram uniformele de serviciu, statii de emisie-receptie fixe si mobile, pistoale si pusti semiautomate. Cea mai mare problema o constituie insa repartizarea autoturismelor de serviciu. Trebuie spus ca in ultimii ani CGP a achizitionat in leasing mai multe autoturisme „de lux“, folosite in special de cei din conducerea institutiei. In inventar s-au gasit doua autoturisme Alfa Romeo, sase Fiat Punto, un autoturism Fiat Ducato blindat, doua Cielo, o Leganza, un Aro si un microbuz Hyundai 100. Masinile ar urma sa fie preluate in patrimoniul consiliului local craiovean. Problema este insa ca ratele de leasing la unele dintre aceste masini nu au fost achitate in intregime, suma totala (pentru cele doua Alfa Romeo, patru Fiat Punto, dintre care unul blindat) depasind 90.000 de euro, adica peste 3,6 miliarde de lei.
„Ratele le plateste cine le ia“
Daca oportunitatea achizitionarii acestor masini de CGP nu a fost discutata in plenul sedintei CJ (mergind pe ideea ca era o unitate care se autofinanta), s-a pus in schimb problema ca ratele pentru ele vor fi platite din banii publici, adica din bugetul CL Craiova. „Ratele le plateste cine le ia, adica Primaria Craiova“, a spus Ion Prioteasa, presedintele CJ Dolj. Lucru care nu a fost comentat de viceprimarul craiovean Gheorghe Nedelescu, care a spus ca „asa spune legea, sa preluam patrimoniul gardienilor“, desi „peste 30% din ce ne revine noua la primarie trebuie casat“, din cauza uzurii. Consilierii doljeni s-au bilbiit la preluarea patrimoniului, mai ales ca nu aveau in mapele de sedinta un inventar al bunurilor gasite la gardienii publici. In concluzie, consilierii doljeni au aminat din nou acest proiect de hotarire, desi in ziua urmatoare bunurile repartizate Craiovei ar fi trebuit sa fie preluate de CL, in sedinta ordinara.
In acest timp, peste 700 de oameni nu stiu pentru cine lucreaza
In ceea ce priveste personalul, cel mai mult ar reveni Craiovei, 664 de gardieni, dupa care urmeaza Bailesti – zece gardieni, Filiasi – sase gardieni si Dabuleni – patru gardieni. Dotarile repartizate prin propunere lasa de dorit. Spre exemplu, la Dabuleni, cei zece politisti comunitari ar avea la dispozitie un singur autoturism Dacia 1310, la Filiasi, sase pe o singura masina si doua statii de emisie-receptie mobile, iar la Dabuleni – doua pistoale la patru oameni.
Cei peste 700 de oameni sint „in aer“, nestiind nici acum de cine apartin. Prin lege, Corpul Gardienilor Publici si-a incetat activitatea pe 1 ianuarie 2005, data de la care trebuia sa fie infiintata si politia comunitara. Cum insa procesul nu a fost realizat, oamenii nu mai stiu pentru cine lucreaza, spre „bucuria“ firmelor de protectie si paza private, aflate in concurenta cu noua politie civila, pentru a-si atrage cit mai multe contracte de servicii de la marii agenti economici. Spre exemplu, chiar fostul sef al CGP, Petre Cotan, are propria firma de paza, paralela cu institutia pe care a condus-o. Dificil este ca salariile gardienilor au intirziat cu peste zece zile, angajatii amenintind chiar si cu o greva. Desi primaria craioveana, cea care intentioneaza sa preia cea mai mare parte a personalului, si-a prevazut in bugetul pe 2005 suma de 18 miliarde de lei, la care s-ar adauga alte aproximativ zece miliarde propuse spre a fi obtinute din contracte, procesul de infiintare a politiei comunitare a fost deocamdata blocat.