Craiovenii care circulă cu mijloacele de transport în comun se plâng că, de când a venit căldura, autobuzele s-au transformat în adevărate saune. Oamenii reclamă că, atunci când îi întreabă pe conducătorii auto de ce nu dau drumul la aerul condiționat, aceștia spun că li s-a dat ordin să nu-l pornească fiindcă ar crește consumul de combustibil. Conducerea Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova susține însă că însuși craiovenii au cerut închiderea sistemului de climatizare în autobuzele care circulă în oraș, pentru că este prea răcoare.
Afară sunt 29 de grade Celsius. Așteptăm în stație la Rotonda autobuzul 9. O doamnă cu pălărie se plimbă pe trotuar și își face din când în când vânt cu mâna. „Nu mai vine!“, spune femeia, care pesemne se grăbește. Toate persoanele care așteaptă în stație fac la intervale scurte de timp câțiva pași în față, se înclină și scrutează depărtarea, uitându-se după autobuz. Într-un sfârșit apare. Urcăm. Este aglomerat și oamenii se înghesuie care în față, care în spate, să-și facă mai bine loc. Autobuz nou, curat, beneficiază de climă, este modern, merită investițiile, gândim noi. Ușile se închid cu un semnal sonor prelung și dintr-o dată mă izbește o căldură sufocantă, ca de saună. Un miros închis de sudoare, de sacoșe și, din când în când, o pală de răcoare răzbate prin geamul deschis. „Mori de cald. Doamne, te sufoci!“, vociferează un domn robust, cu fața roșie de căldură și transpirată. Într-adevăr, te trec toate apele și te întrebi în următoarea secundă: „Unde este aerul condiționat? Aici este saună. Murim de cald într-un autobuz nou, de sute de mii de euro!“. Privesc în jur: toți călătorii au fețele transfigurate de căldură și sudoare. Suportă cu greu aerul fierbinte. „Este foarte cald. Ce aer condiționat?! Cine a văzut așa ceva? Sunt autobuze noi și știu că au, dar eu merg zilnic cu ele pe traseul ăsta și nici gând de aer condiționat. Ai aer condiționat doar dacă deschizi geamul“, spune un bărbat într-un tricou galben. Lângă el, un domn cu părul grizonant mestecă un covrig. „Nu dau drumul niciodată, ce să mai vorbim?!“, intervine el. „Văd că sunt geamurile deschise“, completează o doamnă, și își trece mâna peste frunte. Pe bancheta din spate, o tânără agită un evantai, este singura metodă prin care se poate răcori într-un autobuz în care temperatura crește cu cât este mai aglomerat, iar razele soarelui sunt tot mai fierbinți. Îmi îndrept privirea spre plafonul autobuzului și văd fantele din care, în mod normal, ar trebui să vină aer proaspăt. Îndrept mâna spre el. Nimic! „Nu le dau drumul. Consumă. Spun că așa au ordin, fac economie. Eu merg zilnic pe traseul ăsta și nu dau drumul“, afirmă o doamnă care ține un copil de mână. Cum se deschid ușile la prima stație, iese afară și trage aer în piept. La fel facem și noi. Îi batem șoferului în ușă și îl întrebăm de ce nu merge clima. Nu primim nici un răspuns. Șoferul bombăne ceva și acționează sistemul de închidere al ușilor. Și când te gândești că de la Viitorul până la Metro este cale lungă. Craiovenii care merg de voie, de nevoie pe acest traseu nu au decât să se „coacă“ de cald în mijloacele de trasport în comun ale Regiei Autonome de Transport Craiova. Măcar la autobuzele vechi nu ai pretenție. Deschizi geamurile sau ridici trapa, cu condiția să nu dai de un vârstnic care să te repeadă să le închizi că „trage curentul“.
Șoferul spune că n-are voie
Alt traseu, alt autobuz nou și modern, pentru care administrația locală a plătit 200.000 de euro. Traseul E1T. Urcăm din stația de la Ciupercă. Căldură și aglomerație, fețe transpirate. Oamenii își țuguiază din când în când buzele și își suflă aer peste față. Stau înghesuiți ca sardelele. „Eu merg zilnic cu autobuzul acesta. Nu se dă drumul la aer condiționat. Este foarte cald, sunt pasageri care nu lasă nici geamurile deschise“, spune o femeie în timp ce își face loc spre ușa de la mijloc. „E cald de mori!“, se bagă în vorbă un adolescent. Continuă: „Ar fi bună o bere. N-au aer, n-au!“ și continuă glumele. Sare cu gura o doamnă așezată pe scaun: „Ce ne întrebați? Simțiți și dumneavoastră. Nici geamurile nu se deschid mai mult. Și, în plus, acum, la orele de vârf, să bage mai multe autobuze pe traseu“. E sufocant. Călătorii cuprinși de moleșeală se balansează dintr-o parte în alta, ținându-se de barele de susținere din autobuz. Dacă afară sunt 29 de grade Celsius, în interior, unde sunt zeci de persoane, temperatura trece de 35 de grade Celsius. Respiri cu greu și simți cum șiroaie de transpirație se preling pe întreg corpul. După câteva stații, ești lac de sudoare. O femeie cu părul strâns în coc strigă la șofer: „Dă, domn’e, drumul la aerul condiționat!“. Șoferul îi răspunde din cabină: „Nu se poate. Nu avem voie“. Femeia, enervată de răspuns, continuă discuția: „Cum, domn’e, cum nu aveți voie? Este groaznic. Păcat, ăstea nu-s condiții. Ce plătim până la urmă? Așa ne spuse șoferul, că nu are voie să ne dea aer condiționat. Cică așa au primit ordin“, se întoarce femeia către noi și ne transmite mesajul conducătorului auto. Coborâm la Grădinița Mihai Bravul, plini de transpirație după o călătorie sufocantă.
Craiovenii nu vor aer condiționat în autobuze
Traversăm strada și urcăm în celălalt autobuz, E1R. Surpriză: aerul condiționat funcţionează! Este plăcut, reconfortant și civilizat. Avem însă o bănuială. Să fi dat cineva alarma? Un tânăr ne spune. „Merg zilnic pe traseul acesta. Este pentru prima dată când este aerul condiționat pornit în autobuz. E minunat așa. Sper să-i țină gândul cel bun“, afirmă tânărul.
Cel mai îndreptățit să lămurească lucrurile este directorul RAT, Marcel Tănăsescu. „Din cele 17 autobuze care au venit și rulează în Craiova și care sunt dotate cu climatizare, o dată cu venirea căldurii, conducătorii au permisiunea să folosească instalațiile de climatizare. Acestea sunt setate la o temperatură de 22 de grade Celsius. Surprinzător este că am avut reclamații de la diverși călători, care se plâng de aceste sisteme de climatizare, că este frig în autobuz, și le-au solicitat conducătorilor să oprească aerul condiționat. Toți conducătorii care folosesc autobuzele Solaris au obligația să folosească sistemul de climatizare pe mijloacele de transport în comun. Într-adevăr, se modifică consumul de combustibil cu un anumit coeficient, dar nu este nici o problemă în acest sens. Până la urmă, sunt niște autobuze moderne și trebuie să ofere confortul dorit cetățenilor orașului, pentru că au fost achiziționate în acest scop“, a precizat Marcel Tănăsescu, director RAT Craiova.
https://www.youtube.com/watch?v=XuMTlA2G_0Y