4 C
Craiova
joi, 12 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljSute de doljeni au solicitat ajutor la Telefonul Copilului

Sute de doljeni au solicitat ajutor la Telefonul Copilului

Telefonul Copilului este o linie de urgență apelabilă nonstop în județul Dolj. La numărul 0251.983 se pot face sesizări cu privire la abuzurile, neglijențele sau neregulile ce au drept victime copiii. Cel mai adesea la acest număr sună cadre medicale din spitale, poliţişti sau autorităţi locale, preoţi, vecini sau chiar copiii în cauză.
În sediul Telefonului de Urgență al Copilului nu există timp de pauze. Aici lucrează în ture patru angajați, pentru a oferi asistență nonstop, inclusiv în perioada sărbătorilor legale. Nici un apel nu trebuie să fie ratat, pentru că fiecare „Alo“ poate însemna un ajutor necesar într-un moment de cumpănă.
De la începutul anului, la Telefonul de Urgență al Copilului s-au înregistrat 192 de apeluri, din care în 115 cazuri a fost nevoie de intervenții specializate.
„Având în vedere faptul că anul trecut am avut peste 200 de cazuri în care a fost nevoie de intervenții specializate, fiind înregistrate peste 500 de apeluri, putem spune că cifrele se mențin“, a spus Maria Dumbravă, purtător de cuvânt la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC) Dolj.

„Nu trebuie să ne implicam prea mult emoțional“

Cazuri cutremurătoare pot fi scoase la iveală printr-un singur telefon la 0251.983. Copii cu traumatisme, copii abuzați sexual, minore însărcinate sunt doar câteva dintre ultimele cazuri semnalate.
„Fiecare copil este important, dar nu trebuie să ne implicam prea mult emoțional, altfel nu am mai fi profesioniști“, a spus Maria Dumbravă.
În cazul în care se confirmă că apelul primit este real, în maximum 30 de zile se va demara o anchetă de depistare și rezolvare a problemei. Pe teren pleacă o echipă mobilă de specialiști. Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului are nevoie și de anchetele anterioare de la poliție, pentru că orice plângere depusă în trecut pe numele unui agresor poate confirma un caz de abuz. Există situații în care anchetele durează mai mult, în special atunci când copiii sunt victime ale neglijenței involuntare. O clipă de neatenție a părinților poate duce la grave accidente ale copiilor.
La numărul de Telefon de Urgență al Copilului 0251.983 pot apela și părinții aflați în situații de criză. Un caz recent al DGASPC Dolj este acela al unei tinere de 22 de ani, mamă singură a unei fetițe de un an și nouă luni. Tânăra avea neînțelegeri cu familia ei, care încerca încă de la naștere să o determine să abandoneze copilul. În ultima vreme, programul încărcat de la muncă nu îi mai permitea să aibă grijă în permanență de fetița sa, iar familia nu dorea să o supravegheze. În urma consultării, o soluție favorabilă a fost găsită: copilul a fost înscris la o creșă avantajoasă ca preț pentru ca mama să poată continua serviciul și să poată să aibă grijă de copilul său.

Oamenii se tem să ceară ajutor

Foarte multe persoane ajung să solicite ajutor de specialitate atunci când este prea târziu. Le este teamă că li se va întoarce spatele, așa că preferă să caute soluții pe cont propriu. Uneori însă, cu un singur telefon la numărul 0251.983 se pot afla răspunsurile căutate. Consultanții, chiar dacă vin cu variante de rezolvare a unei probleme, nu pot impune unei persoane o soluție. Fiecare trebuie să își asume propriile decizii.
„Sunt persoane care ne sună noaptea cu gânduri sinucigașe. Consultanții trebuie să încurajeze persoana de la telefon, să îi spună că nu e totul așa cum pare, oamenii au nevoie să audă că există soluții“, a spus Maria Dumbravă.
Potrivit consilierilor de la sediul Telefonului de Urgenţă, de cele mai multe ori, problemele pentru care sună oamenii nu sunt, în realitate, la fel de grave precum le văd ei în acele momente dificile. Pentru a putea rezolva eficient orice situație, consultanții alocă fiecăruia o perioadă de maximum de 45 de minute. Sună oameni care au datorii, care trec prin momente de depresie, oameni aflaţi la limita subzistenţei mânaţi de dorința de a-și abandona copiii. O parte din ei acceptă să vină la sediu pentru consiliere. „Aici pot discuta liber despre problemele lor și pot primi sfaturi și soluții. Oamenii sunt așteptați în camere luminoase, neutre, departe de birourile consultanților, departe de dosare și statistici“, a adăugat Dumbravă.

Apelurile false, din ce în ce mai rare

Pentru fiecare apel este făcută o fișă complexă, ce cuprinde date de contact. „Avem nevoie de cât mai multe date despre persoanele care au nevoie de sprijinul nostru. Fără aceasta nu se poate face o sesizare. Când este semnalat un caz de violență, este anunțată și poliția“, a precizat Maria Dumbravă. Oamenii au înţeles rolul acestui telefon, în ultima vreme situațiile semnalate de apeluri false sunt tot mai puţine. Extrem de rare sunt și situațiile în care un copil să sune fără rost, pentru a face o glumă, așa cum se întâmplă la alte unități.
Din punct de vedere legal, sediul Telefonului de Urgență al Copilului nu trebuie să fie cunoscut de către cetățeni. Această prevedere are rolul de a proteja consultanții de situațiile în care, un părinte acuzat, ar dori să se răzbune pe autoritățile care i-au luat copiii.
Loredana Vlăescu, studentă anul I la Facultatea de Litere, Specializarea Jurnalism

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS