De luna trecută nu mai este obligatorie folosirea ștampilei pe documentele oficiale transmise autorităților, dar nici în relația dintre firme. Totuși, unii comercianți sunt sceptici în privința faptului că nu vor mai folosi ștampila vreodată. În același timp, Fiscul le recomandă firmelor să nu arunce încă ștampilele.
Un act normativ publicat pe 20 iulie în Monitorul Oficial și intrat în vigoare pe 23 iulie stipulează, printre altele, că s-a eliminat obligativitatea ștampilării documentelor depuse către autoritățile publice de către persoane fizice autorizate și de firme sau de entități fără personalitate juridică. Conform textului publicat în OG nr. 17/2015, practic, nici o instituție și nici o firmă sau alt partener de afaceri nu poate obliga o entitate să mai folosească ștampila pe documentele emise între terți sau pe cele transmise către autorități. Articolul V din OG nr. 17/2015 prevede explicit: „(1) Persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum și entitățile fără personalitate juridică nu au obligația de a aplica ștampila pe declarații, cereri sau orice alte documente depuse la instituțiile sau autoritățile publice. (2) Persoanele fizice, persoanele juridice de drept privat, precum și entitățile fără personalitate juridică nu au obligația de a aplica ștampila pe documente sau orice alte înscrisuri emise în relația dintre acestea. (3) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abrogă toate prevederile legale referitoare la obligația aplicării ștampilei de către persoanele și entitățile prevăzute la alin. (1) și (2)“.
Măsura de renunțare la obligativitatea utilizării ștampilei în relațiile comerciale este văzută ca o măsură de debirocratizare, de o mare parte a mediului de afaceri, dar există și unii sceptici, care consideră că se pot face și mai multe „șmecherii“ dacă nu se mai folosesc ștampilele pe diverse acte.
Cei care au deja firme abia așteptau să scape de birocrația utilizării ștampilei. Victoria are un SRL (societate cu răspundere limitată) înființat de o scurtă perioadă de timp. Ea spune că se elimină din birocrație odată cu scoaterea obligativității folosirii ștampilei. „Consider că eliminarea ștampilei este o măsură foarte bună. Mi se pare foarte bună ideea și este foarte folositoare pentru mine, pentru că scap de ceva ce trebuia să fac în plus. Și nu văd rostul ștampilei“, a spus tânăra deținătoare a unei firme. Ea a mai precizat că este posibil ca anumite entități să solicite documente ștampilate în continuare, dar ea nu va mai ștampila actele, din moment ce legea nu mai obligă la asta.
În Occident, documentele sunt doar semnate în original sau cu semnătură electronică, iar ștampilele fie nu există, fie au dispărut de ani buni.
Băncile nu mai pot forța firmele să ștampileze documentele
Nici firmele private nu pot obliga partenerii de afaceri să ștampileze documentele. Prin urmare, nici băncile nu pot cere firmelor care vor să se împrumute să prezinte documente ștampilate. „Prin această ordonanță, nici în relația dintre operatorii economici nu se mai instituie obligativitatea aplicării ștampilei. Semnătura pe documente este suficientă, conform acestui act normativ. Având în vedere că și băncile sunt persoane juridice de drept privat, atunci și lor li se aplică aceleași reglementări, prevăzute de Ordonanța de Guvern nr. 17“, a declarat directorul executiv al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP) Craiova, Mihai Antonescu.
Cine dorește, folosește în continuare ștampila
Deși eliminarea obligativității folosirii ștampilei a intrat în vigoare încă de pe 23 iulie 2015, firmele din regiunea Oltenia au continuat să folosească ștampila pe declarațiile depuse la Fisc la termenul legal de luna trecută. „Majoritatea firmelor mici care depun declarațiile la ghișee au venit luna trecută cu ștampila pusă pe aceste documente, necunoscând actul normativ care intrase deja în vigoare“, a declarat Mihai Antonescu.
Totuși, reprezentantul Fiscului nu încurajează firmele să arunce ștampilele. El spune că cine dorește să pună în continuare ștampila pe documente poate să o facă și de acum înainte, doar că nu mai are această obligație legală.
Atenție! Autoritățile publice pot emite doar documente ștampilate
Dacă pentru firme nu mai există cadrul legal care să oblige aplicarea ștampilei pe documente, este bine de știut că toate actele emise de autoritățile publice au valabilitate doar dacă poartă ștampila instituției. „Instituțiile și autoritățile publice sunt în continuare obligate să aplice ștampila pe documentele emise de acestea, întrucât nu sunt persoane juridice de drept privat, ci sunt persoane juridice de drept public, și prin urmare au în continuare această obligativitate, în conformitate cu actul normativ enunțat anterior“, a mai spus directorul executiv al DGRFP Craiova, Mihai Antonescu.