Reabilitarea străzilor, a trotuarelor, dar și a aleilor dintre blocuri i-a adus pe mulți craioveni la disperare. Nu este deloc plăcut și comod ca zi de zi să mergi prin praf, să sari peste șanțuri, să ocolești molozul uitat în mijlocul trotuarului de săptămâni bune, să riști, circulând pe carosabil, fiindcă zona destinată pietonilor este impracticabilă. Nici conducătorii auto nu au o situație mai ușoară. După ce au circulat săptămâni bune pe străzi decopertate, pline de gropi și denivelări, acum trebuie să evite gurile de canal care încă nu au fost ridicate la cotă, bordurile depozitate parțial pe carosabil sau șanțurile săpate de constructor sau alt operator de utilități care și-a amintit că mai are de lucrat la rețele.
O astfel de stare se întâlnește de luni bune pe una dintre cele mai mari artere de circulație ale orașului, Calea București, și nu este singura. Practic, din luna martie Calea București este un șantier, unde se lucrează la reabilitarea carosabilului, a sistemului de alimentare cu energie electrică pentru tramvaie, amenajarea unor spaţii de parcare și realizarea de piste pentru biciclete. Pentru început, constructorii (Martin Rose România SRL Timişoara – Delta ACM 93 SRL Bucureşti – Electromontaj SA Bucureşti – Elektroline A.S. Praga) au făcut praf atât carosabilul, cât și trotuarele, apoi lucrările au înaintat în ritm de melc.
Trotuarele sunt, în prezent, pe porțiuni mari impracticabile în zonă. Acestea au fost decopertate și aici s-au săpat șanțuri pentru introducerea rețelelor electrice pentru tramvai. Nimic de zis, dar din iulie și până în septembrie constructorul ar fi avut tot timpul să facă aceste lucrări. Din cauza acestor lucrări, craiovenii circulă pe carosabil, fiind expuși accidentelor.
„Este incredibil de bine! La noi înainte se sparge, apoi așteaptă o perioadă de timp, dau vina pe ploi, pe vreme și după aceea se construiește. Trec frecvent pe aici, că sunt student, și nu mai sunt nici parcări, nici trotuare și această stare de fapt este de o perioadă mare de timp“, a spus Andrei Mărculescu, student. Locuitorii urbei sunt nemulțumiți că această situaţie persistă de luni bune. „Se circulă prost. Locuiesc în zonă și trec mereu pe aici. Din vară este aşa. Este ceva strigător la cer. Nu se poate așa ceva. Înțelegem că se lucrează, dar nu-și fac datoria. Pe unde să mergem, printre mașini?“, a spus pensionara Ștefania Bârlă.
Altă craioveancă, Delia Pătru, a spus: „Sunt total nemulțumită. Şi așa orașul este murdar. De lucrările astea, care țin de luni de zile, ce să mai zic? Oameni necalificați peste tot“.
Nici măcar amenzile aplicate de polițiștii de la Rutieră din Craiova nu i-au mișcat prea mult pe constructori. Aceștia au fost amendați de două ori și s-au ales și cu dosar penal.
„De-a lungul timpului, colegii mei de la Poliția Rutieră au executat mai multe activități de supraveghere și control a modului în care societățile care efectuează lucrări în partea carosabilă și pe trotuarele de pe Calea București respectă prevederile legale. S-au constatat mai multe abateri și firmele au fost sancționate contravențional, în două rânduri, cu amenzi în cuantum de 3.500 de lei fiecare. Firmele nu au asigurat un culoar special pentru folosința pietonilor. S-a întocmit și un dosar de cercetare penală pentru unul dintre constructori, pentru că nu a respectat prevederile dispuse de Poliția Rutieră și, pe fondul nesemnalizării corespunzătoare a părții carosabile, s-au produs mai multe accidente rutiere“, a declarat Amelia Căprărin, purtător de cuvânt al IPJ Dolj.
Alei jumătate asfaltate, jumătate uitate
Alte lucrări, alte nemulțumiri. Pe strada Buciumului, pe porțiunea care face legătura între strada Dezrobirii și Vasile Alecsandri, lucrările s-au finalizat în cele din urmă. Totuși, constructorul a uitat să fixeze în covorul asfaltic un capac de la o gură de canal, spre supărarea localnicilor.
„Acest capac nu a fost bine fixat și, când trec autoturismele, se aude mereu zgomot. Supărător este noaptea, pentru că este liniște și șoferii conduc cu viteză și se aude ca o bubuitură. Am sunat și pe la primărie, dar nu a venit nimeni“, a spus un locuitor de pe strada Buciumului
La capitolul lucrări cu jumătate de măsură trebuie trecute parcarea și aleile dintre blocurile delimitate de bulevardul Calea Severinului, strada Dâmbovița și strada Pașcani. Aici, pe alocuri, constructorul a pus borduri, a betonat și turnat covor asfaltic doar pe jumătate de alee, altă porțiune a lăsat-o fără covor asfaltic, apoi a continuat amenajarea. Ca să nu mai vorbim de spațiile dintre blocuri care au rămas de pământ pe o întindere destul de mare.
Ori parcare, ori grădină
Lucrări de asfaltare și reamenajare a străzii și arterelor pietonale se desfășoară și în zona Cornițoiu, mai precis pe strada Castanilor și aleile adiacente. Aici, nemulțumirea cetățenilor este alta. Unii vor parcări în detrimentul spațiilor verzi, alții optează pentru păstrarea grădinilor de la blocuri.
„Ni s-a spus că aici ne vor amenaja parcări. Acum au făcut trotuarele și nici o parcare. Se poate reduce spațiul verde din fața blocurilor și ar fi suficient loc și pentru parcări, și pentru trotuar. Așa noi parcăm pe stradă. Cei de la blocurile vecine pe partea lor, noi pe partea noastră și abia mai rămâne spațiu să treacă autoturismele printre mașinile parcate. Am făcut cereri la primărie și ne spun că trebuie să fie toți cetățenii de acord, că unii nu vor să renunțe la grădini“, a explicat Marinel Dină, proprietar în blocul 2 B, Cornițoiu.
Oamenii sunt de părere că, dacă tot se fac aceste lucrări de amenajare a trotuarului și carosabilului, ar fi bine să se rezolve toate doleanțele cetățenilor. „Ar fi bine să avem și parcări, pentru că eu, de exemplu, mi-am găsit mașina lovită, pentru că o las în fața blocului, pe stradă. Este suficient loc, iar grădinile sunt pe domeniul public, nu sunt ale locatarilor“, este de părere Ion Bărbuțiu.
Mult a fost, puțin a mai rămas
Reprezentanții munici-palității vor să împace și cetățenii, și constructorul. Adică îi înțeleg pe craioveni pentru disconfortul pe care îl suportă zi de zi, din cauza acestor șantiere deschise în mai toate cartierele orașului. De cealaltă parte, țin și partea constructorului, care, cu metehne și poticniri, încearcă să ducă la bun sfârșit și la termenul stabilit lucrările de reabilitare a străzilor, trotuarelor și aleilor din Craiova.
„Există, într-adevăr, nemulțumiri și îi înțelegem pe cetățeni, că această stare de șantier pe anumite zone din oraș îi deranjează. Pe Calea București, contractual, termenul de finalizare a lucrărilor este undeva la sfârșitul lui septembrie; până atunci trebuie turnat stratul de uzură. În privința trotuarelor, în prezent se lucrează la rețelele pentru tramvai. Constructorii ne-au spus că în septembrie lucrările vor fi finalizate. Este un proiect cu fonduri europene și implicit sunt intervenții multiple. La parcări intervenim noi pe acordul-cadru. La finalul anului, pe Calea București se va circula impecabil“, a declarat Radu Preda, administratorul municipiului Craiova.
Proiect
Valoarea contractului de execuţie a lucrărilor este de 29.071.295,57 lei, inclusiv TVA, iar valoarea totală a proiectului este de 35.247.259,00 lei, din care contribuţia municipalității din Craiova, în calitate de beneficiar, este de 3.304.807,08 lei.