15.6 C
Craiova
marți, 15 octombrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCând te poți trezi somat de Fisc pentru banii deja achitați la stat?

Când te poți trezi somat de Fisc pentru banii deja achitați la stat?

Reprezentanții firmelor care se trezesc că primesc somații pentru sume deja achitate sunt puși pe drumuri de ANAG. Ei trebuie să meargă la ghișeele Fiscului, pentru a-și clarifica situația și a arăta că au plătit acei bani.
Reprezentanții firmelor care se trezesc că primesc somații pentru sume deja achitate sunt puși pe drumuri de ANAG. Ei trebuie să meargă la ghișeele Fiscului, pentru a-și clarifica situația și a arăta că au plătit acei bani.

Unele firme s-au trezit la sediul social cu informări de plată de la ANAF, la numai câteva zile după ce își achitaseră obligațiile de plată. În astfel de condiții, reprezentanții firmelor sunt puși pe drumuri. Ei trebuie să se deplaseze la ghișeele Fiscului, pentru a-și lămuri situația și pentru ca somația de plată să nu își urmeze cursul. Aflați în cele ce urmează în ce situații este posibil să vă treziți cu somație de plată de la Finanțe, chiar și pentru debitele achitate către stat, și cum trebuie să procedați pentru anularea somației emise aiurea, pe sume deja plătite.
Deși unele firme fac eforturi deosebite să își achite la timp dările către stat, există situații când unele dintre acestea se trezesc cu somații de plată de la ANAF la numai câteva zile după ce au achitat sumele trecute în somație. Cum este posibil acest lucru și ce trebuie să facă întreprinzătorii privați pentru a nu se trezi executați silit pentru sume pe care le-au plătit deja, vom încerca să elucidăm în cele ce urmează. Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP) Dolj confirmă că pot exista cazuri în care firmele să fie somate inclusiv pentru debitele achitate. „Având în vedere că de la data efectuării plății și până la data apariției sumelor în conturile de trezorerie trece o anumită perioadă de timp, este posibil să se emită somații și pentru sume achitate de contribuabili. Pentru contribuabilii care au achitat deja obligațiile nu se continuă procedura de executare silită“, a explicat, pentru GdS, Ilie Ioana, șeful AJFP Dolj.

Când te poți trezi cu somația la ușă

Ioana a precizat printr-un răspuns transmis la întrebările GdS în ce situații se poate ca anumiți contribuabili, persoane fizice sau juridice, să se trezească informați că începe procedura de executare silită. Potrivit legislației, imediat ce expiră termenul de plată legal, de 25 ale lunii următoare, pentru firmele care nu și-au achitat obligațiile de plată sau acele obligații nu figurează ca achitate la ANAF, atunci se emit automat somațiile și titlurile executorii, printr-o aplicație informatică. Acestea se emit de către unitatea de imprimerie de la Vâlcea. Dar cum e posibil ca unii contribuabili să primească somații după ce au achitat sumele? Șeful AJFP Dolj susține că este posibil acest lucru dacă firma a plătit obligațiile de achitat către Fisc, dar a încurcat conturile din Trezorerie. În cazul în care sumele aferente TVA au fost plătite în contul de impozit pe profit sau invers, atunci contribuabilul figurează ca debitor la stat, deși banii lui se găsesc în conturile Fiscului. Deci sumele au fost achitate către ANAF, dar dacă firma a greșit conturile, atunci figurează ca debitoare, iar prin aplicația informatică a Fiscului se generează automat somație, urmată de titlu executoriu, dacă acel contribuabil nu își clarifică situația la organele fiscale.
De asemenea, în cazul în care firmele și-au achitat debitele în ultima zi a termenului legal de plată, iar banii nu au intrat în Trezorerie, ei fiind pe fluxul de la bănci către Fisc, atunci în ziua următoare se emite somația de la unitatea de imprimerie de la Râmnicu Vâlcea. Când vor intra și banii în Trezorerie, atunci se trezește și firma cu somația de plată la sediu. Despre aceste aspecte Fiscul spune că sunt „deficiențe sau anomalii în circuitul bancar, care determină creditarea conturilor din Trezorerie la câteva zile de la data plății prin bancă“. Se mai poate întâmpla ca firmele să achite debitele cu o mică întârziere, astfel că data plății ar putea să coincidă cu data emiterii somației sau în Declarația 112 transmisă de firmă către Fisc s-au strecurat erori și sumele plătite de firmă nu pot fi scăzute.

Cum se rezolvă situația?

În cazul în care ați plătit dările către Fisc (impozit pe venit, pe profit, TVA, contribuții sociale pentru salariați), dar tot ați primit la sediul firmei sau acasă atenționări de la Fisc, respectiv somații prin care să fiți informați că datorați aceleași sume bugetului, trebuie să mergeți neapărat la ghișeele organului fiscal de care aparțineți pentru a vă clarifica situația. Potrivit Codului de Procedură Fiscală, ANAF nu poate trece la executarea silită decât după ce au trecut 15 zile de la primirea somației, care se primește cu confirmare de primire. Din păcate, în acest interval, firmele trebuie să le spună celor de la Fisc că și-au achitat de mult obligațiile de plată. Șeful AJFP Dolj, Ilie Ioana, a precizat că după clarificarea situației la ghișeul Fiscului, pentru aceia care și-au achitat obligațiile de plată nu vor continua procedurile de executare silită.
În cazul în care firma sau persoana fizică autorizată a depus declarații eronate, atunci ele trebuie să depună o declarație rectificativă. Situația este mai dificilă în cazul în care firmele au făcut plățile în contul greșit. Fiscul are conturi în Trezorerie pentru TVA, bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale. Dacă firma a plătit TVA în contul de buget de stat, atunci figurează ca datornică la TVA, dar trebuie să depună la Fisc o cerere pentru stingerea corectă a sumelor prin compensare, susțin reprezentanții AJFP Dolj.

De ce mai trebuie să ajungă contribuabilii la ANAF

GdS a întrebat la Fisc de ce nu se reglează automat în conturi situația celor care au plătit deja, dar s-au trezit cu somații de plată, și de ce mai sunt oamenii puși pe drumuri pe la ghișeele Fiscului. Reprezentanții Finanțelor doljene au precizat că „actul administrativ fiscal poate fi modificat, anulat sau desființat doar în condițiile prevăzute la art. 47 din OG 92/2003 privind Codul de Procedură Fiscală cu modificările și completările ulterioare și în momentul în care plățile sunt distribuite corect pe conturile bugetare în raport cu sumele declarate nu trebuie făcută nici o corecție asupra bazei de date din sistemul de evidență fiscală“. Doar că articolul invocat de Fisc din Codul de Procedură Fiscală sună alambicat și este greu de înțeles de către omul de rând. Iată cum sună acel articol 47, care spune în ce condiții se poate modifica sau anula un act administrativ fiscal, pornind de la faptul că somația primită de firme după ce acestea își plătiseră deja dările trebuie cumva anulată: „(1) Actul administrativ fiscal poate fi modificat, anulat sau desființat în condițiile prezentului cod. (2) Anularea ori desființarea totală sau parțială, cu titlu irevocabil, potrivit legii, a actelor administrative fiscale prin care s-au stabilit creanțe fiscale principale atrage anularea, desființarea ori modificarea atât a actelor administrative fiscale prin care s-au stabilit creanțe fiscale accesorii aferente creanțelor fiscale principale individualizate în actele administrative fiscale anulate ori desființate, cât și a actelor administrative fiscale subsecvente emise în baza actelor administrative fiscale anulate sau desființate, chiar dacă actele administrative fiscale prin care s-au stabilit creanțe fiscale accesorii sau actele administrative fiscale subsecvente au rămas definitive în sistemul căilor administrative de atac sau judiciare. În acest caz, organul fiscal emitent, din oficiu sau la cererea contribuabilului, va emite un nou act administrativ fiscal, prin care va desființa sau modifica în mod corespunzător actele administrative fiscale prin care s-au stabilit creanțe fiscale accesorii sau actele administrative fiscale subsecvente.
(3) Se anulează ori se desființează, total sau parțial, chiar dacă împotriva acestora s-au exercitat sau nu căi de atac, actele administrative fiscale prin care s-au stabilit, în mod eronat, creanțe fiscale accesorii aferente creanțelor fiscale principale prin orice modalitate“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS