Populaţia şcolară din sistemul național de educație a fost în anul şcolar/universitar 2014-2015 de 3735,6 mii copii, elevi, studenți, cursanți, reprezentând 73,9% din populația de vârstă școlară.
Populaţia şcolară din învăţământul profesional a înregistrat o creştere de 91,7% comparativ cu anul şcolar/universitar precedent.
Numărul absolvenţilor din anul şcolar universitar 2013-2014 a fost de 495,1 mii elevi, studenți, cursanți, în scădere cu 5,9% comparativ cu anul şcolar/universitar precedent.
Înscrişii în anul şcolar/universitar 2014-2015
În anul şcolar/universitar 2014-2015 cele mai importante valori ale distribuției populației școlare pe niveluri educaționale s-au înregistrat în învățământul primar și gimnazial (46,4%), învățământul liceal (19,5%), învățământul antepreșcolar și preșcolar (15,5%).
Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 50,3% au fost copii, elevi, studenți, cursanți de sex masculin şi 70,1% au studiat în mediul urban.
Comparativ cu anul şcolar/universitar precedent, învăţământul profesional a înregistrat cea mai semnificativă creştere (+24,3 mii elevi), ajungând la 50,8 mii elevi, dar fiind în continuare nivelul educaţional cel mai puţin reprezentat în totalul populaţiei şcolare (1,4%).
Învăţământul liceal şi cel superior au cunoscut cele mai accentuate diminuări ale numărului de elevi/studenţi înscrişi în anul şcolar/universitar 2014-2015 faţă de cel anterior (-49,5 mii elevi, respectiv – 37,1 mii studenţi, cursanţi).
Unităţile de învăţământ care au funcţionat în anul şcolar/universitar 2014-2015 au fost destinate, în principal, nivelurilor de educaţie primar şi gimnazial (56,8%), liceal (22,1%), antepreşcolar şi preşcolar (17,3%).
Populaţia şcolară a fost cuprinsă cu preponderenţă (95,5%) în unităţile şcolare publice, iar 4,5% în unităţi şcolare private.
Pe niveluri educaţionale, cele mai mici ponderi ale elevilor/studenţilor înscrişi în unităţile de învăţământ publice s-au regăsit în învăţământul superior (85,7%), respectiv postliceal (56,8%).
Gradul de cuprindere în învăţământ al elevilor din grupa de vârstă 6-10 ani a înregistrat cel mai ridicat nivel (91,2%), comparativ cu cel al celorlalte grupe de vârstă.
În anul universitar 2014-2015 au fost înscrişi în învăţământul superior 541,7 mii studenţi/cursanţi, din care 53,7% femei.
Cele mai atractive specializări (conform clasificării ISCED-F) din învăţământul superior au fost: ,,Afaceri, administraţie şi drept” (25,3% din totalul studenţilor/cursanţilor), respectiv ,,Inginerie, prelucrare şi construcţii” (21,4% din totalul studenţilor/cursanţilor).
În profil teritorial, populaţia şcolară din anul şcolar/universitar 2014-2015 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (664,5 mii persoane), respectiv Nord-Vest (514,1 mii persoane).
Distribuţia populaţiei şcolare pe regiuni de dezvoltare şi niveluri educaţionale arată că cea mai ridicată pondere pentru învăţământul primar şi gimnazial s-a înregistrat în regiunea Sud-Muntenia (53,4%), în timp ce învăţământul superior a fost preponderent în Bucureşti-Ilfov (35,2%).
La polul opus, cu cele mai scăzute ponderi, s-a situat învăţământul postliceal şi de maiştri din regiunea Bucureşti-Ilfov (2,1%).
Personalul didactic şi baza materială în anul şcolar/universitar 2014-2015
În anul şcolar/universitar 2014-2015, personalul didactic din cadrul sistemului educaţional a însumat 244,6 mii persoane. Astfel, raportul mediu dintre populaţia şcolară şi numărul cadrelor didactice a fost de 15 copii/elevi/studenţi la un cadru didactic.
Ponderea personalului didactic de sex feminin este majoritară atât la nivelul întregului sistem educaţional (76,3%), cât şi pe niveluri de educaţie (99,6% – antepreşcolar şi preşcolar, 78,5% – primar şi gimnazial, 70,0% – liceal, 64,9% – profesional, 77,8% – postliceal şi de maiştri), cu excepţia învăţământului superior unde s-a înregistrat o pondere a cadrelor didactice de sex feminin de 49,4%.
Baza materială a reţelei de învăţământ preuniversitar şi superior a fost formată din 120,3 mii săli de clasă, amfiteatre, săli de curs, cabinete şcolare, săli de seminarii şi de lucrări practice, 4,7 mii săli de gimnastică, 26,2 mii laboratoare, 5,0 mii ateliere şcolare, 5,2 mii terenuri de sport şi 40 bazine de înot.
Reţeaua de învăţământ public deţine cea mai mare parte a bazei materiale a sistemului educaţional: săli de clasă (96,8%), laboratoare şcolare (95,0%), bazine de înot (72,5%), săli de gimnastică (96,2%), ateliere şcolare (98,1%) şi terenuri sportive (96,8%).
Absolvenţii anului şcolar/universitar 2013-2014
Numărul absolvenţilor din anul şcolar/ universitar 2013-2014 aparţinând nivelurilor educaţionale gimnazial, liceal, profesional, postliceal şi de maiştri, respectiv superior (licenţă) a fost de 495,1 mii elevi, studenți, cursanți. Preponderente au fost absolventele, în număr de 255,2 mii, respectiv 51,5%.
La sfârşitul anului şcolar 2013-2014 au absolvit învăţământul gimnazial 184,0 mii elevi, cei mai mulţi dintre aceştia înregistrându-se în regiunea Nord-Est (20,1%). Ponderea băieţilor (50,8%) o devansează uşor pe cea a fetelor, cu 1,6 puncte procentuale. În mediul urban, absolvenţii de gimnaziu reprezintă 52,8% din totalul absolvenţilor de la nivel naţional, însă în profil teritorial, regiunea Nord-Est, precum şi regiunea Sud-Muntenia au înregistrat ponderi mai mari ale absolvenţilor din mediul rural (60,3% şi respectiv, 58,7%).
În învăţământul liceal, la sfârşitul anului şcolar 2013-2014 au absolvit 172,6 mii elevi, în scădere cu 13,7% comparativ cu anul şcolar anterior. Majoritatea absolvenţilor de liceu au urmat cursurile învăţământului de zi (86,7%).
Situaţia absolvenţilor din învăţământul liceal evidenţiază că cei mai mulţi elevi au frecventat cursurile filierei tehnologice (47,9% din totalul absolvenţilor), 45,2% pe cele din filiera teoretică, iar 6,9% din totalul absolvenţilor au urmat cursurile liceelor din filiera vocaţională. La examenul de bacalaureat s-au prezentat 167,4 mii absolvenţi, din care 136,9 mii proveniţi din promoţia 2014. Au fost declarate reuşite 102,7 mii persoane (61,4%). Din totalul absolvenţilor proveniţi din promoţia 2014, 93,8 mii persoane (68,6%) au fost declarate reuşite.
Învăţământul profesional a fost absolvit de 11,9 mii elevi, din care 99,8% au urmat cursurile unităţilor şcolare aparţinând sectorului public, iar 0,2% pe cele din sectorul privat.
Învăţământul postliceal şi de maiştri a fost absolvit de 31,5 mii elevi din care 57,4% au urmat cursurile unităţilor şcolare aparţinând sectorului public, iar 42,6% pe cele din sectorul privat.
În învăţământul universitar de licenţă, numărul absolvenţilor a fost de 95,0 mii studenţi, în scădere faţă de anul 2011-2012 cu 41,6 mii. Studentele au reprezentat 57,4% din numărul totalul al absolvenţilor.
Absolvenţii învăţământului universitar de licenţă au provenit cu preponderenţă din facultăţile cu profil universitar-pedagogic (28,3%), tehnic (23,7%) şi economic (23,1%).
În anul universitar 2013-2014, în învăţământul universitar de master, studii şi cursuri postuniversitare şi învăţământul universitar de doctorat şi programe postdoctorale numărul absolvenţilor a fost de 72,0 mii. Domeniile de studii cele mai căutate din totalul absolvenţilor din învăţământul universitar de master, studii şi cursuri postuniversitare, respectiv din învăţământul universitar de doctorat şi programe postdoctorale au fost ştiinţele inginereşti (21,9%), ştiinţele economice (20,3%) şi domeniul medicină, farmacie şi stomatologie (17,1%).