Medicina de familie este baza sistemului medical. În cabinetul de medicină primară, cei mai mulți pacienți ajung atunci când au o problemă de sănătate. Fiind asigurați, bolnavii așteaptă ca pentru toate serviciile medicale oferite de medicul de familie să nu plătească. În realitate, există o serie de manevre și servicii medicale nedecontate de Casa de Asigurări, pentru care pacientul trebuie să scoată bani din buzunar. Unele servicii sunt decontate integral dacă sunt efectuate pe baza unui bilet de trimitere dat numai de medicul de specialitate. De multe ori și pentru serviciile decontate pacienții sunt nevoiți să scoată bani din buzunar chiar dacă sunt asigurați.
Medicul de familie este specialistul din sistemul medical care are primul contact cu pacientul. De cele mai multe ori, bolnavii merg la medicul de familie când au nevoie de bilet de trimitere, rețete sau de alte servicii. Trebuie știut însă că unele servicii medicale nu sunt decontate de Casa de Asigurări de Sănătate (CAS). Pentru acestea, medicii de familie pot să fixeze anumite tarife pe care trebuie să le afișeze acolo unde toți pacienții au acces, de cele mai multe ori pe ușa cabinetului.
Legea nr. 95/2006, art. 237 stabilește serviciile care nu sunt decontate, contravaloarea acestora fiind suportată de asigurat. De exemplu, nu sunt decontate serviciile medicale acordate în caz de boli profesionale, accidente de muncă și sportive, fertilizare in vitro, unele servicii medicale de înaltă performanță, corecțiile estetice efectuate persoanelor cu vârsta de peste 18 ani, contravaloarea unor materiale necesare corectării văzului și auzului, baterii pentru aparatele auditive, ochelari de vedere.
Ori decontează CAS, ori plătește pacientul
În plus, sunt anumite manevre sau servicii medicale care se pot face în cabinetul medicului de familie, dacă acesta are dotarea necesară, dar care nu sunt decontate de CAS și pe care pacientul este nevoit să le plătească, dacă le solicită.
„Nu toate serviciile pe care medicul de familie le poate oferi sunt acoperite de asigurare. CAS plătește medicului de familie consultația normală, nu plătește, de exemplu, spălătura auriculară sau o dozare de glicemie sau otoscopia. Sunt manevre pe care medicul de familie le poate face, dar care nu sunt decontate. De exemplu, spălătura auriculară durează cam o jumătate de oră, presupune o anumită dotare, dar CAS nu o decontează. Pentru otoscopie este necesar un otoscop bun care costă între 500 și 700 de lei. Ca să îl cumperi trebuie să și câștigi bani după otoscopie. Altfel, ca medic de familie devin un poștaș și, dacă pe pacient îl doare urechea, dau trimitere la ORL; dacă tușește, îl trimit la pneumologie și tot așa. Din păcate, sunt mulți medici de familie resemnați în fața acestei situații și efectiv sunt dispeceri de trimiteri, pentru că nu fac față altfel; nu își permit să doteze cabinetele și, dacă îl dotezi, nu îți plătește nimeni acele servicii“, a spus Dalida Mosorescu, medic de familie.
Medicul, îngrădit de lege, deși are competență
Unele servicii medicale sunt decontate integral dacă sunt efectuate pe bază de bilet de trimitere numai de la medicul de altă specialitate.
„Sunt multe lucruri pe care medicul de familie nu are voie să le facă, deși competență are. Nu poate da o trimitere de laborator cu hemoglobină glicozilată pentru a descoperi un potențial diabet zaharat, nu are voie. Nu poate da pentru o suspiciune de talasemie trimitere pentru electroforeza hemoglobinei; sunt analize banale pe care nu avem voie să le dăm. Nu se pot da multe analize pe aparatul cardiovascular și altele“, a precizat medicul de familie.
Medicul de familie nu poate recomanda gratuit nici explorări de înaltă performanță, precum RMN sau computer tomograf. Pentru a beneficia gratuit de acestea, bolnavul trebuie să primească trimitere de la medicul specialist. Medicul de familie este cel care îi poate da pacientului bilet de trimitere către specialist.
„Sunt cazuri în care pacientul vine la medicul de famile cu un mesaj transmis din gură în gură «mi-au spus din Urgență să-mi dați trimitere la RMN». Degeaba încerci să-i explici că nu se poate și că pentru RMN de oase trebuie să treacă prin neuroortopedie, fizioterapie sau recuperare“, a adăugat dr. Mosorescu.
„Nu este normal ca pacientul să aștepte o lună-două până găsește plafon“
Nemulțumirea pacienților este și mai mare în situațiile în care aceștia plătesc lunar asigurare de sănătate și sunt nevoiți să achite chiar și serviciile care sunt decontate de CAS.
„Nu este normal ca atunci când pacientul are nevoie să facă analize sau o ecografie să aștepte o lună-două până găsește plafon. Omul nu are timp să aștepte, scoate banul, plătește, dar se întreabă în această situație de ce mai plătește asigurare de sănătate. De fapt, toate situațiile și discuțiile între medicii de familie, pacienți și medicii de alte specialități apar din cauza lipsei unui contract între asigurat și asigurător. În mod normal, într-o țară civilizată, așa cum avem contract la CASCO sau RCA, așa trebuie să avem și cu Casa de Asigurări la care plătim. În contract ar trebui trecut exact de ce beneficiază fiecare în baza asigurării plătite și atunci omul ar ști că tot ce depășește acest cuantum nu mai este decontabil și că trebuie să suporte acele servicii contra cost. În nici o țară nu există o asigurare medicală care să acopere toate doleanțele pacientului. Atâta timp cât nu va exista un contract asigurat-asigurător, pacienții vor fi nemulțumiți și frustrați“, a conchis dr. Dalida Mosorescu.