Chiar dacă ați achitat marfa către un furnizor, dar nu v-ați recuperat biletul la ordin pe care l-ați depus în garanție tot nu ați scăpat de datorie. Aflați din articol cum vă poate executa un terț și cum puteți să riscați să plătiți de două ori pentru aceleași produse achiziționate de la un furnizor. În plus, vă arătăm o metodă inedită care ar sprijini firmele în afaceri să își recupereze contravaloarea mărfii de la un client care intră în insolvență. La ora actuală, cu puțin noroc, creditorii chirografari (furnizorii) recuperează doar 15-20% din valoarea mărfii livrate către firmele care intră în insolvență sau chiar și mai puțin.
Din cauza problemelor de piață, între partenerii de afaceri s-au produs o serie de „scurtcircuite“, astfel că mulți nu își mai permit să își plătească la timp furnizorii de marfă, deși au de recuperat, la rândul lor, creanțe de la alte firme partenere, care se află în imposibilitatea de a-și plăti la termen sumele datorate furnizorilor. În acest lanț apar executările silite, în sensul că aceia care nu au putut plăti la termen marfa aprovizionată, dar au garantat cu diverse instrumente de plată la termen – bilete la ordin sau file cec – și nu au disponibilități bănești în conturi la data scadentă a titlurilor de credit, atunci se trezesc executați silit de partenerii de afaceri. Cum este posibil așa ceva? În momentul unui refuz la plată al unui bilet la ordin sau a unei file CEC, atunci creditorul (cel care deține biletul la ordin emis de clientul său) poate să treacă direct la executarea titlului de credit respectiv, în sensul că merge direct la un executor judecătoresc și execută bunurile debitorului, a explicat avocatul Lavinia Toma Tumbăr, în cadrul emisiunii „Economia Sudului“, de la Alege TV. „Relațiile se degradează în momentul în care apare un titlu de credit, care poate fi un bilet la ordin sau un cec, refuzat în bancă. Un refuz la plată înseamnă deja un incident, iar pentru un creditor (posesorul acelui titlu), reacția normală este să înceapă formalitățile de executare silită. Practic, biletul la ordin și cec-ul oferă posibilitatea creditorului să treacă la executarea silită fără formalități suplimentare deosebite, fără să mai existe un proces între cele două părți, prin care să-și demonstreze întinderea creanței. Pasul al doilea este, practic, învestirea cu formulă executorie a biletului la ordin prin intermediul judecătoriei competente, care durează câteva zile, apoi posesorul biletului la ordin merge la un executor judecătoresc și începe formalitățile propriu-zise de executare, care sunt poprirea pe conturile debitorului și executarea bunurilor acestuia“, a spus Lavinia Toma Tumbăr, avocat specializat în dreptul afacerilor. În cazul în care debitorul intră în insolvență, atunci se stopează toate aceste forme de executare silită.
În cazul în care firma care a emis biletul la ordin nu are bunuri în patrimoniu, atunci procedura executării silite a acelui titlu poate fi reluată din trei în trei ani. Dacă creditorul nu a început executarea silită în termen de trei ani, atunci datoria se prescrie.
Dacă biletul la ordin a fost avalizat de către administratorul firmei, atunci creditorul poate să aleagă între executarea silită a bunurilor firmei și executarea silită a bunurilor persoanei fizice (a administratorului firmei care a avalizat acel bilet la ordin).
În cazul în care începe executarea silită a unui bilet la ordin, iar cele două firme se înțeleg totuși la plată, atunci se poate opri executarea, dar trebuie să existe un acord scris între cei doi parteneri, iar biletul la ordin trebuie remis emitentului, pentru a exista garanția că nu se va continua executarea.
La afacerile pe bază de contract, banii se recuperează prin instanță
În cazul în care între două firme care fac afaceri împreună există doar un contract și una sau mai multe facturi, atunci recuperarea banilor, în caz de neplată, se face pe cale judecătorească, printr-un proces. Când se garantează cu un bilet la ordin sau filă cec, atunci se sare peste proces și se ajunge direct la executare, așa cum am detaliat mai sus.
În schimb, procedura în instanță de cerere a nulității biletului la ordin sau a cec-ului este „o procedură sinuoasă și costisitoare. Procesul poate dura chiar și un an sau un an și jumătate. Mă refer la biletele la ordin sau la filele cec în alb, pe care nu scrie suma și atunci emitentul spune că a plătit o parte din suma invocată de creditor. Sau la acele bilete la ordin nesemnate de reprezentantul legal al firmei“, a explicat Lavinia Toma Tumbăr, care a adăugat că o contestare în instanță a biletului la ordin nu stopează executarea silită, în cazul în care aceasta a început.
Cum riscați să plătiți de două ori pentru aceeași marfă
Pot exista situații în care să plătiți aceeași marfă de două ori, pentru o simplă greșeală sau pentru un exces de încredere în partenerul de afaceri. Astfel, dacă o firmă a garantat marfa cu un bilet la ordin, de exemplu, și a achitat banii la termenul scadent, dar nu și-a recuperat biletul la ordin, atunci riscă să mai plătească o dată marfa, indirect și prin executare silită. Biletele la ordin nerecuperate de emitent pot fi folosite de creditor pentru a le ceda unor terți, numiți giratari, care le pot executa silit chiar dacă primul emitent al biletului la ordin și-a plătit datoria către furnizorul său (numit creditor), a explicat Lavinia Toma Tumbăr. Avocata a explicat ce trebuie să facă firmele care emit bilete la ordin sau file cec pentru a se proteja să nu achite de două ori aceeași marfă. În momentul în care firmele debitoare garantează cu titluri de credit trebuie să încheie un proces-verbal cu furnizorul mărfii, prin care să se stabilească returnarea biletului la ordin, imediat după ce s-a făcut plata mărfii respective. Furnizorul acelor bunuri, care poartă denumirea de creditor, este obligat să înapoieze acel bilet la ordin după ce debitorul a plătit marfa, dacă partenerul lui de afaceri cere înapoierea acelui instrument. Dar pentru acest lucru este foarte important ca emitentul biletului la ordin să îl ceară, a explicat Lavinia Toma Tumbăr.
Ce șanse sunt de recuperare a banilor de la o firmă intrată în insolvență
Cea mai mare problemă pentru firmele care livrează diverse bunuri sau prestează servicii este aceea ca partenerii care le datorează bani să intre în insolvență. Este cunoscut faptul că statul, salariații și creditorii care au ipoteci înscrise pe numele firmei intrate în insolvență au prioritate la recuperarea banilor. Ceea ce mai rămâne din activele societății în insolvență se împarte firmelor care s-au înscris la masa credală și care au fost parteneri de afaceri cu acea debitoare. Practica a arătat că aceste societăți creditoare nu mai au șanse să își recupereze banii de la entitățile intrate în insolvență.
Avocatul invitat la emisiunea „Economia Sudului“ a spus că din experiența sa firmele care se constituie drept creditori chirografari la o firmă aflată în insolvență își mai recuperează maximum 15-20% din creanțe, în cel mai fericit caz. Totuși, avocata a vorbit în emisiune despre o posibilitate prin care furnizorii/creditorii firmei își pot recupera debitul integral, chiar dacă firma căreia i-au livrat marfa a intrat în insolvență: „(…) În realitate, în astfel de proceduri, creditorii preferențiali sau creditorii ipotecari sunt foarte bine protejați. Adică aceia care au o ipotecă. Nu neapărat băncile și Fiscul. Sunt foarte multe situații în care privații, în momentul în care semnează un contract, își iau garanții. Și aceste garanții pot să fie: o ipotecă imobiliară, o ipotecă pe conturi, o ipotecă pe creanțe sau clasica ipotecă pe bunuri mobile concrete. Ei sunt creditori garantați și joacă în «Liga I» în procedura de insolvență, adică sunt în prima categorie de creditori preferențiali, care, de regulă, își și recuperează cea mai mare parte a debitului“, a mai spus avocatul Lavinia Toma Tumbăr, la Alege TV.
Emisiunea integrală poate fi urmărită fie pe site-ul Gazetei de Sud, www.gds.ro, fie pe cel al televiziunii, www.alege.tv.
Verificați-vă viitorii parteneri de afaceri!
Înainte de a face afaceri cu diverse firme este bine să îi verificați pe viitorii parteneri. Lavinia Toma Tumbăr a precizat că puteți verifica pe portalul instanțelor dacă firma cu care vreți să colaborați are litigii cu titlurile de credit (bilete la ordin sau file cec), respectiv dacă are încuviințări la executări silite a unor astfel de instrumente de plată la termen. De asemenea, trebuie verificat pe Buletinul insolvenței (e contra cost) dacă firmele cu care lucrați au intrat în insolvență ca să știți din timp să vă înscrieți la masa credală. Din punct de vedere al afacerilor, firmele partenere care vă furnizează documente ce atestă că au cod valid de TVA trebuie verificate periodic pe site-ul ANAF, pentru a vedea dacă au devenit inactive din punct de vedere fiscal, adică dacă li s-a ridicat codul valid de TVA. În acest caz, pentru orice marfă aprovizionată corect de la astfel de firme, cu facturi și contracte, firma care cumpără nu își poate deduce TVA în contabilitate.