Reprezentanții proprietarilor uită de multe ori că, pe lângă obligații, proprietarii au și drepturi. Unul dintre acestea este stipulat în articolul 10 din Legea 230/2007 și dă posibilitatea locatarilor să solicite și să afle date privind activitatea asociației. Legea spune clar că: „Proprietarii au dreptul să cunoască toate aspectele ce țin de activitatea asociației și au acces, la cerere, la orice document al acesteia. La solicitarea scrisă a proprietarului, președintele și administratorul asociației de proprietari au obligația să elibereze în scris o adeverință prin care să prezinte situația cheltuielilor privind întreținerea, defalcate pe datoria de bază și penalități, precum și modalitatea de calcul al penalităților“.
La Asociația nr. 6 Nicolae Titulescu, răspunsurile date proprietarilor sunt uneori de-a dreptul jignitoare. Familia Gavrilescu a avut surpriza, atunci când a solicitat diferite lămuriri de la asociația de proprietari, să primească răspunsuri ofensatoare. Conținutul acestora sună astfel: „Dacă nu puteți locui la comun, respectiv la bloc, din diverse motive, vă recomand să vă mutați la casă și să încetați să ne mai faceți astfel de sesizări, pentru a ne da de lucru“; „Vă solicit să nu mai confundați marfa cu ambalajul“; „Vă invit să deschideți ochii mari și să vă uitați la panoul și avizierul de la parterul blocului, unde veți observa ce nu ați observat până acum“, „Vă recomand ca, atunci când nu aveți ce face, să mergeți la fiecare din aceste spații să verificați ce doriți“, „Mai aveți și altceva de văzut, sesizat, verificat, dacă tot aveți atâta timp liber la dispoziție? Ce doriți în continuare să vă mai prezentăm?“. Răspunsurile sunt semnate de președintele Asociației nr. 6 Nicolae Titulescu, Ion Dăbuleanu.
Acesta spune că legea asociației îl obligă să răspundă proprietarilor și să le pună la dispoziție documentele pe care le solicită, dar unii locatari sunt foarte insistenți cu solicitările lor. „Ne întreabă mereu despre cheltuieli. Proprietarul respectiv pune aceste întrebări cu o anumită tentă. A spus în bloc că vrea să ne dea de lucru. Această locatară a venit și ne-a prezentat un atestat de administrator și consider că vrea să facă practică cu noi, cu asociația, că ne întreabă cum se calculează salariile, contribuțiile, cum se calculează apa caldă și rece, cotele de întreținere, și așa a făcut un fel de practică cu noi. Într-adevăr, mă șicanează cu aceste sesizări. Îmi depune lunar câte patru solicitări“, a spus Ion Dăbuleanu, președintele asociației de proprietari.
Proprietarii au dreptul să cunoască documentele asociației
Asociația fiind o persoană juridică non-profit, plata salariaților și a celor cu contract de mandat sunt asigurate de către proprietari. Este corect ca proprietarii care au calitatea de angajatori și creditori să știe cum s-au cheltuit banii lor. Legea nr. 230/2007 prevede acest drept în articolul 10. „Proprietarul se adresează la asociație și președintele, comitetul, administratorul, cenzorul se pun în mișcare și trebuie să-i răspundă la întrebările puse în scris, adică să-l informeze ce reprezintă sumele de pe lista de plată, cum au fost repartizate, dacă s-au calculat penalități. Proprietarii au acces la orice document din asociație, este dreptul lor să-l ceară și obligația celor de la asociație să le răspundă. Asociația trebuie să răspundă în termen de 30 de zile. Să nu se confunde cu dreptul de a contesta în șapte zile lista de plată, deci termenul nu este acesta. Dacă asociația refuză, compartimentul din cadrul primăriei, dacă este sesizat, solicită documentele și le pune la dispoziția proprietarului solicitant. Cu privire la comentariile făcute pe marginea răspunsului, acestea nu sunt admise. Nu este corect să se adreseze jignitor locatarilor“, a precizat Ion Pătrulescu, președintele Uniunii Asociațiilor de Proprietari Craiova.
Prevederi legale
În articolul 34 din Regulamentul de funcționare a asociațiilor de proprietari se arată următoarele. Constituie contravenție și se reține în sarcina președintelui de asociație îngrădirea proprietarilor în dreptul de a cunoaște toate aspectele ce țin de activitatea asociației și de a avea acces, la cerere, la orice document al acesteia, și se sancționează cu avertisment sau cu amendă cuprinsă între 200 și 2.500 de lei. Constatarea și sancționarea acestora se face de către persoanele împuternicite prin dispoziție de primari.