3.4 C
Craiova
joi, 26 decembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateNoi reglementări privind polițele RCA

Noi reglementări privind polițele RCA

Potrivit proiectului Ministerului Finanțelor, șoferii își pot repara mașinile în baza propriei polițe RCA (Foto: GdS)
Potrivit proiectului Ministerului Finanțelor, șoferii își pot repara mașinile în baza propriei polițe RCA (Foto: GdS)

Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică un proiect de ordonanță prin care aduce o serie de modificări privind asigurările RCA. Șoferii ar putea să încheie polițe RCA pe o perioadă cuprinsă între o lună și 12 luni, dar și să ceară suspendarea asigurării pe perioada în care au permisul suspendat. De asemenea, a fost introdusă compensarea directă, persoana vătămată fiind despăgubită de propriul asigurător, care își va recupera banii de la asigurătorul persoanei vinovate de producerea unui accident.

Protestele transportatorilor după scumpirea polițelor RCA par să fi dat roade. Asta pentru că Ministerul Finanțelor a elaborat un proiect de Ordonață de Urgență privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă (RCA), care aduce mai multe noutăți pentru asigurați. Una dintre propuneri vizează posibilitatea încheierii polițelor RCA pe o perioadă cuprinsă între o lună și 12 luni, multiplu de o lună, în funcție de opțiunea asiguratului.
Există și excepții, polițele RCA putând fi încheiate pe o perioadă mai mică de o lună în câteva situații: pentru vehiculele înmatriculate în alte state care urmează să fie importate în România, pentru vehiculele destinate exportului, dar și pentru vehiculele care se autorizează provizoriu pentru circulaţie. Plata primelor de asigurare se poate face atât integral, cât și în rate, conform acordului dintre asigurat și asigurătorul RCA.
Altă noutate este suspendarea poliței RCA la cererea asiguratului, pe perioada în care este suspendat dreptul de circulație sau vehiculul este imobilizat. În cazul producerii unei daune pe perioada suspendării RCA, asigurătorul este obligat la plata despăgubirii urmând să își recupereze banii de la persoana vinovată de producerea accidentului.
Același proiect stabilește limite de răspundere acoperite prin asigurarea RCA, conform reglementărilor Uniunii Europene. Pentru prejudicii materiale produse în unul și același accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita este de 1.000.000 de euro. În cazul vătămării corporale și al deceselor produse în același accident, indiferent de numărul persoanelor păgubite, limita este de 5.000.000 de euro.

Compensarea directă

Potrivit Ministerului Finanțelor, la propunerea transportatorilor a fost introdusă compensarea directă în cazul asigurărilor RCA. Persoana vătămată este despăgubită de propriul asigurător, iar acesta din urmă își va recupera banii de la asigurătorul persoanei vinovate.
Procedura compensării directe se stabilește prin convenții multilaterale încheiate între asigurătorii RCA. Compensarea directă este aplicabilă la îndeplinirea cumulativă a mai multor condiții: accidentele auto se produc pe teritoriul României, vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate/înregistrate în România, prejudiciile sunt produse exclusiv vehiculelor, ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului, iar în accident nu au fost înregistrate vătămările corporale. Mai trebuie spus că această procedură nu afectează dreptul persoanei prejudiciate de a cere despăgubiri de la asigurătorul persoanei vinovate pentru producerea unui accident rutier.
Altă modificare vizează sistemul bonus/malus, mai exact posibilitatea menținerii unei clase de bonus/malus. Asiguratul și asigurătorul pot conveni posibilitatea răscumpărării, adică suportarea de către asigurat a contravalorii despăgubirii, condiții în care nu i se mai modifică clasa de bonus/malus. Tot la propunerea transportatorilor, proiectul de ordonanță prevede obligativitatea firmelor de asigurare să pună la dispoziție asiguraților, la cerere, calculul pe baza căruia a fost determinată valoarea poliței. În caz contrar, asigurătorii riscă să fie sancționați.
Altă măsură prevede ca, pe lângă cererea de despăgubire, să fie precizate clar documentele necesare pentru plata despăgubirii. Dacă despăgubirea nu este plătită în termen, se percep penalități de 0,2%, calculate la nivelul sumei de despăgubire cuvenită pentru fiecare zi de întârziere. Plata penalităților se face odată cu plata despăgubirii.

Alte modificări și sancțiunile

Proiectul de ordonață elaborat de Ministerul Finanțelor dă posibilitatea Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) să controleze prețurile polițelor RCA. Astfel, ASF poate solicita asigurătorilor să notifice în prealabil majorarea tarifelor sau să supună aprobării sale prealabile majorarea acestora, însă numai în cazul introducerii unui sistem naţional general de control al preţurilor, în conformitate cu legislația Uniunii Europene.
De asemenea, proiectul de ordonanță modifică și cuantumul amenzilor pentru contravențiile comise de asigurători sau asigurați. De exemplu, neplata la termen a despăgubirilor de către societățile de asigurări se sancționează cu amendă între 5.000 și un milion de lei. În prezent, această contravenție se sancționează cu o amendă între cu 1.000 și 5.000 de lei. În funcţie de natura și gravitatea faptei, Consiliul ASF poate aplica și alte sancțiuni societăților de asigurări, cum ar fi interzicerea temporară sau definitivă, totală sau parţială, a exercitării activităţii de asigurare pentru asigurarea RCA ori retragerea autorizației de funcționare.
Încălcarea de către persoanele fizice sau juridice a obligaţiei de a încheia polițe RCA se sancţionează cu amen­dă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei şi cu reţinerea de către polițist a certificatului de înmatriculare/înregistrare a vehiculului. Documentul se înapoiază în momentul prezentării asigurării RCA. Proiectul de ordonanță va fi supus avizării Consiliului Legislativ și Consiliului Concurenței, urmând să intre în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial. Aceste prevederi se aplică tuturor polițelor de asigurare RCA emise ulterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. De la data intrării în vigoare a acestei ordonanțe, Legea nr.136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România se abrogă.

Dispare Fondul de Protecție a Victimelor Străzii

Potrivit actului normativ al Ministerului Finanțelor, în termen de șase luni de la data intrării în vigoare a acestei ordonanțe de urgență, Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) va prelua întregul patrimoniu al Fondului de Protecție a Victimelor Străzii (FPVS). De la data preluării patrimoniului de către BAAR, Fondul de Protecție a Victimelor Străzii se va dizolva.
FPVS este o asociaţie profesională nonprofit, constituită din companiile de asigurări care au dreptul să practice asigurarea RCA pe teritoriul României. Fondul garantează despăgubirea persoanelor care au suferit prejudicii în urma unor accidente produse de autovehicule neasigurate sau neidentificate și despăgubeşte persoanele prejudiciate dacă acestea nu sunt despăgubite de persoanele vinovate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS