Mai mulți locuitori de pe strada Recunoștinței din Craiova s-au trezit cu aparatura electrocasnică arsă după o acțiune de toaletare a copacilor de pe stradă. În fapt, CEZ a solicitat tăierea crengilor copacilor care loveau cablurile electrice, în care scop a sistat furnizarea energiei electrice. Numai că, după ce au reluat furnizarea acesteia, au avut loc fluctuații de tensiune din cauza cărora s-a ars aparatura din casele oamenilor.
Dimensiunea pagubei produse din cauza fluctuațiilor de tensiune este destul de mare, din moment ce localnicilor li s-au ars centralele, televizoarele, calculatoarele, mașinile de spălat. „Mie mi s-au ars microcentrala, mașina de spălat, aparatul de radio. S-a întâmplat miercuri, pe la 12.30. Au început să toaleteze arborii de pe stradă și am înțeles că a rămas un fir electric pe jos. În momentul când s-a lucrat, cei de la CEZ au întrerupt furnizarea curentului. Ei au spun că au anunțat și în presă, dar noi nu am știut. Când au dat drumul la curent au băgat 380 volți în loc de 220 și ne-au ars toată aparatura. Nu sunt eu singura afectată de pe stradă, mai sunt alți șase-șapte vecini cărora la fel li s-a ars microcentrala, calculatoare, televizoare. Am fost la CEZ și am anunțat să vină să constate și să ne despăgubească“, a spus Viorica Bărăgan, locuitoare de pe strada Recunoștinței.
Oamenilor nu le este clar dacă distrugerea aparaturii din propriile locuințe a fost provocată de fluctuațiile de tensiune cauzate de sistarea și apoi pornirea furnizării energiei electrice sau dacă unul dintre cablurile electrice a fost tăiat din greșeală de angajații RAADPFL Craiova care au toaletat crengile copacilor.
„S-a întrerupt curentul și la revenire s-au ars o serie de aparate. Mie nu îmi mai funcționează centrala termică, mașina de gătit, un transformator, un filtru de apă. Este o pagubă destul de mare. Știu că a fost curentul sistat, au venit pe stradă și au toaletat copacii, după care a venit curentul și s-a întâmplat această pagubă. Nu cunosc dacă această problemă s-a ivit din cauza fluctuației de tensiune, atunci când s-a dat drumul la curent, sau dacă muncitorii au tăiat din greșeală un fir electric. Sunt mai multe persoane de pe stradă în această situație. Eu am mers la CEZ și aștept să vină să verifice și să ne despăgubească. Este o pagubă destul de mare“, a spus George Turcitu, locuitor de pe strada Recunoștinței.
Cum poți să fii despăgubit de CEZ
Nu am putut afla de la CEZ care este cauza problemelor create locuitorilor de pe strada Recunoștinței, dar am găsit pe site-ul distribuitorului de energie electrică modalitatea prin care cetățenii pot fi despăgubiți în cazul deteriorării aparaturii electrocasnice conform art. 120-123 din Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali – Ordinul nr. 64/2014.
Persoanele păgubite trebuie să solicite în scris acordarea de despăgubiri ca urmare a deteriorării aparaturii electrocasnice. Cererea se depune în cel mult trei zile de la eveniment, direct la unul din Centrele de relații cu clienții CEZ sau prin canalele de comunicare puse la dispoziție de firmă. Ulterior, această cerere va fi analizată de o comisie de constatare, care verifică: respectarea termenului legal în care s-a făcut sesizarea, depășirea limitelor admise de normele tehnice în vigoare a valorii tensiunii invocate care a afectat funcționarea receptoarelor electrocasnice defecte, omologarea receptoarelor electrocasnice defecte, protecția la scurtcircuit și supracurenți, precum și dimensionarea corectă a circuitelor electrice ale instalației de utilizare și dreptul de proprietate (cu documente justificative) asupra aparatelor defecte. În funcție de concluziile acestor verificări, comisia de cercetare va transmite consumatorilor alternativele de soluționare a situației. Dacă se constată că este vina operatorului de rețea, acesta va achita reparația sau contravaloarea receptoarelor electrice deteriorate în baza documentelor justificative pe care consumatorul este obligat să le depună.
Proprietarii ale căror aparate au fost distruse trebuie să facă dovada cu acte a achiziționării acestor aparate și să prezinte operatorului toate documentele justificative din care să reiasă contravaloarea reparației. Pentru fiecare aparat electrocasnic reparat, actul care atesta reparația trebuie să fie însoțit și de o notă din care să reiasă faptul că aparatul reparat s-a defectat din cauza parametrilor necorespunzători ai energiei electrice de alimentare. În caz contrar, furnizorul și operatorul de rețea sunt exonerați de orice răspundere.
În situația aparatelor deteriorate care nu mai pot fi reparate, CEZ plătește contravaloarea aparatului respectiv.
Procedura se aplică în toate cazurile de deteriorare dovedită a receptoarelor electrocasnice, cauzată de funcționarea necorespunzătoare a rețelei electrice a operatorului de rețea, dacă sunt reclamații de la cel puțin trei consumatori, în termen de cel mult trei zile lucrătoare de la data apariției șocului de tensiune care a produs deteriorarea unor receptoare electrocasnice.