Multe dintre sesizările primite de GdS de la cititori sunt legate de starea proastă a străzilor din oraş, de modul în care acestea se comportă după ce sunt reabilitate (se lasă asfaltul) sau de situaţiile în care un drum recent modernizat este spart pentru diverse intervenţii (avarii, utilităţi). De cele mai multe ori, strada nu mai poate fi adusă la starea inițială, de aici și denivelările sau zonele cu asfalt lăsat. De ce se lasă asfaltul? Vina principală ar aparține constructorului. O spun specialişti în domeniu, reprezentanţi ai municipalităţii şi, indirect, Compania de Apă Oltenia, atunci când susţine că nu a intervenit pe unele străzi cu asfalt lăsat.
Gazeta de Sud a prezentat în mai multe rânduri, pornind de la sesizările primite de la cititori, situaţia străzilor din municipiul Craiova, multe după ce au trecut prin mâna constructorilor care s-au ocupat de repararea sau modernizarea lor. De fiecare dată, problema ridicată de craioveni a fost aceeaşi: asfaltul nu a rezistat prea mult fără să se lase pe anumite porţiuni. Fie că a fost vorba de avarii la care a intervenit Compania de Apă Oltenia (CAO), în urma cărora asfaltul spart nu a mai arătat la fel, fie asfaltul s-a lăsat pur şi simplu fără vreo intervenţie a unui furnizor de utilităţi. Acest din urmă caz scoate în evidenţă modul defectuos în care constructorii repară sau reabilitează străzile din oraş, unele lucrări părând făcute de mântuială. Dovadă modul în care se comportă ulterior asfaltul.
GdS a prezentat recent situaţia străzii Râului, reabilitată din fonduri europene şi recepţionată în această vară, stradă care prezintă numeroase deficienţe în ceea ce priveşte carosabilul: asfalt lăsat pe anumite porţiuni sau crăpat, guri de canal lăsate. O singură gură de canal de pe Râului (din patru) s-a lăsat din cauza unei avarii la reţeaua de canalizare, pentru restul deficiențelor primăria trebuind să ceară lămuriri constructorului. Lucrarea a fost recepționată în vară fără obiecții, dar problemele continuă. Zilele trecute, altă gură de canal de pe strada Râului s-a lăsat, cea de la intersecţia cu strada Dr. Victor Papillian, dar problema a fost „rezolvată“ rapid: capacul de la canalizare a fost acoperit cu o baliză susţinută de câteva pietre.
Exemple de străzi unde asfaltul nu a rezistat după reabilitare sunt însă mai multe în Craiova. Am aşteptat și un răspuns oficial de la Compania de Apă Oltenia, pentru a ne da seama dacă străzile din oraş se deteriorează doar din cauza avariilor la care CAO este nevoită să intervină sau vina ar aparţine şi constructorilor. Concluzia a fost că după fiecare avarie asfaltul de pe stradă are de suferit, iar uneori se lasă fără a mai putea fi adus la starea iniţială. Asta o spun specialişti în domeniu, dar și reprezentanţi ai municipalităţii.
Tasarea, bat-o vina
Un exemplu concret unde o avarie și-a pus definitiv amprenta asupra carosabilului este strada Petre Ispirescu. În dreptul căminelor studenţeşti, asfaltul prezintă denivelări serioase, într-o zonă în care CAO a avut în acest an mai multe intervenţii. Aici s-a refăcut de fiecare dată carosabilul, dar lucrarea nu a durat mult, iar asfaltul s-a lăsat. Întrebată din ce cauză se tot lasă asfaltul de pe strada Petre Ispirescu, Compania de Apă a explicat că acesta „s-a lăsat din cauza tasării rezultate în urma lucrărilor la reţeaua de canalizare la o adâncime mare (5,5 m)“.
Se putea face însă mai bine reparaţia, în aşa fel încât să nu se mai lase asfaltul? „Unele reparaţii se fac de mântuială, nu se tasează cum trebuie straturile, nu se toarnă corect asfaltul. Sunt multe denivelări de genul acesta în Craiova. Se vede cu ochiul liber ce se petrece cu străzile acolo unde s-a intervenit pentru introducerea de utilităţi sau pentru remedierea unor avarii. Asfaltul refăcut nu mai este la fel“, explica în primăvară, pentru GdS, un reprezentant al administraţiei locale. Şi specialistul în construcţii contactat de GdS a avut cam aceeaşi părere: „Probabil este vorba de utilităţi, de conducte şi canale care au cedat. Şi sunt multe în Craiova. Dacă aţi observat, denivelări din acestea apar, de regulă, înainte de gurile de canal. Dar poate nici nu s-a făcut o tasare corespunzătoare, atunci când s-a lucrat la stradă“.
Spusele specialistului sunt confirmate de alte străzi din oraş unde asfaltul este lăsat. Ultimul exemplu oferit de GdS este strada Sărari, după intersecţia cu Calea Bucureşti, spre Frigorifer. Aici CAO a precizat că „nu a intervenit în zona respectivă“, dând astfel de înţeles că vina ar fi doar a constructorului. Și pe strada Popoveni, în dreptul oficiului poștal, sau pe bulevardul Gheorghe Chițu, în apropiere de Medicina Veche, asfaltul s-a lăsat fără să existe vreo intervenție legată de avarii ori utilități. Plină de denivelări, în dreptul gurilor de canal, este şi strada Potelu, şi ea asfaltată recent. Aici constructorul a intervenit ulterior pentru a sparge asfaltul în jurul gurilor de canal, însă ridicarea la nivel a acestora nu prea i-a ieşit. Canalizările sunt ridicate cu mult peste nivelul străzii, iar şoferii trebuie să circule cu mare atenție, altfel riscă să-şi avarieze autoturismele.
Craioveni inundaţi după reabilitarea străzii
GdS a prezentat în urmă cu ceva timp o situaţie în care indolenţa celor care se ocupă de asfaltarea străzilor a dus la inundarea imobilelor unor craioveni. S-a întâmplat pe strada Făgăraş, unde constructorii au asfaltat fără să țină cont și de gurile de canal. Unele au rămas astupate, altele obturate, iar apa de ploaie a ajuns în subsolul unor blocuri de pe stradă și a unor case învecinate.
Ultima „ispravă“ a asfaltatorilor s-a petrecut la sfârșitul lunii trecute, pe bulevardul Nicolae Romanescu. Strada a fost spartă când lucrările se apropiau de final, pentru a se face o gură de scurgere a apei, care nu fusese prevăzută, dar de care constructorul şi-a dat seama că este imperios necesară atunci când a plouat. Câţiva craioveni care locuiesc pe Aleea Romanescu s-au trezit cu apa în case după ultima ploaie, lucru care nu se mai întâmplase până atunci. Au solicitat intervenţia CAO, iar angajaţii companiei au intervenit la reţeaua de canalizare pluvială şi au făcut şi o gură de scurgere a apei. „La solicitările telefonice repetate ale locatarilor din zonă, solicitări efectuate în urma ploilor abundente, CAO a intervenit şi a reparat reţeaua de canalizare pluvială din zona bulevardului Romanescu“, a fost răspunsul oferit GdS de Compania de Apă Oltenia.
„Au făcut această intervenţie special pentru noi, într-adevăr, dar nu a fost vorba de o reparaţie, ci de o lucrare nouă. Am avut noroc că nu s-a făcut recepţia străzii şi au putut să facă acum ceva“, a precizat unul dintre localnici. „Bulevardul este mai înalt şi toată apa se scurge pe Aleea Romanescu. Şi cum aici nu era o gură de scurgere a apei, a trebuit făcută una. Nu ştim câtă putere va avea gura aia de canal şi dacă va putea să preia toată apa de pe bulevard la următoarea ploaie, dar tot e ceva decât deloc. Culmea este că înainte să se reabiliteze bulevardul Romanescu nu am avut niciodată probleme în urma ploilor“, a menţionat alt craiovean de pe Aleea Romanescu. Asfaltul spart pentru această intervenţie a fost refăcut, dar bulevardul Nicolae Romanescu s-a ales cu o denivelare chiar înainte de recepţia finală a lucrărilor.