Grupul ADE Gas face parte din Asociaţia Română a Gazului Petrolier Lichefiat, o asociaţie care de 20 de ani desfăşoară o activitate intensă în ceea ce priveşte elaborarea de reglementări, standarde şi prescripţii tehnice în acest domeniu, precum şi promovarea implementării la nivel naţional a recomandărilor şi legislaţiei adoptate la nivelul UE. Impunerea unor norme şi standarde în domeniu şi-a făcut efectul la nivelul întregii pieţe, şi în special în ceea ce priveşte modul în care este perceput de consumator acest tip de combustibil.
Instalaţiile GPL sunt printre subansamblele auto care generează cele mai multe mituri urbane. După cum se ştie, miturile urbane folosesc aceleaşi mecanisme mentale ca şi în cazul miturilor, să le numim, clasice. Sunt pseudoexplicaţii oferite fără un suport real, folosindu-se de obicei de stereotipuri de gândire sau făcând apel la frici. Poveştile de genul acesta nu au niciodată o sursă tehnică fundamentată, concretă, fiind mereu povestite sau întâmplate „unui prieten al unui prieten“. O analiză detaliată pune în evidenţă falsitatea unor astfel de mituri şi relevă care sunt punctele forte ale unei astfel de instalaţii
Prima instalaţie GPL a fost introdusă în Italia în anul 1960. Astăzi, după aproape 65 de ani, găsim implementată această tehnologie avansată pe o scară foarte largă în toate țările europene, lideri fiind Polonia, Italia, Olanda, Germania. Aproximativ 30 de milioane de maşini din întreaga lume circulă pe GPL, în vreme ce în Romania doar 4% din totalul autoturismelor funcționează pe GPL.
Siguranţa
Unul dintre aceste mituri este legat de pericolul pe care l-ar presupune dotarea unui autoturism cu o astfel de instalaţie. Acest mit este întreţinut de forma cilindrică a rezervorului, care este asociat mental unei butelii, precum şi faptului că, spre deosebire de rezervorul de benzină, este vizibil. În realitate, un rezervor de GPL este fabricat dintr-un oţel special, de 20 de ori mai rezistent decât rezervoarele de benzină. Sistemul multivalve pe care îl prezintă împiedică producerea oricărui incident. Acest sistem este format din valva de umplere, care face imposibilă alimentarea cu GPL peste 80% din capacitatea rezervorului, supapa de operare, controlată electric, supapa de exces de debit care opreşte gazul atunci când conductele de gaz sunt întrerupte şi supapa de siguranţă care dă drumul la gaz atunci când presiunea din interiorul rezervorului creşte peste limita maximă admisă.
Fiabilitatea motorului
Alt subiect disputat se referă la modul în care ar fi afectată fiabilitatea motorului. Specialiştii au demonstrat, în repetate rânduri, că în momentul în care se instalează un rezervor GPL pe autoturism, modificările aduse nu influenţează în nici un fel modul de funcţionare pe benzină al motorului. Practic, acesta poate funcţiona oricând în condiţii normale pe benzină, păstrându-şi caracteristicile de putere, consum, autonomie, modalitate de pornire, norme de emisii poluante şi nu anulează sistemul de autodiagnoză al motorului. Cu alte cuvinte, caracteristicile motorului nu sunt deloc afectate. Ba, mai mult, o parte a lor sunt îmbunătăţite în special în ceea ce priveşte durata de viaţă a motorului. În momentul în care funcţionează cu GPL, uleiul de motor îşi păstrează calităţile de ungere pe o perioadă mai lungă de timp, nemaifind amestecat cu reziduuri de combustibil ars.
Consumul
Evident, cea mai importantă caracteristică a tipului de alimentare cu GPL o reprezintă economia făcută de către cei care au optat pentru tipul acesta de combustibil. În prezent, preţul unui litru de GPL este de aprovimativ 2 lei, iar cel al unui litru de combustibil clasic (benzină, motorină), aproximativ 5 lei. Calculele specialiştilor arată că în momentul în care se instalează un astfel de sistem pe un autoturism, consumul creşte maximum cu un litru la 100 km. Prin urmare, investiţia cu o instalaţie GPL montată pe autoturism se amortizează în aproximativ 20.000 km.
Protejarea mediului
În general, când vorbim despre autoturisme care protejează mediul ne referim la cele electrice sau hibride. Şi, totuşi, alimentarea pe GPL este un mijloc extrem de eficient pentru a proteja mediul înconjurător. Este o alternativă cu conţinut scăzut de carbon la combustibilii convenţionali, benzină şi motorină. Autogazul fiind un amestec de butan şi propan, acestea nu sunt considerate gaze care să contribuie la efectul de seră. Şi atunci, prin simpla lui natură chimică, şi poluând mai puţin, aduce o mare diferență în calitatea aerului local, mai ales în zonele urbane. Dacă este să ne referim strict la Craiova, datele oferite anual de Agenţia de Protecţia Mediului arată că, în momentul de faţă, principala sursă de poluare pentru oraş o reprezintă autoturismele. Or, folosirea autogazului drept combustibil ar aduce o scădere semnificativă a nivelului de poluare în oraş.