Proiectul de construire a autostrăzii Craiova – Pitești începe să prindă contur. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a lansat ieri în SEAP (Sistemul de Achiziții Publice) licitația deschisă pentru desemnarea firmei sau asocierii de firme care va revizui Studiul de Fezabilitate și va elabora Proiectul Tehnic pentru realizarea celor 125 km de autostradă. Suma pusă la bătaie variază între 10,5 milioane și 12,4 milioane de euro cu tot cu TVA. Durata de 24 de luni a contractului pune sub semnul întrebării termenul (anul 2020) anunțat de ministrul transporturilor, Sorin Bușe, pentru finalizarea construcției. Practic, dacă lucrurile merg șnur și licitația nu este contestată, deși are toate șansele, CNAIR îi mai rămân doar doi ani, 2019 și 2020, în care să lanseze cealaltă licitație, pentru desemnarea firmei care va realiza autostrada, și în care firma să o și construiască.
Respectarea termenului asumat de conducerea Ministerului Transporturilor (anul 2020) pentru construirea autostrăzii Craiova – Pitești pare un miracol judecând după documentația de atribuire publicată de CNAIR în SEAP pentru atribuirea contractului de revizuire a Studiului de Fezabilitate și de elaborare a Proiectului Tehnic. Compania are la dispoziție patru ani în care să ducă la bun sfârșit două contracte: cel de proiectare, a cărui licitație a fost lansată ieri, și, cel mai important, contractul de execuție a celor 125 km cât măsoară autostrada de la Craiova la Pitești, a cărui licitație va fi lansată ulterior. Conform anunțului de participare din SEAP, valoarea estimată a licitației pentru SF și PT este de minimum 39,4 milioane de lei și maximum 46,5 milioane de lei, sume fără TVA. În euro, cu tot cu TVA, este vorba despre minimum 10,5 milioane de euro și maximum 12,4 milioane de euro. Diferența dintre cele două sume reprezintă cheltuieli suplimentare pe care CNAIR le poate face în caz de nevoie. „Autoritatea Contractantă (CNAIR – n.r.) optează pentru achiziționarea ulterioară de noi servicii similare de la ofertantul a cărui ofertă va fi declarată câștigătoare în cadrul prezentei proceduri de achiziție publică în cuantum de 7.165.320,46 lei fără TVA, valoarea reprezentând 20% din valoarea estimată a contractului“, se arată în anunțul Companiei.
Durata contractului este de 24 de luni, iar termenul de depunere a ofertelor este foarte scurt: 12 ianuarie 2017. Dacă procedura nu se va prelungi din cauza unor posibile clarificări sau contestații ale caietului de sarcini, CNAIR ar trebui să comunice câștigătorul licitației cel mai târziu pe 6 februarie. Contestații pot apărea și după anunțarea firmei câștigătoare.
Criterii curajoase
Ceea ce surprinde pozitiv la documentația de atribuire este faptul că autoritățile au renunțat la facilul criteriu „prețul cel mai scăzut“, care a creat probleme prin neseriozitatea firmelor câștigătoare, și a mers pe varianta „cel mai bun raport calitate-preț“ în care sunt incluși nu mai puțin de 11 factori de evaluare, fiecare punctat corespunzător. Astfel, din cele maximum 100 de puncte, prețul ofertei are o pondere de doar 30%, urmat ca importanță de planificarea activităților de realizare a Studiului Geotehnic și corelarea acestora cu resursele tehnico materiale – 19%. Alte criterii reprezintă între 3 și 8%, iar adunate, accentul se pune pe experiența personalului de specialitate al firmei câștigătoare. Nu orice firmă va putea participa la licitația CNAIR, Compania impunând anumite cerințe prin care dorește să trieze firmele puternice de cele slabe, dar care înainte câștigau contracte pentru că veneau cu prețuri foarte mici. Dincolo de cerința minimă privind plata la zi a taxelor și impozitelor către stat firmele participante trebuie să demonstreze că au avut o cifră de afaceri anuală de minimum 9,5 milioane de lei în perioada 2013-2015. De asemenea, CNAIR a inclus o cerință suplimentară privind experiența. „Ofertantul trebuie să facă dovada că a prestat în ultimii trei ani „servicii de Revizuire și/sau Elaborare de Studii de Fezabilitate și/sau Proiecte tehnice și/sau [Proiecte Tehnice si Detalii de Execuție] pentru construcție nouă și/sau modernizare de drumuri expres și/sau drumuri naționale și/sau autostrăzi în valoare totală cumulată de minimum 4.500.000 lei fără TVA. Se vor lua în considerare numai serviciile prestate pentru care se poate prezenta dovada acceptării/aprobării de către beneficiar.
Serviciile de revizuire și/sau elaborare de Studii de Fezabilitate și/sau Proiecte tehnice și/sau Proiecte Tehnice și Detalii de Execuție aferente reabilitării pe existent a drumurilor expres și/sau drumurilor naţionale şi/sau autostrăzilor NU VOR FI LUATE ÎN CONSIDERARE ca servicii de revizuire și/sau elaborare de Studii de Fezabilitate și/sau Proiecte Tehnice și/sau Proiecte Tehnice și Detalii de Execuție pentru modernizarea drumurilor expres și/sau drumurilor naționale și/sau autostrăzilor“, se arată în anunțul CNAIR. Cu alte cuvinte, firmele trebuie să demonstreze că au lucrat la documentația pentru drumuri noi sau pentru modernizarea lor și nu numai pentru reabilitare. Între reabilitare și modernizare, diferențele sunt semnificative. Un exemplu este strada Râului din Craiova, unde un sens de circulație a fost reabilitat, iar asfaltul deja s-a deteriorat, iar celălalt a fost modernizat, ceea ce a implicat turnarea fundației și apoi aplicarea asfaltului.
Trei variante de traseu
Alt criteriu cerut firmelor este să facă dovada că în ultimii trei ani au avut contracte care au inclus și proiectarea a minimum un pod/pasaj sau viaduct, cu o deschidere de minimum 50 de metri aferent unei autostrăzi/drum național sau județean/drum expres/stradă în localitate urbană. În plus, firmele trebuie să demonstreze că dispune de laborator autorizat cu profil „Geotehnică și Teren de Fundare“ și că au capacitate de forare de minimum 750 de metri liniari pe lună. În plus, firmele sunt obligate să aibă drept de utilizare asupra programelor informatice specifice lucrării, cum ar fi proiectarea de poduri, drumuri sau studii de trafic.
Mare parte din documentația depusă în SEAP reprezintă planșe și desene întocmite de firma de proiectare Search Corporation, care a lucrat la SF-ul pentru drumul expres Craiova – Pitești în 2008. SF-ul nu a fost utilizat niciodată, iar studiile geotehnice vor fi verificate și folosite acum de firma care va câștiga contractul. „Prestatorul va consulta toate studiile existente și va identifica și analiza toate opțiunile importante privind traseul autostrăzii. Se vor putea folosi în completare doar acele studii/informații precizate în studiile existente doar cu acordul beneficiarului“, precizează CNAIR. Proiectantul va trebui să identifice și proprietarii afectați de lucrări, să pregătească documentele necesare pentru emiterea hotărârii de guvern pentru aprobarea investiției, să asigure asistența pentru realizarea aplicației pentru Fonduri Structurale, expertiza tehnică a oricărei structuri sau construcții existente. De asemenea, firma va trebui să analizeze minimum trei variante posibile de traseu, la care se adaugă alte trei trasee pe care le poate impune CNAIR, dacă dorește.
Termenele impuse de CNAIR
Potrivit documentației, autostrada include și variante de ocolire pentru orașele Slatina și Balș. Variantele de ocolire Slatina și Balș se vor prevedea cu drumuri de legătură la infrastructura existentă, respectiv DN 65, la intrarea și ieșirea în/din Slatina și Balș. Autostrada va facilita traficul dinspre județele din Sud – Vest către Coridorul IV Nădlac – București – Constanța. CNAIR a prevăzut și termenele de predare a proiectelor. În 14 luni se va revizui SF final pentru autostradă. În opt luni trebuie predate Studiile de Fezabilitate pentru varianta de ocolire Balș și Slatina. În șase luni după finalizarea SF, adică după 20 de luni, se va elabora Proiectul Tehnic. Proiectele tehnice de la variantele de ocolire Slatina și Balș trebuie predate în 12 luni. Patru luni sunt pentru pregătirea documentației de atribuire a contractului de execuție și asistența tehnică a beneficiarului. O noutate prezentă în caietul de sarcini este avertismentul transmis de CNAIR. „Beneficiarul solicită și atenționează viitorul prestator asupra seriozității și profesionalismului cu care își va îndeplini sarcinile. CNAIR își rezervă dreptul de a recupera de la prestator orice prejudicii care vor fi generate de întârzieri, erori, superficialitatea tratării lucrărilor și studiilor“. Compania își rezervă, de asemenea, dreptul de a exclude din licitați, o firmă dacă are „indicii plauzibile pentru a considera că operatorul economic a încheiat cu alți operatori economici acorduri care vizează denaturarea concurenței“.