Proprietarii dintr-un bloc din Craiova sunt nemulțumiți de modul în care este gestionată asociația lor. Casiera de la firma care le administrează asociația vine doar o dată pe lună să facă încasări și atunci stă o oră. Oamenii se mai plâng că sunt nevoiți să plătească întreținerea pe casa scării sau în uscătorie ori să lase banii la un vecin.
Locatarii spun că s-a ajuns în această situație de când și-au făcut asociație pe bloc. Ca să o poată înființa, au numit „de formă“ un comitet și un președinte, au stabilit sediul în uscătoria blocului, situată la etajul IV, și au angajat o firmă de administrare condominii, SC Silver Pub SRL. Aceasta trimite casierul la Asociația 9 doar o dată pe lună, ca să adune contribuția la întreținere pentru cele 20 de apartamente și să afișeze listele de plată. Oamenii sunt anunțați prin intermediul unui afiș despre data și ora la care se fac încasările. Cei care nu sunt acasă în respectivul interval de timp și nici nu lasă banii la un vecin ca să le plătească întreținerea, ajung să figureze cu întârzieri și, implicit, cu penalități. Încasările se fac în uscătorie, printre recipiente cu alimente, ligheane, canapele și alte obiecte care nu și-au mai găsit locul în apartamente.
Locatarii care au nelămuriri sau nu vor să rămână în urmă cu plățile trebuie să meargă la sediul firmei ori să lase banii şi sesizările la apartamentul 7, la nea Prună, lucruri care nu sunt pe placul tuturor proprietarilor. „Asociația 9 este o «asociație-fantomă», nu are un sediu adevărat, nu are program de lucru, femeia de serviciu vine o dată pe săptămână, întreținerea o plătim la vecinul de la apartamentul 7, fiindcă ne administrează o firmă și ne trimite casiera o oră pe lună. Sesizările le lăsăm tot la apartamentul 7. Președintele și comitetul nu-și îndeplinesc atribuțiile“, a spus Ion Badea, proprietar în blocul 9 din Cornițoiu.
Programul impus de firma care le administrează asociația, precum și faptul că nu există niște reprezentanți adevărați ai proprietarilor a iscat scandal între vecini.
„În 2014, s-au hotărât câțiva vecini să facă asociație pe bloc, dar nu ne-au spus toate condițiile. Totul s-a petrecut pe la colțul blocului. Nu avem președinte, comitet sau un sediu de asociație. Avem un președinte doar cu numele, Constantin Viță, dar când am mers la ușa dumnealui, mi-a spus că nu este el președinte. Întreținerea se plătește la locatarul de la apartamentul 7 și nu știu în ce calitate primește acesta bani și dă chitanță. Casierul vine, ia banii și pleacă. Dacă nu pot să fiu la ora când ajunge casierul, ca să plătesc, aștept o lună, dar mi se pun penalități. Eu mă duc şi plătesc la sediul firmei care ne administrează. Femeia de serviciu vine o dată pe săptămână, marți seară“, a declarat o proprietară din blocul 9 Cornițoiu.
Întrebat dacă îi reprezintă pe vecinii săi, Constantin Viță a spus: „Nu mai sunt președinte la asociație din iulie. Eu am fost numit onorific, ca să intrăm în legalitate, pentru că ne-am desprins dintr-o asociație mai mare. Firma care face administrare se ocupă de tot. Eu știu că este un comitet, dar trebuie să-și aleagă alt președinte. Sediul asociației s-a fixat aici, în uscătorie, și aici vine și casierul de la Termo, și casierul de la asociație. Prună și-a asumat această responsabilitate – să facă încasări și plăți – ca să nu rămânem datori. Oamenii sunt supărați pentru că au fost puși să plătească încălzirea pe părțile comune, dar legea așa spune. Din cele 20 de apartamente, patru au centrale și 16 au încălzirea pe orizontală, dar toți trebuie să plătească și căldura comună“, a explicat Constantin Viță.
La 20 de apartamente, nu-ți permiți să ții un om permanent acolo
În ziua de încasări la Asociația 9 Cornițoiu, la etajul IV, în uscătorie, și-au făcut apariția rând pe rând proprietarii din bloc, în așteptarea casierului. Până la venirea angajatului firmei de administrare, nea Prună plăteşte datoriile pentru căldură și apă caldă casierului de la SC Termo Craiova SRL pentru proprietarii care îi lăsaseră lui banii, iar ceilalți vor plăti singuri casierului de la Termo. Cu banii încasați de la locatari într-un plic și cu listele cu proprietarii și situația plăților în altul, locatarul de la apartamentul 7 face plățile și ține evidența ca un administrator. „Eu sunt doar proprietar în asociație. Noi am stabilit o zi pe lună – după ce luăm noi pensii, salarii – în care să vină casiera de la firmă. Vecinii vin şi-mi lasă banii mie, dacă nu sunt acasă în ziua respectivă, sau se duc în centru și plătesc direct casierului de la firmă. Noi avem un președinte, Constantin Viță, iar administrator am angajat o firmă, SC Silver Pub SRL, care ne trimite lunar un casier să încaseze banii. Cine nu plătește la casier, repet, îmi plătește mie, doar cei care vor. Uite, acum, într-o jumătate de oră vine casiera. Ce-i interesează pe proprietari de câte ori pe lună vine casierul sau câte ore stă? Eu țin evidențele, eu îi dau casierului situația, banii și iau chitanțele. El ne lasă listele de plată și oamenii achită. Nemulțumirea unora dintre ei este că plătesc părțile comune, dar așa prevede legea“, a declarat nea Prună.
Proprietarii prezenți în uscătorie se plâng că locul în care plătesc este impropriu unui sediu de asociație, că banii sunt ținuți la un locatar acasă până vine casierul, iar uneori nea Prună merge din ușă în ușă și le solicită vecinilor să-și plătească întreținerea. Dacă au probleme în bloc, nu știu pe cine să anunțe, căci unii dintre ei nu cunosc adresa societății care le administrează blocul. În cele din urmă, oamenii încep să se certe între ei, strigându-și fiecare nemulțumirea.
Contactați de GdS, reprezentanții firmei SC Silver Pub SRL au făcut următoarele precizări: „Asociația are sediul în uscătoria blocului, acolo merge casiera și încasează pentru cei care nu au plătit la sediul firmei noastre. Așa au stabilit proprietarii. Este o asociație pe scară de bloc și fiecare face benevol tot ce își asumă. În blocul respectiv, distribuția căldurii, apei calde și reci este pe orizontală. Fiecare își plătește factura lui la firmă. La 20 de apartamente, nu-ți permiți să ții un om permanent acolo. Problema cu vecinul care încasează este a celor din bloc, ei au încredere în el. Acolo au facturi individuale pentru căldură, apă caldă, apă rece, la casier plătesc doar ce este cheltuială comună. Cei care reclamă sunt nemulțumiți că plătesc părțile comune. Consumul comun se împarte în funcție de cota indiviză la fiecare apartament, toți beneficiază de acest confort pe casa scării“, a explicat Nicolae Degeratu, administratorul SC Silver Pub SRL.
Atenție la sediu
Întrebați despre această situație, reprezentanții administrației locale craiovene au spus: „În asociațiile de proprietari din Craiova se întâlnesc tot felul de situații. În speța de față, locatarii trebuie să facă o sesizare adresată Serviciului Control și Monitorizare Asociații, pentru a verifica situația prezentată. Din punctul meu de vedere, important este ca proprietarii să nu aibă probleme grave la nivelul asociației și să-și plătească facturile ca să nu fie înregistrați cu restanțe. Trebuie văzut cum au încheiat contractul cu firma care le administrează asociația“, a declarat Radu Preda, city managerul orașului Craiova.
În schimb, reprezentanții Uniunii Asociațiilor de Proprietari Craiova au spus: „În situația acestei asociații, proprietarii ar fi bine să aibă și varianta unui cont bancar al firmei care îi administrează, ca să poată plăti facturile prin virament. Important de văzut este și ce au trecut ei în contractul de prestări servicii cu societatea care îi administrează. Dacă acum sunt nemulțumiți, pot ține Adunare și să schimbe condițiile trecute în contract. Din punct de vedere legal, cele mai mari probleme aici sunt cu sediul asociației. Știm că asociațiile sunt obligate să țină sediul asociației asigurat cu grilaj, cu alarmă, cu camere de supraveghere, să dețină o casă de bani. Nu este corect să se facă încasări într-o uscătorie, pe casa scării sau într-un apartament“, a explicat Ion Pătrulescu, președintele UAP Craiova.