Firma Tel Drum, despre care se spune că ar fi controlată de șeful PSD, Liviu Dragnea, a efectuat lucrări fără autorizație de construire pe strada Râului din Craiova, într-un proiect cu fonduri UE de 8,9 milioane de euro. Informațiile au fost furnizate de Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC), la solicitarea GdS. Inspectorii spun că au sesizat Parchetul local, care însă infirmă constituirea unui dosar penal. Ce a descoperit ISC și cum a dispărut sesizarea penală în drumul spre Parchet citiți în cele de mai jos.
La sfârșitul anului 2013 (5 noiembrie), Primăria Craiova a atribuit un contract în valoare totală de 40 de milioane de lei (8,9 milioane de euro) fără TVA din fonduri UE, pentru reabilitarea a trei străzi importante din oraș: Caracal, Bariera Vâlcii și Râului. Licitația, la care au participat 12 asocieri de firme, a fost câștigată de un consorțiu condus de Tel Drum SA, din care mai făceau parte T Dancor Romconstruct SRL, Imob Lux Construct SRL și Garden Center Grup SRL. Lucrările pentru strada Râului au demarat în 26 martie 2014, având ca termen de finalizare 18 luni. În cele din urmă, au durat 27 de luni, fiind recepționate pe 24 iunie 2016 cu obiecții din partea primăriei doar în ceea ce privește spațiul verde care separă sensurile de mers.
Sesizarea penală, pierdută în drum spre Parchet
Chiar în timpul recepției lucrărilor au apărut problemele, pe stradă s-au făcut decopertări și au început să apară plombe. Pe un tronson de circa doi kilometri, în sensul dinspre intersecția cu strada Tabaci către strada Brestei, au apărut crăpături transversale și longitudinale, pe care constructorul le-a astupat cu mastic. Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC) a recomandat respingerea recepției și efectuarea unei expertize tehnice, pentru a afla cauza fisurilor. Potrivit informațiilor furnizate GdS, pe tronsonul respectiv s-a turnat un strat de mixtură asfaltică cu fibre în grosime de 4 cm, iar pe restul străzii s-a refăcut complet sistemul rutier (fundație de balast de 30 cm, strat de piatră spartă de 20 cm, strat de bază din mixtură asfaltică de 8 cm, strat de legătură de 6 cm și strat de uzură de 4 cm). Cu toate că ISC s-a opus, primăria a recepționat strada Râului și a dat-o în exploatare. Cu ocazia unui control (septembrie 2016) efectuat la lucrările de pe strada Râului, inspectorii ISC au descoperit că o mare parte din lucrări (mai – octombrie 2015) fuseseră realizate fără autorizație de construire. Într-un răspuns către GdS (21 noiembrie 2016), ISC spune că pentru lipsa autorizației a sesizat organele de urmărire penală. Sesizarea ar fi fost făcută în baza unui referat (nr. 30206/21 septembrie 2016) pe care Inspectoratul Județean în Construcții (IJC) Dolj l-a trimis către Inspectoratul Regional în Construcții (IRC) Sud-Vest Oltenia. Ulterior (22 decembrie 2016), ISC a făcut completarea că sesizarea a ajuns la Parchetul de pe lângă Judecătoria Craiova. De aici însă, lucrurile se complică, pentru că în două rânduri (22 noiembrie și 27 decembrie 2016) Parchetul local a răspuns GdS că nu are înregistrat nici un dosar penal referitor la lucrări fără autorizație pe strada Râului! În consecință, am solicitat pentru a treia oară instituțiilor implicate (Parchet și ISC) să lămurească unde a ajuns sesizarea penală.
Raportul ISC, devastator pentru Tel Drum
Demararea urgentă a unei anchete în acest caz este obligatorie, având în vedere că vorbim despre nereguli grave pe care ISC spune că le-a descoperit într-un proiect cu fonduri UE, în valoare de 8,9 milioane de euro. Potrivit ISC, fără autorizație a fost realizată fundația de balast (tronson I, II, III – parțial), stratul de bază din mixturi asfaltice (tronson I, II), dar și părți însemnate din lucrările efective la tronsoanele I, II și III de pe strada Râului. Acoperirea canalului și betonarea pistelor de bicicliști au fost și ele executate fără autorizații. Ca o observație, ISC menționează explicit că tronsonul de stradă pe care au apărut crăpăturile (tronsonul II bd. Știrbei Vodă/Tabaci) nu a avut autorizație de construire. Mergând mai departe cu cercetările, am solicitat Primăriei Craiova să ne ofere copii ale autorizațiilor obținute de societatea Tel Drum în cadrul acestui proiect. Furnizarea de copii ne-a fost refuzată. În schimb, ni s-a comunicat că este vorba de patru autorizații, care pot fi verificate pe pagina de internet a primăriei: AC nr. 148/21 februarie 2012 (emisă către Consiliul Local Craiova, în baza documentației Proiect SA), AC nr. 239/20 martie 2014 (emisă pentru organizarea de șantier a Tel Drum SA), AC nr. 605/16 iunie 2014 (emisă pentru reabilitarea rețelelor de apă și canalizare de pe strada Râului, în baza documentației Robricons SRL) și AC nr. 1228/28 octombrie 2015 (emisă pentru reabilitarea și modernizarea străzii Râului – continuare de lucrări, în baza documentației Proiect SA). Așadar, avem patru autorizații, din care doar una cerută de Tel Drum: cea pentru organizarea de șantier (20 martie 2014). Viceprimarul Mihai Genoiu spunea recent pentru GdS că este „exclus“ ca Tel Drum să fi lucrat fără autorizații. „Poate doar dacă s-au făcut lucrări suplimentare, dar eu știu că nu s-au făcut. Lucrările au obținut o autorizație inițială“, a afirmat Genoiu. Totuși, conform informațiilor furnizate de primărie, nu este deloc clar cum a lucrat Tel Drum în perioada martie 2014 (organizarea șantierului) – octombrie 2015 (continuarea de lucrări). Pe baza autorizației din 2012, anterioară desfășurării licitației și semnării contractului de execuție?
Patronul, ascuns în spatele acțiunilor la purtător
Cazul „Râului“ se poate transforma într-un scandal de proporții, în condițiile în care strada reabilitată cu fonduri UE se dezintegrează sub ochii craiovenilor. Nu toate părțile implicate sunt dornice să vorbească despre această afacere. Întrebările transmise de GdS către conducerea societății Tel Drum SA au rămas până acum fără răspuns, în ciuda insistențelor noastre. În spațiul public, societatea este cunoscută ca „Tel Drum-ul lui Dragnea“, deoarece se spune că ar fi controlată prin interpuși de șeful PSD, Liviu Dragnea. Înființată în 1998, societatea are ca obiect principal de activitate construcția de drumuri și autostrăzi, iar în ultimii ani a devenit abonată la contracte pe bani publici, fiind mai mereu pe profit. Capitalul social al firmei este divizat în 955.000 de acțiuni la purtător – cea mai cunoscută și sigură metodă prin care publicul nu poate afla cine este adevăratul proprietar al firmei.