2.3 C
Craiova
sâmbătă, 23 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiModificarea regimului contribuțiilor de asigurări sociale de la 1 ianuarie 2018: Creștere sau scădere a impozitării? Impactul asupra Pilonului II

Modificarea regimului contribuțiilor de asigurări sociale de la 1 ianuarie 2018: Creștere sau scădere a impozitării? Impactul asupra Pilonului II

Potrivit Ministerului Finanțelor Publice, de la 1 ianuarie 2018 este planificată modificarea regimului actual al contribuțiilor de asigurări sociale (CAS), urmând ca, de la situația curentă în care cotele de contribuție însumează 22,83% la angajator și 16,5% la angajat, să se treacă la un sistem în care CAS se datorează doar de către angajat într-o cotă de 35%, la o primă vedere inferioară cumulului cotelor anterioare de 39,33%. De asemenea, se are în vedere și reducerea cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%. În cele ce urmează, voi arăta că această nouă modalitate de calcul este echivalentă, ceteris paribus, cu o creștere a taxării muncii în ceea ce privește strict partea de CAS, în timp ce scăderea poverii fiscale totale este reală, dar se datorează exclusiv diminuării cotei impozitului pe venit. De asemenea, după cum se poate observa mai jos, noul sistem este favorabil transferurilor către Pilonul II de pensii, în ipoteza menținerii procentului transferat în prezent de 5,1% din salariul brut.
Vom porni de la următoarea întrebare: cât este nevoit să achite un angajator astfel încât să plătească un angajat cu 1.000 de lei în mână – calculele sunt similare pentru orice sumă și ignoră sistemul de deduceri.

1. În situația actuală

situatia actuala

2. În situația în care se modifică exclusiv regimul CAS  – în loc de 39,33% angajator + angajat se aplică 35% doar la nivelul angajatului, iar impozitul pe venit rămâne la 16%. În felul acesta se poate analiza strict impactul modificării regimului CAS.

situatia 2

Se observă că, deși cotele de CAS au scăzut, având în vedere baza diferită de calcul, cheltuiala angajatorului de fapt crește de la 1.751,21 lei la 1.831,5 lei sau cu circa 4,58%. De asemenea, total CAS colectat crește la 641,03 lei de la 325,49+235,24=560,73 lei, confirmându-se astfel creșterea impozitării prin CAS.

Modificarea are impact și asupra sumelor transferate către Pilonul II de pensii, întrucât salariul brut necesar pentru a plăti 1.000 de lei în mână este mult mai ridicat, respectiv cu circa 28,5% în noua situație; prin urmare, sumele transferate cresc cu același procent. Practic, dacă se menține procentul de 5,1% care se transferă în prezent către Pilonul II, acesta este echivalent cu o contribuție de circa 6,5% în sistemul actual. Trebuie menționat că majorarea sumelor încasate sub formă de CAS de către stat cu 641,03-569,73 = 80,3 lei acoperă sumele transferate suplimentar către Pilonul II.

3. În situația în care se modifică regimul CAS  – în loc de 39,33% angajator + angajat se aplică 35% doar la nivelul angajatului și impozitul pe venit se diminuează la 10% – situația avută în vedere în acest moment.

situatia 3

Se observă că, în această nouă situație, costul total suportat de un angajator pentru a plăti un salariu net de 1.000 de lei se diminuează față de situația din prezent cu 41,81 lei sau 2,39%, exclusiv ca urmare a diminuării cotei impozitului pe venit. CAS total plătit în noua situație este de 598,29, în continuare cu 37,56 lei mai mult decât în situația 1, dar impozitul pe venit se diminuează cu 79,37 lei, rezultând diminuarea de 41,81 lei asupra poverii fiscale.

Referitor la sumele transferate către Pilonul II, sumele cresc, din nou, în ipoteza menținerii cotei transferate de 5,1% din salariul brut, cu circa 20%. Astfel, cota de 5,1% pe noul sistem va fi echivalentă cu o cotă de 6,1% pe sistemul din prezent.

Este adevărat că toate calculele de mai sus se bazează pe faptul că, în contextul noului regim al CAS, angajatorii vor majora salariile brute astfel încât să acorde aceleași salarii în mână cu toate că, de cele mai multe ori, nu există o obligație contractuală în acest sens. De altfel, acesta este și un mare semn de întrebare în legătură cu efectele noului sistem.

Concluzionând, noul regim al contribuțiilor de asigurări sociale este echivalent, ceteris paribus, cu o creștere a impozitării muncii strict prin intermediul modificării regimului CAS, în pofida noilor cote de 35% comparativ cu cota cumulată de 39,33% aplicată în prezent, ca urmare a bazei de aplicare diferite. Taxarea muncii scade marginal, în condițiile în care această măsură este însoțită și de reducerea cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%. Impactul asupra veniturilor bugetare este favorabil la nivelul CAS și nefavorabil la nivelul impozitului pe venit, impactul fiind însă negativ. Sumele transferate către Pilonul II vor crește la un nivel superior celui care s-ar fi înregistrat prin majorarea contribuției transferate la 6% – nivelul țintă potrivit legislației curente- în condițiile menținerii sistemului din prezent.
Bogdan Dumitrescu – contributors.ro

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS