323 de pasageri care ar fi trebuit să plece cu avionul, ieri-dimineață, către două destinații din Italia, Roma și Bologna, au fost blocați timp de aproximativ șapte ore pe Aeroportul Internațional Craiova, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile. Din aceeași cauză, aeronavele care veneau din Anglia nu au putut să aterizeze pe aeroport. Iată de ce nu s-a putut ateriza la Craiova și de ce sistemele de navigație implementate de ROMATSA în Bănie sunt mai slabe decât altele moderne, montate pe alte aeroporturi din țară și din lume.
În noaptea de luni spre marți, două aeronave Wizz Air care veneau de la Londra și Liverpool nu au putut ateriza pe aeroportul din Craiova, din cauza condițiilor meteorologice neprielnice, respectiv un plafon de nori foarte jos ce permitea doar o vizibilitate extrem de redusă, de circa 30 de metri. Aeronavele au fost direcționate către aeroporturile din Timișoara și București (Otopeni), iar pasagerii au fost transportați apoi la Craiova cu autocarele. Tot ieri-dimineață nu au putut fi operate zborurile de la Craiova către două destinații din Italia, respectiv Roma și Bologna.
Sute de pasageri, mulți dintre ei cu copii mici, au așteptat ore în șir în aeroport sosirea celor două aeronave care să le permită decolarea către destinațiile din Italia.
În jurul orei 10.00-10.30, pasagerii așteptau în terminalul de plecări. Ei se aflau în incinta aeroportului chiar și de cinci-șase ore, după efectuarea controalelor de securitate. „Trebuia să plecăm la 8 fără 10. Nu știm nimic, de ce nu plecăm. Ei zic că e ceață, dar nu văd nicio ceață. Avionul a aterizat la Timișoara, că nu a putut să aterizeze la Craiova, și acum așteptăm să vină de la Timișoara. Așteptăm, dar nu știm cât. Până la ora aceasta trebuia să fim deja la Bologna“, a spus Maria Pricolici. Unii nu au mai prins loc pe scaune și stăteau pe bagaje. „Sunt mult mai comodă pe sacul acesta decât pe scaun. Mai ales pentru pitică este mai comod aici, că a dormit puțin. Ni s-a spus că din cauza vremii se întâmplă lucrurile acestea. Nu avem ce să facem. Dacă am venit până aici și nu ne putem întoarce… Am mai avut o singură dată întârziere, dar din Bologna către Craiova, din cauza condițiilor meteo de acolo. Oricum, era perioadă de iarnă“, a spus Adelina Rușcă. „Ia chemați un pilot și întrebați-l de ce nu aterizează și nu decolează! Pentru că nu au lumini aici, pe aeroport, cum sunt pe alea internaționale, care să îi ghideze pe piloți la aterizare. Ia uitați-vă afară! Acuma e vizibilitate de 2 km. Stăm de la 5 și jumătate aici, că am venit cu două ore înainte de ora de decolare. Nu am mai pățit nicăieri așa ceva și să știți că am călătorit mult. Am venit din Suedia, din Belgia, din Hamburg“, a spus un alt pasager, trecut de prima tinerețe.
Compania aeriană le-a oferit pasagerilor apă și gustări, pe durata șederii prelungite în aeroportul din Craiova.
O pasageră care s-a aflat în aeronava Wizz Air ce venea de la Londra la Craiova a povestit cele întâmplate, după ce s-a întors în Bănie. „A încercat pilotul de două ori să aterizeze aici, la Craiova, dar nu a putut ateriza și ne-a dus la Otopeni“, a spus Georgeta Țună, care revenise la Craiova de la București cu autocarul și susţine că nu i-a fost găsit bagajul de cală la aterizarea pe Otopeni.
Cursa către Roma trebuia să decoleze la ora 6.40 dimineața, iar aeronava către Bologna trebuia să plece la ora 7.50. Într-un final, ambele aeronave Wizz Air, relocate la Timișoara, au putut ateriza la Craiova în jurul prânzului. Pasagerii către Roma au fost îmbarcați după ora 12.00, iar cei către Bologna pe la 12.45. În cursa către Roma au fost 180 de persoane, iar către Bologna s-au îmbarcat 143 de pasageri.
Cauza întârzierilor: plafonul de nori a fost la doar 30 de metri de sol
Autoritățile au explicat că ieri noapte, la Craiova, a avut loc un fenomen destul de rar. Plafonul de nori s-a aflat extrem de jos. „Din cauza condițiilor meteo nefavorabile, cursele de Londra și Liverpool nu au putut ateriza azi-noapte, deoarece plafonul de nori se afla la o înălțime foarte joasă, respectiv la 30 de metri. Aeronavele au fost nevoite să meargă pe aeroporturile de rezervă, Otopeni și Timișoara. Pasagerii au fost aduși cu autocarele la Craiova. La această oră s-au îmbunătățit condițiile meteo și s-a permis decolarea celor două aeronave din Timișoara (ieri, în jurul orei 10.30 – n.r.), urmând ca apoi să înceapă îmbarcarea pasagerilor către Roma și Bologna. Nu ceața a fost problema, ci plafonul de nori foarte jos. Condițiile meteo sunt furnizate piloților de către turnul de control, carea aparține de ROMATSA. Pilotul decide dacă aterizează sau decolează. El are ultimul cuvânt de spus, întrucât siguranța pasagerilor este în mâinile lui“, a explicat Oana Răducănoiu, inspector de marketing și relații publice în cadrul Aeroportului Internațional Craiova. Ea a mai spus că reprezentanții companiei Wizz Air au ținut la curent pasagerii cu situația zborurilor.
Cum explică autoritățile situația
Directorul Aeroportului Internațional Craiova, Mircea Dumitru, a explicat că există două direcții de aterizare la Craiova. Pe una dintre direcții, echipamentele ROMATSA de navigație sunt de categoria I, iar pe cealaltă direcție este montat un echipament de categoria II. „ROMATSA a upgradat chiar anul acesta sistemul de navigație pe direcția principală de aterizare, de la categoria I, la categoria II, iar pe cea de-a doua direcție de aterizare a rămas în continuare sistemul de categoria I. Știm că există alte aeroporturi care au sistem de categoria III, care este foarte bun, însă, repet, acestea sunt echipamentele ROMATSA, cei care sunt și la turnul de control. Nu sunt ale aeroportului. Costă milioane de euro un astfel de sistem. Decizia de a ateriza sau a decola aparține piloților, pe baza informațiilor primite de la turnul de control, și vă spun că niciun pilot nu ar fi decis aterizarea, în condițiile plafonului de nori așa de jos cum a fost azi-noapte, nici chiar dacă exista un sistem de categoria III. Nu riscă nimeni viața pasagerilor, la o astfel de vizibilitate redusă“, a spus directorul Mircea Dumitru. El a adăugat că o situația cum a fost cea înregistrată în noaptea de luni spre marți, la Craiova, este foarte rar întâlnită. „Dacă ar fi fost vorba doar de ceață densă, cu siguranță s-ar fi putut ateriza cu sistemele actuale de navigație existente pe aeroport, dar cu un plafon de nori atât de jos era aproape imposibil de aterizat“, a conchis directorul Aeroportului Craiova.
GdS a adresat o serie de întrebări controlorilor traficului aerian care operează în România și la Craiova, implicit, adică ROMATSA, pentru a vedea de ce sistemul de aterizare instalat la Craiova nu este dintre cele mai performante. Până la închiderea ediției, ROMATSA nu ne-a furnizat un răspuns. În momentul în care vom avea datele de la companie le vom face publice.
Sistemul de navigație de la Craiova nu este cel mai performant
Potrivit informațiilor postate pe site-ul aeroportului din Craiova, sistemul de navigație la aterizare ar fi ILS (instrument landing system) categoria I și categoria II. Ce înseamnă acest lucru? ILS de categoria I permite aterizarea în condiții de vizibilitate de 61 de metri vertical și 800 de metri orizontal. ILS de categoria II permite vizibilitatea la o distanță „mai mică de 60 de metri și mai mare de 30 de metri“ pe verticală și 300 de metri pe orizontală, potrivit Wikipedia.
Totodată, în țară și în alte state din Europa există alte sisteme de navigație și mai performante, de categoria III, care permit piloților să aibă vizibilitate și mai mare la aterizare în condiții destul de dificile, chiar și la 30 de metri vertical, cum a fost distanța de la Craiova. Un astfel de sistem de categoria III este instalat pe Aeroportul din Timișoara, conform site-ului www.tion.ro.
În alte aeroporturi din Europa există sisteme de navigație și mai performante, denumite ILS de categoria III a și categoria III b, acestea permițând o vizibilitate la 15 metri pe verticală și 46 de metri pe orizontală.