RAT Craiova își va cumpăra cinci autobuze second-hand prin credit bancar, deși reprezentanții primăriei au declarat în ultimii ani că vor doar autobuze noi, eventual electrice, pe fonduri europene. Consilierii locali au aprobat joi solicitarea RAT de a contracta un împrumut bancar de 960.000 de lei cu această destinație. Societatea de transport intenționează să obțină un alt credit de aproape un milion de euro pentru a-și plăti datoriile către stat.
Cele 17 autobuze noi cumpărate în ultimii doi ani de primărie și date apoi RAT să le folosească nu fac față traficului de călători. Așa că societatea se împrumută la bănci pentru a achiziționa alte cinci autobuze, dar la mâna a doua, pentru a completa parcul auto uzat fizic și moral. „RAT SRL solicită aprobarea accesării unui credit bancar pentru investiţii în sumă de 960.000 de lei. În prezent, RAT SRL dispune de un parc auto format din 172 de autobuze de capacitate mare şi medie, cuprinsă între 28-105 locuri, şi opt microbuze cu capacitate de 20 de locuri. Conform codului de clasificare, durata normată de funcţionare pentru autovehicule de transport urban este de cinci-opt ani. Din totalul de 180 de mijloace de transport, 139 au durata normată de funcţionare depăşită, prezentând un grad avansat de uzură fizică şi morală, determinat de numărul mare de kilometri rulaţi. De asemenea, o parte din mijloacele de transport din dotarea RAT SRL nu îndeplinesc toate standardele de confort şi siguranţă prevăzute de normele europene, pentru toate categoriile de călători (din totalul de 180 de autobuze, decât 102 sunt adaptate pentru transport persoane cu dizabilităţi) şi normele de protecţie a mediului înconjurător (31 autobuze non-euro). În vederea susţinerii activităţii de transport public de călători în municipiul Craiova, propunem ca RAT SRL să achiziţioneze un număr de cinci autobuze second-hand cu lungime de 12 metri şi capacitate de 80-100 locuri (27-35 locuri pe scaune)“, se arată în motivarea care a stat la baza proiectului de hotărâre aprobat de consilierii locali. În total, cele cinci autobuze ar costa 1.125.000 de lei, iar diferența de bani vine din bugetul societății. Nevoia de finanțare a RAT este mare. Societatea vrea să împrumute circa un milion de euro pentru a-și plăti datoriile către stat. „Creditul de 4,3 milioane de lei este necesar pentru achitarea obligațiilor restante la bugetul de stat în cuantum de 4.680.000 de lei, astfel evităm generarea dobânzilor și penalităților foarte mari“, se arată în același document. Alte trei milioane de lei sub forma unei linii de credit îi sunt necesare RAT pentru a evita „eventuale penalități de întârziere pentru neplata la termen a obligațiilor stabilite în contractele de furnizare încheiate de RAT cu diverși furnizori de piese și materiale, carburanți, energie termică, energie eletrică“. Directorul RAT Craiova, Marcel Tănăsescu, susține că societatea nu are probleme cu banii și că acum este un moment prielnic pentru credite, datorită condițiilor avantajoase oferite de bănci. Referitor la autobuzele second-hand, Tănăsescu a spus că una dintre cerințele din caietul de sarcini este ca ele să nu fie mai vechi de anul 2010“. „Cu o parte din bani contribuim și noi. Documentația a fost deja trimisă spre aprobare, în curând vom demara și procedura pentru stabilirea băncii care va acorda creditul. Am dorit să mergem în paralel cu procedurile pentru a câștiga timp“, a spus el.