Comisia Europeană confirmă pentru GdS că în acest an trimite auditul în România pentru a evalua modul în care statul verifică producătorii de lapte și carne. O parte dintre comercianții români acuză statul că prin legislația internă a reinterpretat unele normale ale UE, ceea ce a dus la concurență neloială pe piața angro a cărnii și milioane de euro produse din evaziune fiscală. Rețeta de evaziune fiscală a fost descrisă de GdS în 2015 și a fost confirmată de DIICOT în 2017.
Este oficial! Vytenis Andriukaitis, comisarul european pentru „Sănătate și siguranță alimentară“, a confirmat în urmă cu câteva zile că în 2018 Comisia Europeană (CE) va efectua un audit în România pentru a evalua modul în care autoritățile naționale controlează respectarea legislației UE în domeniul producției de lapte, carne de pasăre, carne roșie și produse din carne. „Datele la care va avea loc auditul sunt în curs de stabilire împreună cu autoritățile competente din România“, a menționat acesta într-un răspuns către europarlamentarul PNL Marian Jean Marinescu, la solicitarea GdS.
Legislația europeană referitoare la igiena produselor alimentare, precum și a normelor specifice care se aplică alimentelor de origine animală este conținută de Regulamentele CE nr. 852/2004 și 853/2004. În legislația internă, domeniul este reglementat prin două ordine ale președintelui Autorității Naționale Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), Ordinul nr.111/2008 – prin care se „înregistrează“ unitățile de vânzare cu amănuntul, inclusiv depozitele „alimentare“ (codificate VA) și Ordinul nr. 57/2010 – prin care se „autorizează“ unitățile de vânzare angro, inclusiv firmele care operează depozite „frigorifice“ (codificate CS).
Cum este ocolită legislația UE
Teoretic, Ordinul nr. 111/2008 ar trebui să reglementeze producția și vânzarea „cu amănuntul“ de carne și produse din carne, în accepțiunea dată de Regulamentele CE menționate. Prin reinterpretarea unor termeni însă, referitori la activitatea „marginală“, „localizată“ și „restrânsă“, s-a creat o confuzie care extinde posibilitatea de vânzare „cu amănuntul“ la întreg teritoriul României și fără restricții privind cantitatea, acuză comercianții. Textul intră în contradicție cu Regulamentele CE, deoarece producția și vânzarea de carne pe întreg teritoriul național și în cantități nelimitate intră în sfera de aplicare a Ordinului nr. 57/2010 privind vânzarea cu ridicata (angro), pentru care firmele trebuie „autorizate“ și nu doar „înregistrate“. În acest fel, se permite crearea unei piețe angro paralele, care ocolește legislația UE transpusă intern prin Ordinul nr. 57/2010 și produce milioane de euro din evaziune fiscală. Concret, multe dintre firmele care nu se ridică la standardele de igienă cerute de UE pentru comerț angro (inclusiv intracomunitar) nu se „autorizează“ în baza Ordinului ANSVSA nr. 57/2010. Ele preferă, în schimb, să se „înregistreze“ ca depozite „alimentare“ de vânzare cu amănuntul (codificate VA) în baza Ordinului ANSVSA nr. 111/2008. Deși se înregistrează ca unități de vânzare cu amănuntul, aceste societăți derulează în realitate un comerț angro mascat, producând bani negri din evaziune fiscală. În plus, ele fac concurență neloială firmelor care au investit milioane de euro pentru a respecta normele de igienă și siguranță alimentară cerute de UE. În documentarul „Războiul cărnii“ publicat în 2015, GdS a relatat despre lupta subterană care se duce pe piața de profil între cele două categorii de comercianți. Dezvăluirile au fost confirmate ulterior de către procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism (DIICOT), care descriu rețeta de evaziune fiscală în rechizitoriul dosarului „Somarom“, în care șase persoane au fost trimise în judecată pentru un prejudiciu estimat la 3 milioane de euro. În contextul arătat mai sus, auditul trimis de la Bruxelles ar putea evalua inclusiv textul normativ care permite firmelor să deruleze comerț angro mascat, cu încălcarea legislației privind sănătatea și siguranța alimentară.