7.3 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPrimăria renunţă la acordul-cadru pentru autobuze

Primăria renunţă la acordul-cadru pentru autobuze

Primăria Craiova vrea să se împrumute la Banca Europeană pentru Dezvoltare pentru a achiziționa autobuze noi de genul celui testat vara trecută

Primarul Craiovei, Mihail Genoiu, a dezvăluit, zilele trecute, că acordul-cadru încheiat în 2014 cu asocierea SC Solaris Bus&Coach SA – SC IAC Management SRL pentru achiziționarea a 50 de autobuze noi nu mai este de actualitate. În baza acestui acord au fost cumpărate până acum 29 de autobuze Solaris Urbino 12, ultimele cinci achiziționate în decembrie 2017 cu suma de 5.205.060 de lei (1.041.012 lei / autobuz), însă pentru viitoarele mijloace de transport în comun din Bănie municipalitatea ar avea alte planuri.
Cum transportul public de călători este un capitol la care Craiova încă mai suferă, edilul orașului a precizat că se merge pe două variante pentru achiziționarea de noi autobuze: fonduri europene și un contract de împrumut. „În prezent, este în derulare axa 4.1, care prevede achiziția de autobuze și tramvaie noi, e vorba de 12 tramvaie și 35 de autobuze electrice. Există, într-adevăr, un acord-cadru pe care s-au achiziționat 29 de autobuze, dar toate au fost Euro 5, iar la ora aceasta a cumpăra autobuze Euro 5 nu mai este de actualitate. În paralel, avem și discuții cu BERD (Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare – n.r.) pentru a încheia un contract separat – un contract de împrumut, nu vorbim de fonduri europene, care să cuprindă atât renovarea clădirilor primăriei, cât și achiziția altor 35 de autobuze. Programele există, sunt în lucru, nu a abandonat nimeni investițiile“, a spus Mihail Genoiu.

Situația financiară de la RAT SRL, verificată de BERD

Explicațiile edilului au venit în contextul aprobării în consiliul local ca SC RAT SRL Craiova, societatea deținută de primărie care gestionează transportul public din oraș, să acceseze o linie de credit de 3.000.000 de lei, „pentru efectuarea de plăţi în situaţia în care acestea nu pot fi făcute la timp din propriile resurse“. RAT a cumpărat recent, cu 802.060 de lei, două autospeciale noi destinate activităţii de ridicări auto și urmează să plătească 755.650 de lei pentru cele cinci autobuze second-hand (cu an de fabricație 2008) achiziționate luna trecută, dar asta tot nu ar fi suficient pentru un transport public de calitate. „Este adevărat că transportul în comun, la ora actuală, nu se află acolo unde ne-am dori, drept pentru care, cu ajutorul consiliului local, RAT a făcut primul pas și anul acesta are o listă de investiții de șase milioane de lei. De aceea este accesată și această linie de credit, pentru ducerea la îndeplinire a listei de investiții“, a completat Sorin Manda, administratorul public al Craiovei. Iar autobuzele noi care ar urma să fie achiziționate cu fonduri europene și prin acel împrumut contractat cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare ar duce la creșterea calității transportului în comun.
Cum s-a ajuns la varianta cu BERD? Chiar la propunerea băncii, după cum a precizat primarul Craiovei. „Inițial, când am început discuțiile cu BERD, au fost cu referire la RAT, pentru achiziția de autobuze. S-a dorit ca ea să se facă prin SC RAT SRL pentru că ar fi fost cu 19% mai ieftină, întrucât se deduce TVA-ul. Discuțiile s-au purtat la începutul anului, dar BERD a spus că RAT are o situație financiară mai precară și nu se poate acorda un împrumut, însă fără să consulte, de fapt, situația de acolo. Când am reluat discuțiile cu BERD despre finanțarea reparațiilor la cele două clădiri ale primăriei, ei au propus să existe și un contract cu achiziție de autobuze, motivând că așa sunt programele lor, prevăd eficiență energetică și transport verde. Și atunci s-au deplasat la RAT și au constatat că situația financiară permite achiziția a 35 de autobuze noi. Așa că, la ora aceasta, linia de credit este deja verificată“, a explicat Mihail Genoiu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS