4 C
Craiova
marți, 26 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCasele de marcat cu jurnal electronic, obligatorii din august

Casele de marcat cu jurnal electronic, obligatorii din august

Încă din 2014 s-au pregătit acte normative care prevedeau introducerea caselor de marcat cu jurnal electronic. De atunci și până acum au fost amânate de câteva ori termenele de aplicare.

Firmele care desfășoară activități ce presupun încasarea de numerar trebuie să procure case de marcat cu jurnal electronic, iar de la 1 august toți comercianții sunt obligați să utilizeze doar astfel de aparate de marcat. Până la această dată, încă nu au fost puse în vânzare astfel de case de marcat. Rămâne de văzut cum se vor putea conecta toți comercianții la internet, ca să transmită datele către serverele ANAF.

Firmele care încasează cash și au obligația să dețină case de marcat fiscale vor fi nevoite ca de la 1 august 2018 să utilizeze numai case de marcat fiscale cu jurnal electronic, în locul caselor de marcat clasice. Obligația deținerii unor astfel de tipuri de aparate de marcat fiscale cu jurnal electronic pentru contribuabilii mari și mijlocii intră în vigoare de luna viitoare, adică de la 1 iunie, în timp ce în luna august au obligația să utilizeze astfel de aparate firmele mici.
Potrivit unor surse avizate, în prezent nu există nicio casă de marcat cu jurnal electronic pe piață care să îndeplinească toate condițiile noii legislații fiscale. În această perioadă, producătorii de case de marcat se află în procedură de avizare la Institutul de Tehnică de Calcul, fiecare putând participa cu cinci modele de case de marcat sau de imprimante fiscale. Unele modele au primit avizarea tehnică, dar nu este suficient pentru a putea fi puse pe piață. După avizarea tehnică urmează ca distribuitorii să obțină avizarea de la Ministerul Finanțelor, care, potrivit unor surse, ar urma să fie dată după 15 mai. Ministerul trebuie să grăbească lucrurile ca să le permită marilor agenți economici să achiziționeze noile case de marcat până la finele lunii mai, astfel încât de la 1 iunie să își doteze unitățile.

Care este procedura pe care trebuie să o urmeze firmele

Tot începând cu 1 august, utilizatorii caselor de marcat cu jurnal electronic trebuie să transmită datele înregistrate de acele case de marcat către ANAF. Ordinul președintelui ANAF nr. 627/2018 privind aprobarea procedurii de transmitere a datelor la ANAF a fost publicat în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare la 19 martie. Majoritatea caselor de marcat existente pe piață nu vor putea fi modificate (updatate) pentru a fi transformate în case cu jurnal electronic. Doar foarte puține dintre modelele mai noi, existente pe piață, ar putea fi transformate, dar costurile cu astfel de transformări ar putea fi similare cu cele pentru achiziționarea unei case de marcat noi. Astfel că majoritatea operatorilor economici care lucrează cu cash trebuie să își bugeteze sume pentru cumpărarea de case de marcat noi în perioada imediat următoare. Ce vor conține noile case de marcat moderne? „Toate casele de marcat cu jurnal electronic vor avea un modul de transmitere de date, adică un modul criptografic, conform Ordinului ANAF care a apărut. Mai au un SD Card cu ajutorul căruia se descarcă datele. Diferențe apar la modul de conexiune la internet. Unele case vor avea modem, altele GPRS, iar alte modele vor avea chiar posibilitatea de conexiune la WiFi“, a precizat pentru GdS Aurel Tobescu, reprezentant Decarom Service.
Se pune întrebarea dacă se vor putea îndeplini condițiile tehnice pentru transmiterea datelor către ANAF. Firmele obligate să utilizeze case de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic vor fi nevoite să dețină o conexiune la internet și să aibă un certificat digital pentru a putea descărca datele respective înregistrate de acele case de marcat în bazele de date ale ANAF. „Conform ordinului ANAF, datele înregistrate de casele de marcat vor fi în format XMLF pe acel SD Card. Utilizatorii caselor de marcat au obligația ca pe 20 ale lunii următoare să descarce datele înregistrate de casa de marcat în baza de date a ANAF, cu ajutorul unui certificat digital. Unele case de marcat vor veni cu un certificat electronic din fabrică, impus în memoria de bază. ANAF este obligată să creeze o aplicație și să o afișeze pe site-ul ANAF. Acolo vor intra contribuabilii să descarce datele de pe casele de marcat cu jurnal electronic“, a explicat specialistul de la Decarom Service. Până în prezent, ANAF nu a postat pe site nicio aplicație care să permită descărcarea datelor de pe casele de marcat, însă instituția este în termen.
Noile case de marcat vor înregistra pe jurnalul electronic absolut toate datele ce arată utilizarea lor: ora pornirii casei, orele la care se tastează datele de pe bonurile fiscale, ora închiderii casei și chiar situațiile în care se întrerupe energia electrică.
Prima dată la care ar trebui să se raporteze la ANAF datele tuturor caselor de marcat din România este 20 septembrie, pentru luna august, dacă până atunci nu se mai modifică termenele care s-au mai modificat de câteva ori.

Costurile cu noile case de marcat vor fi duble, iar amenzile usturătoare

Cu alte cuvinte, utilizatorii caselor de marcat trebuie să aibă conexiune la internet și un certificat digital pentru transmiterea datelor la ANAF. Firmele pot folosi certificatul digital al contabilului, care generează semnătura electronică atunci când transmite on-line declarațiile firmei. În cazul în care firmele nu au certificat digital pot procura unul de la distribuitorii autorizați, contra unor sume cuprinse între 47 și 50 de euro, care conferă folosirea acelui certificat digital pe o perioadă de un an, cu posibilitate de prelungire, dacă se achită o nouă sumă.
Până la această dată nu se cunosc cu exactitate costurile cu achiziționarea unei case de marcat cu jurnal electronic. Potrivit estimărilor unor distribuitori, o astfel de casă de marcat costă dublu față de una veche. Cea mai ieftină casă de marcat din cele noi ar porni de la 250 de euro, față de 110 euro, cât costa până nu demult o casă mică de marcat portabilă din cele clasice.
Pe lângă costul efectiv al caselor de marcat, firmele trebuie să facă tot posibilul să suporte și costurile unei conexiuni la internet. Este greu de cuantificat cum vor reuși micile magazine din sate și cătune să se conecteze la internet sau ce soluții vor adopta pentru a transmite on-line la ANAF datele de pe casele de marcat cu jurnal electronic. „Aceste obligații legale ar fi trebuit promovate și mediatizate pe toate canalele mass-media. Să zicem că un supermarket care are sute de case de marcat este mai puternic și poate să își prevadă aceste costuri, dar sunt mii de contribuabili mijlocii în țară care au multe puncte de lucru pe care trebuie să le doteze cu case de marcat. Aici eu deja văd o problemă“, a precizat pentru GdS, reprezentantul firmei de audit și consultanță Professional Consulting, Radu Buziernescu. Întrebat dacă își vor permite toate firmele să aibă acces la internet pentru a se conecta la serverele ANAF, specialistul în fiscalitate a precizat: „Până la urmă este inevitabil să se întâmple acest lucru. Este singura modalitate prin care se mai încearcă o aducere la suprafață a «economiei subterane» și, încetul cu încetul, vor fi obligați cu toții, și cei de la sate, să își conecteze casele de marcat la serverele ANAF. Dacă există o lege, ea trebuie să fie aplicată de toți. Aceasta este o modalitate de eficientizare a ANAF-ului, alături de facturarea electronică, pe care o așteptăm pe termen mediu“, a mai precizat Radu Buziernescu, de la Professional Consulting.
Conform OUG nr. 28/1999 actualizată, nedotarea cu case de marcat și neutilizarea acestora se sancționează cu amenzi între 8.000 și 10.000 de lei, coroborate cu suspendarea activității firmei până la remedierea disfuncționalităților.
Toate casele de marcat care vor respecta noile reglementări vor fi trecute într-un registru național de evidență.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS