Consiliul Local (CL) al municipiului Craiova va vota, în şedinţa de mâine, aprobarea contractului de credit care ar urma să se încheie cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) pentru acordarea unei finanţări rambursabile în valoare de până la 15.000.000 de euro, împrumut cu o perioadă de angajare de până la 36 de luni și cu o perioadă de maturitate de până la 15 ani. Din aceşti bani, şapte milioane de euro sunt prevăzuţi pentru achiziţia de autobuze noi Diesel Euro 6, aproape 40 după calculele consultanţilor BERD, care au şi recomandat, de altfel, municipiului Craiova să înlocuiască de urgenţă 35-40 de autobuze din cele folosite în prezent pentru transportul public în comun.
După ce, în şedinţa ordinară din data de 31 mai, consilierii locali din Bănie au votat contractarea de către oraş a unei finanţări rambursabile externe în valoare de 15 milioane de euro, pe o perioadă de 15 ani, în vederea finanţării unor investiţii publice de interes local, în şedinţa din această lună, programată mâine, ar urma să se aprobe chiar contractul de credit respectiv. Este vorba de un contract care se va încheia cu Banca Europeană pentru Reconstucţie şi Dezvoltare (BERD), singura care a fost dispusă să ofere un împrumut municipiului Craiova în valoare de până la 15.000.000 de euro, cu o perioadă de angajare de până la 36 de luni și cu o perioadă de maturitate de până la 15 ani. Asta după ce Banca Europeană a angajat consultanţi externi, care au analizat şi certificat nevoia şi valoarea investiţiei, după cum se precizează în adresa transmisă primăriei.
Municipalitatea a prezentat Băncii Europene o listă de investiţii în care explica unde se vor duce cele 15 milioane de euro, la care primăria mai venea cu o suplimentare de 7,5 milioane de euro suportată din bugetul local. În total, era vorba de 22,5 milioane de euro, din care 15,5 milioane de euro pentru reabilitarea termică a 14 clădiri publice (12 clădiri cu destinaţia de şcoli/grădiniţe şi două clădiri administrative – sediile Primăriei Craiova), şi şapte milioane de euro pentru autobuze Diesel Euro 6. Din cele 15 milioane de euro de la BERD, opt milioane de euro sunt destinate exclusiv pentru reabilitarea energetică a clădirlor publice, iar restul pentru autobuze noi.
BERD vorbeşte de 40 de autobuze
Când a cerut împrumutul, primăria a precizat că ar dori să cumpere cu cele şapte milioane de euro specificate în lista de investiţii 30 de autobuze noi, cu normă de poluare Euro 6. În adresa transmisă de BERD Primăriei Craiova în data de 21 noiembrie se precizează însă că este posibilă achiziționarea unui număr de până la 40 de autobuze din suma de şapte milioane de euro alocată inițial pentru mijloacele de transport în comun Diesel Euro VI. Consultanţii BERD au explicat că s-au bazat pe un preț unitar de 180.000-220.000 de euro, conform „analizei de piață, în funcție de caracteristicile tehnice, de nivelul de dotare, precum și de ofertele furnizorilor de autobuze la momentul licitației“.
„După cumpărarea a 40 de autobuze noi finanţate 100% prin împrumutul BERD, structura şi utilizarea flotei de autobuze în Craiova va fi de 146 de vehicule, faţă de 190 în prezent, din care 36 sunt deja scoase din uz“, se mai arată în adresa primită de la Banca Europeană. Tot aici se mai menţionează că „flota de operare în Craiova constă în autobuze foarte vechi, care sunt nesigure şi costisitoare pentru operare“, de aici şi recomandarea consultantului BERD ca municipiul Craiova „să înlocuiască de urgenţă 35-40 de vehicule“, evident din cele folosite în prezent de către SC RAT SRL pentru transportul public în comun.
Vin autobuzele noi în 2019?
În scrisoarea transmisă de BERD se face referire şi la felul în care primăria va derula licitaţia pentru achiziţia celor 40 de autobuze noi cu banii primiţi: achiziţia se face conform regulilor de Achiziţii Publice BERD, urmând ca strategia să fie definită de municipiul Craiva cu suportul BERD, prin punerea la dispoziţie de consultanţă. Cu alte cuvinte, Primăria Craiova va urma o altfel de procedură când va dori să achiziţioneze autobuzele Euro 6, cea a BERD. Una care ar fi în folosul municipalităţii, având în vedere că ar fi mult simplificată, după cum a tot declarat primarul Mihail Genoiu.
Problema ar putea fi însă alta, faptul că în acordul de împrumut este menţionat felul în care va fi trasă această finanţare rambursabilă, şi anume: 1.114.917 euro în 2019, 8.885.083 de euro în 2020 şi 5.000.000 de euro în 2021. Şi, atunci, dacă municipalitatea şi-a propus să cumpere autobuzele anul viitor, dar nu poate folosi decât un milion de euro din cele şapte milioane de euro prevăzute, cum procedează, ar veni întrebarea. Ia o parte din autobuze în 2019 şi grosul în anul electoral 2020?
Reprezentanţii primăriei spun că autobuzele vor fi achiziţionate toate odată şi anul viitor. „Există o comisie la Ministerul de Finanţe care aprobă aceste împrumuturi făcute de autorităţile locale şi ea stabileşte graficul de rambursare şi câţi bani pot fi traşi în fiecare an. Noi am făcut cererea anul acesta, iar din practica lor cei mai mulţi bani pot fi traşi abia din al doilea an, nu din primul, pentru că ei consideră că un proiect are nevoie de doi ani pentru a fi implementat. De aceea, apare doar un milion de euro pentru anul 2019 şi cea mai mare sumă din acest împrumut, peste opt milioane de euro, în anul 2020. Primăria are însă o clauză în contractul cu BERD, în care se stipulează că poate trage mai mulţi bani în primul an, dacă are nevoie. Noi sperăm ca anul viitor să luăm toate cele 40 de autobuze, pentru că procedurile de licitaţie derulate conform regulilor de achiziţii publice ale BERD sunt mult mai simple“, a explicat Lucian Prejbeanu, consilierul primarului Mihail Genoiu.