Dincolo de colinde, zapada alba si moale cazând usor peste case, mirosul de scortisoara si de cozonac cald, pentru cei mai multi, Sarbatorile de iarna sunt un mare stres, de aceasta parere fiind sapte italieni din zece.
Acestea sunt rezultatele unui studiu realizat de Riza Psicosomatica, care a analizat obiceiurile a peste 1.000 de „macaronari“, cu vârste intre 20 si 65 de ani. Munca de cautare a cadoului perfect, felicitarile de trimis, teama de a uita pe cineva si frica de faptul ca banii nu vor fi suficienti ii innebunesc pe italieni inca din saptamânile care preced Craciunul, transformând ceea ce ar fi trebuit sa fie o perioada de bucurie si liniste intr-un adevarat cosmar plin de temeri si angoase. Stresul de Craciun ii loveste atât pe barbati, cât si pe femei, mai ales segmentul de vârsta intre 40 si 50 de ani, 34 la suta dintre respondenti fiind afectati de aceste simptome. 67 la suta dintre „peninsulari“ se streseaza in aceasta perioada. Multi dintre ei incep sa simta primele simptome ale stresului inca de la aparitia reclamelor la televizor si in ziare, altii imediat ce incep sa apara decoratiunile de Craciun pe strazi si in magazine, in timp ce persoanele mai „rabdatoare“ asteapta saptamâna inainte de Nasterea Domnului pentru a incepe sa se streseze.
Alegerea cadourilor da batai de cap italienilor
Stresul creste mai ales in anumite conditii: discutiile si certurile cu partenerul pentru alegerea cadoului potrivit pentru unul-altul, turul de forta prin magazine, interminabilele cozi la centrele comerciale, imposibilitatea de a se hotari intre asa numitele oferte speciale, traficul aglomerat.
Si daca toate astea nu sunt suficiente, sa adaugam si teama de a alege un cadou nepotrivit pentru propriii copii sau pentru persoanele dragi, de a cheltui si ultimul banut din buzunar pentru a-i multumi pe toti, de a uita pe cineva care in schimb ne suna la usa cu cadoul de rigoare, de a face o figura proasta si de a nu parea suficient de generosi. In ceea ce priveste cel mai dificil cadou de ales, pe primul loc, cum era de asteptat, se afla cadoul pentru propriul partener, „sarcina“ grea pentru 32 la suta dintre respondenti, urmat de cel pentru soacra, 25 la suta, si cel pentru copii, 16 la suta. Pachetelul pentru mama ii „pune pe jar“ pe 13 la suta dintre italieni, in timp ce cadoul pentru sef este dificil de ales pentru noua la suta dintre ei.
Tipologii comportamentale in fata stresului
Specialistii au identificat patru tipologii de comportament in ceea ce priveste stresul cadoului. In aceasta privinta, se poate vorbi de un asa-numit „cumparator reprimat“, care este o victima a cumparaturilor frenetice. Reprezentantul acestei categorii cumpara cantitati exagerate de cadouri, poate si pentru oameni pe care nu ii vede de ani buni. Spiritul Craciunului scoate la inveala „consumatorul“ din el, care in restul anului sta cu „capul bagat la cutie“. A doua tipologie este aceea a „esteticienilor“, care au nevoie de o ora pentru a alege cadourile pentru tot neamul si 15 zile pentru a le decora in pachetele cu fel de fel de desene, decoratiuni si felicitari. In realitate, acesta este un mod de a crea impresie, de cele mai multe ori continutul fiind banal si dezamagitor. Cumparatorii care lasa totul pe ultimul moment formeaza a treia tipologie comportamentala. Reprezentantii acestei tipologii isi fac ultimele cadouri in Ajunul Craciunului, care se transforma pentru ei intr-o zi de cosmar. Cuprinsi de teama si panica, cumpara orice obiect le cade in mâna, epuizându-si in câteva minute al 13-lea salariu. Si, in fine, cea de-a patra categorie este aceea a persoanelor atente la cel mai mic detaliu, pentru care Craciunul, mai mult decât o sarbatoare, devine o sarcina de serviciu. Reprezentantul acestei tipologii isi incepe cumparaturile cu o luna inainte, „luând la picior“ toate magazinele de la periferie si pâna in centru, cu o lista cu numele persoanelor ce vor primi cadouri si bineinteles bugetul la dispozitie pentru fiecare.