4.2 C
Craiova
luni, 25 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăEducatieElevii din clasele a VI-a şi a IX-a ar putea avea la şcoală o nouă disciplină obligatorie

Elevii din clasele a VI-a şi a IX-a ar putea avea la şcoală o nouă disciplină obligatorie

Elevii din clasele a VI-a şi a IX-a ar putea avea, săptămânal, o nouă disciplină obligatorie – Educaţie şi cultură media, potrivit unei propuneri în Parlament. Cursul urmează să dezvolte abilităţi de a identifica ştirile false şi să cunoască fenomenul fake news, scrie Mediafax.

“Prezenta lege reglementează introducerea disciplinei «Educaţie şi cultură media» ca disciplină obligatorie, o oră pe săptămână, pentru elevii claselor a VI-a şi, ulterior, elevii claselor a IX-a”, se arată în Legea pentru introducerea disciplinei.

Proiectul a fost înregistrat în 19 decembrie. Materia propusă va include obligatoriu predarea teoriilor comunicării, formarea unui mecanism critic şi analitic de recepţionare a ştirilor, identificarea manipulării informaţiei în beneficiul unor interese extremiste sau anti-democratice, filtrarea unor informaţii care au scopul final îngrădirea şi ameninţarea unor drepturi fundamentale şi identificarea ştirilor false. Potrivit propunerii legislative, cursul va fi predat de profesorii de Limba Română, Istorie, Cultură Civică sau Filosofie, care vor fi pregătiţi, în fiecare an, pentru a preda disciplina. De asemenea, Ministerul Educaţiei Naţionale va forma un grup de lucru care va include în mod obligatoriu un grup din reprezentanţi ai facultăţilor care pregătesc specialişti în domeniul comunicării şi mass-media, organizaţii non-guvernamentale, care vor elabora un plan de formare a profesorilor, precum şi metodologia disciplinei. „Dezvoltarea fenomenului «fake news» generează o criză pentru societatea contemporană şi ameninţă inclusiv buna funcţionare a democraţiilor liberale cu riscuri asupra securităţii şi siguranţei naţionale”, se arată în expunerea de motive.

Totodată, se mai spune că fenomenul «fake news» este un pericol la adresa democraţiei şi poate conduce, de exemplu, la creşterea sentimentelor anti-europene sau xenofobe.
„Începând cu ciclul gimnazial, este util ca tinerii să cunoască progresiv noţiuni de bază din teoria comunicării, să înţeleagă care sunt mediile pe care le pot accesa pentru o informare diversă, să îşi formeze un mecanism critic şi analitic de recepţionare a ştirilor, să identifice manipulările informaţiei în beneficiul unor interese extremiste sau antidemocratice, să filtreze unele informaţii care au ca scop final îngrădirea şi ameninţarea unor drepturi fundamentale, să îşi dezvolte capacitatea de a discerne între un «fake news» şi un eveniment real/o informaţie adevărată, şi, în egală măsură, să poată identifica şi să respingă argumentat orice formă de retorică xenofobă, rasistă sau antisemită”, se mai arată în expunerea de motive.

Proiectul de lege a fost propus de deputatul PNL Ovidiu Alexandru Raeţchi. Proiectul a fost înregistrat la Camera Deputaţilor, primul for sesizat, după care va ajunge la Senat, for decizional. Legea va intra în vigoare în doi ani de la adoptare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS