Posibilitatea pe care o dă noua lege a asociaţiilor de proprietari locatarilor ca să-şi plătească întreţinerea prin cont bancar atrage după sine şi cheltuieli în plus. Norma de drept spune că: „În vederea plății cotelor de contribuție la cheltuielile asociației de proprietari, datele de identificare ale contului bancar prevăzut la alin. (1) se comunică tuturor proprietarilor prin afișare la avizier, odată cu lista de plată a cheltuielilor asociației de proprietari“, art. 20 din Legea nr. 196/2018. Pentru acest mod de plată a optat şi o proprietară din Asociaţia de proprietari nr. 2 Brazda lui Novac, numai că s-a trezit atenţionată de administratorul asociaţiei ca atunci când plăteşte întreţinerea să mai depună „ceva“ pe lângă suma respectivă. Iniţial, locatara nu a înţeles despre ce este vorba, dar explicaţia este una singură, după cum susţin şi cei de la asociaţie, proprietarul plăteşte comisioanele.
Proprietarul plătește comisioanele
Comisioanele bancare reţinute asociaţiei de proprietari pentru plata facturilor către furnizorii sau operatorii de alte servicii este destul de clar că se distribuie pe cotă-parte tuturor proprietarilor. „Aceste comisioane se trec în lista de plată şi sunt percepute tuturor proprietarilor ca şi cheltuieli pe apartament. Comisioanele nu sunt cerute individual doar proprietarilor care plătesc întreţinerea prin virament bancar“, spune Ion Pătrulescu, preşedintele Uniunii Asociațiilor de Proprietari (UAP) Craiova. De aceeaşi părere este şi preşedintele Asociaţiei de proprietari Bloc „Romarta“: „Art. 85 din Legea nr.196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor arată care sunt cheltuielile care se repartizează după cota-parte indiviză de proprietate. Printre acestea sunt enumerate: service, credite bancare și alte servicii administrative către proprietatea comună. Banca ne percepe comision pentru operațiunile financiare derulate prin intermediul contului asociației. De exemplu, când plătim factura de termoficare, banca debitează contul cu o mică sumă. Având în vedere că operațiunile sunt în interesul întregii asociații, cuantumul total al costurilor bancare se repartizează după cota-parte, adică proporțional cu suprafața apartamentelor“, spune Petru Becheru, preşedintele asociaţiei.
În schimb, comisioanele percepute la încasarea întreţinerii, atunci când locatarii aleg varianta plăţilor prin bancă şi nu la casieria asociaţiei, sunt plătite doar de acei proprietari care efectuează plata prin bancă şi sunt reţinute la momentul tranzacţiei.
„Comisioanele percepute de bănci asociaţiei de proprietari pentru plăţile pe care le face sunt evidenţiate în listele de plată. În cazul proprietarilor care aleg să plătească întreţinerea prin bancă direct în contul asociaţiei de proprietari, aceştia suportă singuri comisionul bancar. Am înţeles că dacă au o factură la întreţinere sub 500 de lei plătesc un comision de 5 lei, iar dacă trece peste 500 de lei plătesc un comision de 8 lei. Fiecare proprietar este liber să opteze pentru o variantă de plată a întreţinerii pe care o agreează“, a spus preşedintele Asociaţiei de proprietari 2 Iancu Jianu.
În schimb, comisionul este zero dacă viramentul se face din contul plătitorului şi dacă acesta are cont deschis la aceeaşi bancă cu asociaţia.