3.1 C
Craiova
luni, 25 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & Afaceri(Galerie foto) Afacere de succes: Gustul dulce al unui business construit cu ciocolată belgiană

(Galerie foto) Afacere de succes: Gustul dulce al unui business construit cu ciocolată belgiană

Ciocolata de calitate comercializată sub brandul internaţional Leonidas este mai mult decât o afacere. Este o artă. Un antreprenor a pus Craiova pe harta lumii în rândul zonelor în care se consumă ciocolată din gama premium. Nu a fost deloc uşor, dar, iată, povestea brandului internaţional Leonidas, care a reuşit să se menţină pe piaţa craioveană.

Ciocolateria Leonidas este deschisă de trei ani şi jumătate la Craiova, în centrul urbei, la fosta locaţie Lumea Copiilor, situată vizavi de Teatrul Naţional „Marin Sorescu“. „Ne pare rău că nu avem prea multe produse în vitrine astăzi. Am vândut mult în perioada 1- 8 Martie“. Cu această frază ne-a întâmpinat antreprenorul craiovean care deţine ciocolateria Leonidas din centrul oraşului. Viorel Popescu are 42 de ani şi se ocupă de afacere împreună cu sora sa, care este şi administratorul firmei, el fiind administrator special.
Ideea afacerii a pornit dintr-o necesitate. „Aveam un prieten belgian care venea în ţară cu cadouri de ciocolată şi ne-a adus chiar de la Leonidas. La vremea respectivă am întrebat soţia dacă ar fi să îi ofer un astfel de cadou cu ciocolată de calitate, de unde aş putea să cumpăr din Craiova? Am ajuns la concluzia că nu aveam de unde şi atunci am decis să facem noi ceva în sensul acesta. Şi am deschis această ciocolaterie sub brandul Leonidas, cunoscut în întreaga lume“, a povestit Viorel Popescu, antreprenorul care mai lucrează şi la o firmă de medicamente.
Este o franciză exclusivă pentru Craiova, pentru care nu se plăteşte nici taxă, nici redevenţă, însă, toate produsele de ciocolată sunt aduse din fabrica Leonidas, din Bruxelles, Belgia. Iniţial, francizorul din Bucureşti nu a fost atras de Craiova, dat fiind faptul că municipiul este cunoscut ca unul mai sărac, cu o putere de cumpărare nu prea mare, comparativ cu alte mari oraşe din ţară, unde francizorul autorizase Leonidas ca model de business, a povestit antreprenorul craiovean.
Magazinul din Craiova a fost inaugurat pe 13 septembrie 2015, exact de Ziua Internaţională a Ciocolatei. Inaugurarea a fost un succes, multe persoane fiind curioase să testeze delicatesele din ciocolată belgiană din gama premium. „După această inaugurare a început munca. Acei clienţi trebuiau păstraţi, alţii trebuiau atraşi. Noi oferim ciocolată de foarte bună calitate. Leonidas este un brand internaţional cu 1.400 de magazine la nivel internaţional. Pe o piaţă estimată la 2 miliarde de euro, cât este piaţa de ciocolată din România, consumul de ciocolată de calitate foarte bună este de doar 1-2%“, a spus antreprenorul.
Ambiţia şi încăpăţânarea antreprenorului au făcut să reziste pe piaţă trei ani şi jumătate. Cu modestie, antreprenorul craiovean a spus: „Am vrut să punem Craiova pe harta lumii în care se consumă ciocolată de bună calitate. Am trecut cu multe sacrificii peste primii ani, dar eu consider că o afacere devine matură după ce împlineşte cinci ani de activitate. Abia atunci se poate spune că a devenit o afacere de succes“.

90% dintre clienţi cumpără ciocolată pentru cadouri

Cine cumpără ciocolată belgiană în Craiova? Antreprenorul craiovean a explicat că 90% dintre clienţii săi sunt din categoria celor care cumpără ciocolata pentru a o face cadou, în special clienţi corporate, dar şi persoane fizice. Tocmai aceasta ar fi una dintre problemele businessului pentru a se dezvolta pe o piaţă cum este cea din Craiova. Astfel că vârful vânzărilor de ciocolată Leonidas este în luna decembrie, în martie şi în preajma Paştelui. „Pentru a avea vânzări constante ar fi nevoie ca 60 – 65% dintre clienţii noştri să cumpere doar pentru cadouri, iar restul să cumpere pentru consum propriu şi încercăm să îi fidelizăm şi pe cei corporate, şi pe cei care trec pragul ciocolateriei şi cumpără pentru consum propriu“, a spus Viorel Popescu, adăugând: „Din respect faţă de clienţii noştri fideli, le oferim mici cadouri când cumpără de la noi. Facem, pe cât posibil, ca acei clienţi fideli să se simtă speciali când vin la ciocolaterie“.

Secretul ciocolatei de calitate

Viorel Popescu a comparat degustarea de ciocolată fină din gama premium cu degustarea de vinuri de calitate superioară. „Nu consumi ciocolată când îţi este foame, la fel cum nu bei vinul când îţi este sete. Ciocolata de calitate se degustă, la fel cum se degustă vinurile bune. Cine are un respect faţă de sine are un respect pentru a consuma ciocolată de calitate. De exemplu, puţini ştiu că ciocolata caldă nu are nimic de-a face cu vreun plic cu diverse prafuri. Ciocolata caldă de bună calitate se prepară prin topirea ciocolatei în lapte, dar puţini ştiu lucrul acesta. Noi putem servi la barul nostru ciocolată caldă, dar de calitate“.
Toate produsele de ciocolată de la ciocolateria din Craiova sunt aduse exclusiv de la fabrica de ciocolată din Belgia. „Este o artă să produci ciocolată, dar este arta belgienilor. Secretul calităţii ciocolatei premium din Belgia constă în folosirea de ingrediente 100% naturale, amestecate după reţetele lor consacrate. De exemplu, la producerea ciocolatei se foloseşte cacao pură. Chiar zilele trecute, belgienii au obţinut un Certificat Eco-Friendly pentru cacao adusă din Africa“, a mai spus Viorel Popescu.
Deţinătorul francizei Leonidas a menţionat că vânzarea medie lunară atinge circa 40.000 de lei pe lună şi că, la Craiova, cel mai vândut sortiment este tableta de ciocolată neagră belgiană, care are un conţinut de cacao de 85%.
De la deschiderea magazinului din centrul Craiovei şi până acum, unii craioveni au prins gustul ciocolatei de calitate. Pralinele au un preţ de 196 de lei pe kilogram, în magazinul de la Craiova. Leonidas are un client corporate din Craiova care face comandă de cutii de ciocolată în valoare de 20.000 de lei (la o singură comandă), iar dintre persoanele fizice, un pasionat de ciocolată din Craiova a cumpărat în valoare de 5.000 de lei, înainte de Sărbătorile de iarnă, conform spuselor antreprenorului.

Finanţarea afacerii, o problemă

Cea mai mare dificultate a afacerii este capitalizarea. Regula de bază a francizorului este aceea ca marfa să fie adusă din Belgia. Se face o comandă pentru toate ciocolateriile Leonidas din România. Problema este că marfa trebuie achitată în avans, conform înţelegerilor de afaceri. „Finanţarea afacerii este din bani proprii, din propriile investiţii. Trebuie să asigurăm acoperirea tuturor costurilor. Atât costul mărfii, care se achită în avans, în momentul în care plasăm comanda, cât şi costurile cu chiria pentru spaţiu, cu salariile şi altele“, a spus Viorel Popescu. Cel mai dificil moment al anului din punct de vedere financiar este iarna, înainte de sărbători, când firma pe care activează ciocolateria Ciocolate & More SRL trebuie să aibă finanţarea necesară pentru a achita în avans o cantitate mult mai mare decât de obicei de marfă.
Ca planuri de viitor, Viorel Popescu îşi propune să eficientizeze businessul şi să aducă produse noi, care să se înscrie în aceeaşi calitate cu cea a ciocolatei vândută sub brandul Leonidas. El intenţionează ca, pe timpul verii, când vânzarea de ciocolată nu merge foarte bine, să readucă îngheţata belgiană Ben&Jerry, la care renunţase în urmă cu un an.
Întrebat de GdS unde vede afacerea sa în viitorul apropiat, deţinătorul ciocolateriei Leonidas a declarat că intenţionează să îi obişnuiască pe craioveni cu un consum de ciocolată de foarte bună calitate. „După trei ani şi jumătate de activitate se simte că oraşul a început să evolueze, că oamenii se educă în spiritul consumului de produse de calitate. Învăţăm să cumpărăm şi ciocolată de calitate şi nu contează cantitatea. Este exact ca la parfumuri. Nu veţi vedea un parfum de calitate deosebită ambalat într-un recipient de 1 litru. Nici măcar de 200 – 300 de mililitri. Aşa este şi cu ciocolata premium. Sperăm ca în continuare să educăm craiovenii în spiritul consumului de ciocolată de calitate“, a conchis antreprenorul.

Ciocolateriile Leonidas în lume

Povestea Leonidas a început în 1910, când Leonidas Kestekides, un imigrant grec, a plecat din New York pentru a lua parte la Expoziția Universală din Bruxelles. A deschis întâi o ceainărie, apoi a făcut o fabrică de ciocolată care peste ani a devenit cunoscută în întreaga lume.
Cu o istorie de 100 de ani, brandul Leonidas este numărul 1 în lume la vânzarea de ciocolată belgiană de calitate, cu peste 100 de sortimente de praline comercializate în peste 1.400 de ciocolaterii din toată lumea, se arată pe pagina de internet a companiei Leonidas.
Leonidas realizează cele peste 100 de varietăţi de praline belgiene de ciocolată utilizând întotdeauna unt de cacao cu puritate de 100%. Toate ciocolateriile Leonidas din lume se aprovizionează de la singura fabrică din Belgia – Bruxelles, garantând astfel aceeaşi calitate şi prospeţime a produselor, se arată pe pagina de internet a francizorului.
Leonidas este singura ciocolaterie din România care oferă peste 40 de modalităţi de ambalare tip cadou, de la cutii standard, până la sortimente de ciocolată în ediţie limitată. În 2018, francizorul Leonidas România Ciocolată Belgiană avea mai multe ciocolaterii deschise în ţară sub franciza Leonidas, cele mai multe fiind în Bucureşti, urmat de Timişoara, Cluj-Napoca, Iaşi, Craiova şi Constanţa. Anul acesta, în Timişoara se mai deschide o ciocolaterie sub franciza Leonidas.

„Ciocolata, unul dintre cele mai bune antidepresive“

Viorel Popescu a mai spus că, în perioadele ploioase sau cu vreme urâtă, cresc subit vânzările de ciocolată: „Ciocolata este unul dintre cele mai bune antidepresive. Am observat că vin cei mai mulţi oameni în ciocolaterie când este vremea închisă afară. Oamenii au tendinţa să fie deprimaţi din cauza vremii şi îşi găsesc un refugiu în ciocolată. Cel puţin acest lucru am constatat eu de când am deschis ciocolateria“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS