3.1 C
Craiova
luni, 25 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljUn milion de euro, sensurile giratorii de la Găneasa şi Şimian (Galerie foto)

Un milion de euro, sensurile giratorii de la Găneasa şi Şimian (Galerie foto)

 

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova, este dispusă să cheltuiască circa un milion de euro pentru realizarea a două sensuri giratorii, la intersecţia unor drumuri naţionale intens circulate din Oltenia. Este vorba de intersecţia DN 65 cu DN 64 de la Găneasa şi de intersecţia DN 6 cu DN 56 A de la Şimian, unde există, în prezent, giratorii provizorii. Cea mai costisitoare investiţie ar fi cea de la Găneasa, unde drumul care duce către Slatina, dinspre Craiova, se bifurcă spre Caracal şi Drăgăşani. Construirea unui sens giratoriu în această zonă este estimată la valoarea de 3,7 milioane de lei, adică circa 800.000 de euro. Pentru giratoriul de la Şimian, valoarea estimată a lucrărilor este de 711.000 de lei, adică 150.000 de euro.

CNAIR a lansat, zilele trecute, prin Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova, o licitaţie pentru construirea a două sensuri giratorii la intersecţia unor drumuri naţionale extrem de circulate din Oltenia. Este vorba de Drumul Naţional (DN) 65 Craiova – Piteşti, la intersecţia cu drumul care leagă Caracalul de Râmnicu Vâlcea (DN 64) – la Găneasa, şi de DN 6 Alexandria – Craiova – Timişoara, la intersecţia cu drumul care leagă porturile la Dunăre, respectiv Calafat şi Drobeta Turnu Severin (DN 56A) – la Şimian. În ambele zone au fost amenajate, de mai mult timp, sensuri provizorii, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere considerând acum că este momentul să se construiască nişte giratorii permanente, iluminate corespunzător, pentru „eliminarea accidentelor rutiere şi a aglomeraţiei“, după cum se menţionează în anunţul de participare postat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice.
De licitaţie se ocupă DRDP Craiova, care a împărţit achiziţia în două loturi, câte unul pentru fiecare giratoriu. Valoarea totală estimată pentru ambele lucrări este de 4.409.383 de lei (circa un milion de euro), termenul limită de primire a ofertelor fiind data de 27 mai. DRDP a mers pe varianta unei proceduri simplificate de achiziţie publică şi, deşi a împărţit contractul în două loturi, dă posibilitatea firmelor participante să depună oferte pentru ambele lucrări, dar şi posibilitatea ca unui constructor să-i fie atribuite ambele contracte. Oferta câştigătoare va fi cea care va avea preţul cel mai mic.

Giratoriul de la Găneasa va „înghiţi“ circa 800.000 de euro

Cea mai costisitoare investiţie va fi cea de la Găneasa, pentru construirea giratoriului de pe DN 65 km 42+452 intersecţie cu DN 64 km 34+008 CNAIR fiind dispusă să plătească, de la bugetul de stat, suma de 3.698.330 de lei (valoare estimată), adică circa 800.000 de euro. Suma pare una imensă pentru un sens giratoriu, însă, în caietul de sarcini întocmit, DRDP Craiova susţine că pentru amenajarea acestuia „se impun ample lucrări de terasamente, necesare pentru aducerea platformei intersecţiei în palier“. „Ramura către Drăgăşani a DN 64 va necesita lucrări de săpătură cu adâncimea de 0,79 m. Pe DN 65, ramura către Craiova se va înălţa cu maximum 1,15 m, iar ramura către Slatina va necesita săpături cu adâncimea de până la 0,80 m. Pe partea dreaptă a DN 65, în sensul de creştere a kilometrajului, se va monta un parapet metalic de tip H2 care va continua şi pe partea stângă a DN 64 (relaţia Craiova – Caracal) până în podul existent“, se precizează în caietul de sarcini.
Tot la capitolul lucrări care ar trebui executate şi care ar „înghiţi“ în final circa 800.000 de euro mai sunt menţionate cele privind realizarea unui podeţ nou pe DN 64, care îl va înlocui pe cel existent, montarea pe partea dreaptă a DN 64, pornind din podul existent, a unui parapet metalic până la noul podeţ, lucrări de scurgere a apelor, realizarea de rigole, dar şi amenajarea unei benzi speciale pentru cinci dintre proprietarii care au ieşire la drumul naţional. „În vederea asigurării accesului la proprietăţile adiacente drumurilor naţionale, pe relaţia Drăgăşani – Craiova se va amenaja o arteră locală cu sens unic (Drăgăşani – Craiova), cu lăţimea de 4 metri, exceptând capătul de ieşire în DN 65, unde nu există spaţiu decât pentru 2,75 m lăţime. Artera locală este destinată numai celor cinci proprietari care au ieşire la drumurile naţionale din zona intersecţiei. Artera va fi delimitată de partea carosabilă a drumurilor naţionale, prin intermediul unui parapet metalic fixat de rigola carosabilă care separă artera de drumul naţional“, se explică în caietul de sarcini.
Sensul giratoriu va fi iluminat prin intermediul unui stâlp şi va avea un dispozitiv de iluminare circulară cu lămpi tip LED, iluminarea făcându-se doar pe zona de giraţie. Potrivit caietului de sarcini, lucrarea trebuie executată în termen de şase luni, pe perioada respectivă urmând să fie instituite restricţii de circulaţie, după cum urmează: pe DN 65, sensul de mers către Slatina, se va devia circulaţia pe breteaua ce leagă DN 65 cu DN 64 (relaţia Slatina – Drăgăşani); se va închide circulaţia pe DN 64, ramura către Drăgăşani, cu devierea pe breteaua ce leagă DN 65 cu DN 64 (relaţia Slatina – Drăgăşani); pe DN 65, ramura către Craiova, se va închide circulaţia alternativ, pe câte o bandă; pe DN 64, ramura către Caracal, se va închide circulaţia alternativ, pe câte o bandă.

Giratoriul de la Şimian ar costa 150.000 de euro

Pentru executarea sensului giratoriu de pe DN 6 km 332+180 intersecţie cu DN 56A km 79+147, de la Şimian, lucrările au fost estimate la suma de 711.053 de lei. Aici termenul de execuţie ar fi de trei luni, potrivit reprezentanţilor DRDP Craiova, iar lucrările sunt mai puţine. În caietul de sarcini se menţionează că „intersecţia este tipică între două drumuri, unul principal, cu bandă de stocaj pentru viraj la stânga, şi unul secundar, iar prin acest tip de intersecţie (în Y) s-au produs blocaje ale traficului, cu precădere pe DN 6, s-au produs accidente soldate şi cu victime omeneşti“.
„Lucrarea presupune o intersecţie cu sens giratoriu pe amplasamentul existent, care necesită suprafeţe suplimentare (lărgiri ale platformei drumului în zona giraţiei), dar fără să fie nevoie de expropieri“, se mai arată în caietul de sarcini, menţiune care se regăseşte şi în caietul de sarcini al giratoriului de la Găneasa. Şi sensul giratoriu de la Şimian va fi iluminat tot prin intermediul unui stâlp şi printr-un dispozitiv de iluminare circulară cu lămpi de tip LED.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS