Sala Polivalentă, greu de climatizat III. Nu este un titlu de film, ci realitatea oferită de Primăria Craiova.
Polivalenta din Bănie stă de câţiva ani fără un sistem de climatizare funcţional. O situaţie neplăcută care se răsfrânge asupra sportivilor şi spectatorilor. Pe perioada verii, aerul din sală devine irespirabil în timpul partidelor, iar sportivii şi spectatorii fac cu greu faţă căldurii excesive. Organizatorii mai deschid uneori şi uşile de acces, doar, doar o mai intra un strop de răcoare, dar degeaba.
Atmosfera este încinsă, la propriu. Şi asta pentru că Sala Polivalentă se dovedeşte greu de climatizat. Sau poate Primăria Craiova se dovedeşte greu de înduplecat la analiza ofertelor primite. Cert este că procedura de achiziţie a echipamentelor necesare instalaţiei de climatizare a Sălii Polivalente se derulează pentru a treia oară, în decurs de trei ani. O fi de data asta cu noroc.
În februarie 2019, primăria anula pentru a doua oră licitaţia privind achiziţia cu montaj a unei noi instalaţii de climatizare a Sălii Polivalente. Motivul: au fost depuse numai oferte inacceptabile şi/sau neconforme.
Lucru care s-a întâmplat trei luni mai târziu.
Să fie a treia oară cu noroc?
Pe 14 mai, procedura de achiziţie apărea din nou în sistemul electronic. Pentru a treia oară. Ca şi la precedenta, primăria cerea acelaşi lucru: echipamente pentru instalaţia de climatizare a sălii. Adică furnizare, montaj şi punere în funcţiune chiller cu dezafectarea utilajelor vechi.
Plus instruirea personalului de exploatare cu privire la operarea şi întreţinerea echipamentelor. „Înlocuirea chillerelor în cadrul instalaţiei de climatizare din incinta Sălii Polivalente este necesară în vederea asigurării condiţiilor optime de siguranţă şi confort, un microclimat corespunzător pentru desfăşurarea activităţilor sportive şi culturale“, susţinea şi de data asta primăria în anunţul de participare.
A crescut însă valoarea totală estimată a contractului, de la 991.388,52 lei la 1.013.612,95 lei, fonduri de la bugetul local. Şi a modificat criteriul de atribuire a contractului: din „preţul cel mai scăzut“ în „cel mai bun raport calitate – preţ“. 90 la sută din ofertă o reprezintă acum componenta financiară (cel mai mic preţ). Restul de 10 la sută este componenta tehnică, adică o garanție extinsă a produsului peste cei doi ani ceruţi de la bun început.
Ultima zi de primire a ofertelor a fost luni, 24 iunie. La licitaţia trecută s-au înscris şase firme, dar niciuna nu a venit cu o ofertă conformă sau acceptabilă, în opinia comisiei de evaluare din cadrul primăriei.
Ce a cerut primăria pentru climatizarea Polivalentei
Ce a cerut primăria, potrivit caietului de sarcini? Ca firma câştigătoare să demonteze echipamentele defecte, două chillere cu o greutate estimată de 6,6 t/bucată, şi să le monteze pe cele noi pe aceeaşi platformă. Plus să furnizeze echipamentul nonchiller, pe care să-l monteze pe poziţie şi să-l racordeze la instalaţia existentă.
Detalii mai multe apar la descrierea produselor respective. Aici primăria pomeneşte de trei compresoare, trei circuite frigorifice independente, condensatoare răcite cu aer. Agregatul de preparare apă răcită ar trebui să aibă, printre altele, ploturi antivibraţie, racord flexibil, manometre freon, controlor de debit şi protecţie la sub şi supravoltaj.
Sala Polivalentă, greu de climatizat II
Prima licitaţie pentru sistemul de climatizare a Sălii Polivalente a fost lansată în septembrie 2017, „întrucât s-au constatat probleme tehnice legate de funcţionarea chillerelor şi a centralelor de tratare a aerului, componente ale instalaţiei de climatizare“. Nu s-a primit însă nicio ofertă. Primăria căuta atunci o firmă care să înlocuiască componentele defecte ale instalaţiei şi să asigure protecţia acestora. Contractul era estimat la valoarea de 604.355 de lei, fără TVA. Procedura a fost anulată pe 20 octombrie 2017 şi a fost reluată după mai bine de un an.
În noiembrie 2018, autorităţile au mai făcut o încercare şi au căutat o firmă care să dezafecteze utilajele vechi de climatizare. Plus să le pună în funcţiune pe cele noi şi să instruiască personalul cu privire la operarea şi întreţinerea echipamentelor respective. Au mărit şi valoarea contractului, la 991.388 de lei, fără TVA. De data asta au venit şi ofertele. Nu una, ci şase. Numai că, după ce a analizat toate ofertele, comisia de evaluare a considerat că niciuna nu corespunde. Aşa că a anulat licitaţia.
„Întrucât nu a fost depusă nicio ofertă admisibilă, procedura de atribuire a contractului de achiziție publică se anulează în conformitate cu prevederile art. 212, alin (1), litera a) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare“, se menţiona în anunţul postat în SEAP în data de 21 februarie 2019. Textul de lege invocat obligă autoritatea contractantă să anuleze procedura de achiziţie „dacă nu a fost depusă nicio ofertă/solicitare de participare sau dacă nu a fost depusă nicio ofertă admisibilă“.